hallo! Zoals jullie kunnen zien op mijn onderschrift ben ik nog maar heel pril zwanger! En ik hoop dat ik en mij vriend dan ook van deze zwangerschap gelukkige ouders mogen worden! Maar ik heb een dilemma... Het plan is dat ik fulltime boerin wordt... in de zin van: niet meer buitenshuis werken, maar mee op het bedrijf werken en voor ons kind zorgen. Nu werk ik al in de agrarische sector en mijn werk is niet geheel zonder risico. Wat ik zoals doe op het werk: - ik rijdt veel in de auto rond naar veel bedrijven, dus kom op veel verschillende plekken.(dit is niet het risico maar om een beeld te schappen) - hier moet ik over hekwerk klimmen wat soms net zo groot is als mijzelf (lijkt minder eng dan dat het hier zo geschreven staat) - ik moet tussen vee lopen (melkvee) en dit is niet zozeer gevaarlijk, maar het is ook niet zonder risico. ik kom wel eens klem te zitten. - ik moet ook ooit zwaar tillen (dit is geen dagelijkse kost, maar de twee bovenstaande dingen wel) wanneer zouden jullie het aan je baas vertellen? hebben jullie ervaringen? Ik weet dat ik dit werk niet met een grote buik kan doen, maar tot hoe lang ik het volhoudt????? Ik weet het niet. ik zou het liefst het zo lang mogelijk doen. Verder is er geen vervangend werk mogelijk in mijn branche. En er zijn geen vergelijkende situatie's daar ik zowat de enige ben in nederland als vrouw die dit beroep uitoefend (het is nogal mannenwerk). Groetjes Janneke
Ik denk dat niemand jouw hier antwoord op kan geven.. elke zwangerschap is anders elk lichaam is anders. Tot 12 weken zit de kleine in feite nog veilig achter jouw schaambot en kan er erg weinig gebeuren zelfs bij een directe trap. verder kan jij beter inschatten hoeveel risico je daarna loopt, of je je dagen zo kan indelen dat er door de klant zelf bijv. tussen de dieren gestaan word en anders is het een kwestie van jammer dan. arbo bellen en alleen werk doen wat je kan doen.. of thuis blijven.. Ik zou niet te lang wachten met aan je werkgever vertellen, aangezien het waarschijnlijk ook niet al te makkelijk is jouw te vervangen of wel?
Ik met 11-12 weken zwangerschap een verre reis maken en een aantal pretparken bezoeken. Kreeg idd hetzelfde te horen dat tot die tijd het vruchtje veilig weggestopt zit, dus ik mocht gewoon in achtbanen enzo. Voor de komende weken dus niet zo'n probleem lijkt me, maar wanneer je het moet gaan vertellen is alleen door jou te bepalen. Er zijn veel mensen die het pas na de 12 w echo iedereen vertellen over de zwangerschap. Ik heb het zelf altijd al verteld na de eerste echo's met kloppend hartje of een paar weken later. Als dat goed voelt zou ik je werkgever dan ook inlichten, hoe vroeger hoe beter lijkt me. Want je zult toch samen moeten kijken hoe verder....
dank jullie wel. Met tien weken heb ik ook een gesprek met de verloskundige, dus ik hoop dat die mij ook advies kan geven.
Tot 12 weken hoef je in ieder geval niets te doen behalve als je met dieren werkt die gevaar mee brengen op andere vlakken. Ik weet dat je als zwangere liever niet bij geiten enz moet komen ivm een bacterie dus hou daar rekening mee. Verder zit die kleine tot 12 weken gewoon verstopt dus kan er weinig gebeuren als je klem komt te zitten.