Hoi allemaal, Al sinds een paar weken heb ik regelmatig harde buiken. Het lijkt wel echt gerelateerd aan actief zijn. Als ik me rustig houdt is er weinig aan de hand. Vorige week heb ik me op aanraden van de vk 3 dagen ziekgemeld, na een nacht bijna continue harde buiken. Nu mag ik van de vk weer heel voorzichtig opbouwen, en halve dagen beginnen te werken. Ik ben verpleegkundige op een Intensive Care in een Academisch ziekenhuis. Ik heb dit gister overlegd met mijn leidinggevende, en zij stelde voor om dan in de ochtend aan het bed te staan, en dan in de middag achter de balie of achter de pc administratieve dingen te doen. Ik heb daar twijfelend mee ingestemd, omdat dit niet het advies was van de vk. Ik heb gezegd dat ik het ga proberen, en als het niet lukt dat ik dan naar huis ga. Nu heb ik vannacht weer vanaf 4.00 harde buiken gehad, en maak me een beetje druk over morgen. Ik heb ook echt buikpijn nu ( altijd na zo'n harde buiken aanval) Ik ben eigenlijk geneigd om morgenochtend gelijk al aan te geven dat het nog niet zo lekker gaat, en dat ik dus een halve dag er ben. Kunnen jullie mij advies geven? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ben trouwens nog niet in contact met onze bedrijfsarts. De afdeling wil het liever onderling oplossen.
Vervelend dat je al zo'n last hebt van harde buiken. Het is echt een teken dat je teveel doet.... Ik ben ook vanaf een week of 16 halve dagen gaan werken, alleen dachten ze dus ook bij mij dat ik in de middag thuis nog wel even mail en telefoon kon beantwoorden. Ik moet veel naar klanten toe, dat deed ik in de ochtenden. Maar dat werkte echt niet, resultaat: nog meer last van (pijnlijke) harde buiken. Jij bent diegene die bepaald wat teveel is, niemand anders kan aanvoelen hoe jij je voelt. Ze zullen het toch proberen om je ander werk te laten doen, geef gewoon aan dat het echt teveel is! Ik had er ook echt moeite nee en voelde mij heel schuldig. Achteraf denk ik: ik had mij schuldig moeten voelen ten opzichte van onze kleine man, ik doe hem te kort! Inmiddels ben ik vanaf 29 weken volledig thuis, dat geeft zoveel meer rust. Nog steeds harde buiken wanneer ik teveel doe, maar een heel stuk minder!! Ik heb nog een gesprek gehad met de arbo-arts, die neemt gewoon over wat jij aangeeft. Heel veel succes, ik weet hoe lastig het is om je grenzen aan te geven....
Als je 's morgens aan het bed staat en 's middags aan de balie, dan werk je dus geen halve dagen. Kom voor je zelf op meis! Persoonlijk zou ik kiezen voor het werk wat het minste belast, dat is denk ik administratief/balie werk. Maar dat is een keus die jij het beste kan maken. Denk aan je kleintje en jullie gezondheid. Sterkte!
Hee meid! Wat leuk nog een IC pleeg Herkenbaar ik had dit vanaf 28 weken en ben toen gaan werken van 7 tot half 12 en daarna naar huis. Dat zijn halve dagen. Smiddags nog achter de balie is geen halve dag. Ik deed dan vaak patienten die naar de afd konden( overplaatsen gebeurd bij ons rond 11 uur) daarna afronden en naar huis. Of laag complexe IC patienten. Het is niet handig als je er een halve dag bent om de meest complexe patienten te kiezen. Ik zou het gewoon bespreekbaar maken met je baas meid. Ik vond het ook moeilijk maar gelukkig werd er heel begripvol gereageerd. Het is toch een teken van je lichaam die harde buiken. En liever volhouden tot aan je verlof met halve dagen dan nu al thuis zitten omdat er gevaar is voor je kindje!! Nou meid zet m op en succes!! Liefs
Via je HR afdeling een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen, die kan een leidend advies afgeven. Ik ben vanaf 30 weken ongeveer ook halve dagen gaan werken op advies van de vk. Dit had ik aan mijn werk aangegeven en toen naar de bedrijfsarts en toen halve dagen gewerkt. Ik werk niet in een ziekenhuis en heb gewoon een zittend beroep dus als jij middags gaat zitten maakt voor de harde buiken niet perse iets uit. Je bent toch aan het werk.
Ik heb gen ervaring met IC verpleegkunde, laat ik dat voorop stellen. Maar is er misschien een mogelijkheid om het om te draaien? Dus dat je in de ochtend je papier/balie werk doet en dan in de middag aan het bed staat? Ik heb niet echt een idee van hoe het er op een IC aan toe gaat en of je daar ook een piek in de zorg het in de ochtend. Zo heb ik het ook gedaan toen ik zwanger was van Jelle. Ik werkte op een revalidatieafdeling in een verpleeghuis. De zorg 's ochtends was gewoon te zwaar omdat je dan veel moet tillen, draaien en bukken. Met mijn teamleider heb ik toen afgesproken dat ik van 7.00 tot 11.00 kantoor werk deed, medicijnen klaar zette voor mijn collega's en patiënten zou helpen met eten. Van 11.00 tot 15.30 werkte ik weer gewoon volledig mee, maar dat was dan eigenlijk alleen maar mensen naar het toilet helpen, soms iemand mee op bed leggen (niet alleen!) en nog wat kantoorwerk wat sowieso al 's middags werd gedaan. Zo had ik de hele dag een mooie afwisseling tussen lopen, staan en zitten en heb ik het goed kunnen volhouden tot 6 weken voor de uitgerekende datum. Ik was trouwens wel voor 50% ziekgemeld en volgens de wet poortwachter moet je dus in eerste instantie ander werk aangeboden krijgen. Lukt het dan nog niet, dan kun je wel gewoon thuis blijven. In overleg met de bedrijfsarts, dat wel. Omdat het gaat om zwangerschapsgerelateerde ziekte, kreeg de werkgever ook de helft van mijn salaris vergoed van het uwv en werd er dus een collega extra ingepland van 7.00 tot 11.00. Ik werkte trouwens vanaf dag 1 van mijn zwangerschap geen onregelmatige diensten meer. Dat was het enige dat ik er pittig aan vond, dat ik dus 4/5 dagen per week om 5.30 op moest staan. Gelukkig had ik geen last van misselijkheid ofzo. Maar goed, 's avonds op tijd naar bed en dan ging het prima. Dat de afdeling het dus onderling wil oplossen is niet slim van je werkgever. Ik weet niet wat de gedachte daar achter is, bij ons werd toen in eerste instantie gezegd dat het ziekteverzuim dan te hoog werd. Maar dat is niet zo, omdat het vergoed word, telt zwangerschapsgerelateerde ziekte daar dus niet in mee. En je belast je collega's nu ook extra, doordat jij een halve dag niet meewerkt in de normale werkzaamheden. Niet dat jij je daar schuldig over moet voelen, dat is niet nodig, maar is wel iets voor je werkgever bij stil te staan.
Bedankt voor al jullie reacties! Inmiddels ben ik wel iets wijzer. Vanmiddag ben ik voor een extra controle bij de vk geweest. Zij vind het voorstel van mijn werk niks. Inderdaad, als ik een halve dag in de zorg sta en dan daarna nog een halve dag achter de pc/balie zit ben ik alsnog de hele dag in touw, en heb ik geen rust. Dus moet echt halve dagen gaan werken. Zij heeft hier ook een brief voor geschreven, die ik aan mijn leidinggevende kan geven. Inmiddels heb ik ook contact gezocht met de bedrijfsarts, hoop dat hij zsm contact met me opneemt. Dus het gaat goed komen denk ik. @bluesky: dat maakt denk ik niet veel uit. Het gaat de vk erom dat ik veel rust kan nemen, en dat kan niet als ik een hele dag op mijn werk ben. Op zich kan ik nu wel redelijk 'plannen' voor wat voor patient ik zorg, en hoe zwaar dat is. @icnurse: Das leuk! Ik heb vanmorgen idd ook een patient gedaan die naar de afdeling ging. Daarna wat hand en span diensten bij collega's. Dat ging op zich wel, nu wel weer buikpijn. Dus weer lekker op de bank. Inderdaad, beter nu nog halve dagen door dan al thuis te zitten!
Ik had t zelfde met 20 wk en toen halve dagen gaan werken. Helaas wel aanpoten om werk op tijd gedaan te krijgen maar wel een groot verschil als je s middags munt rusten. Bij mij werd er niet moeilijk gedaan. Heb ook gewoon gezegd dat de gyn dit had aangegeven. Een voldongen feit zeg maar . Is nu aantal wk beter gegaan maar nu weer meer harde buiken. . Toch weer te druk gemaakt . Rustig aan meid!
Je hoeft niet perse langs de bedrijfsarts als je zelf met je werkgever afspraken maakt waar je je in kunt vinden/ waarbij je geen klachten meer hebt. Vorig jaar heb ik ook vanaf 24 weken minder gewerkt, eerst 25 procent minder en zo steeds aankijkend wat lichamelijk lukte. Dit alles zonder tussenkomst van de bedrijfsarts. Maar goed, in jouw geval lijkt dit niet te werken... Ik hoop dat je snel terecht kan en dat de bedrijfsarts het advies van je vk overneemt! Komt vast goed. Succes!!
Het gaat nu gelukkig goed! Werk nu 3 ochtenden in de week, en de harde buiken zijn een stuk minder. Wel een afspraak met de bedrijfsarts voor komende week, ook om even te vragen wat ik nu wel en niet mag buiten werktijd om. Ben natuurlijk niet 'ziek', dus vraag me af of ik wel weg mag van huis om naar mijn moeder of vriendinnen of zo te gaan.
Je bent toch ziek vanwege zwangerschap? Dan wordt dat betaald vanuit het UWV. Als het goed is, heeft jouw werkgever jou daar aangemeld en kun je binnenkort een telefoontje van hen verwachten. Goed om te horen dat het nu beter gaat.