Ik wil straks als ons kindje er is, voorlopig mijn contracturen behouden, ivm onzekerheid omtrent de baan van mijn man. Ik werk nu 36 uur en wil straks 28 uur gaan werken. De ontbrekende uren wil ik graag gaan aanvullen met betaald ouderschapsverlof. Ik heb dit bij P&O nagevraagd en volgens hen kan ik dit 13,5 maand doen. Of ik het ook daadwerkelijk zo lang ga doen, weet ik nog niet maar voorlopig in ieder geval wel. Ik kreeg echter te horen dat ik bijna 40 verlofuren hierbij dien in te leveren, en dat verbaasde me eigenlijk. Op papier verandert er toch niets aan mijn contract? Klopt dit wel?
verlofuren worden berekend over de dagen die je werk. Je bent er straks 16 weken uit ivm zwangerschaps en bevallingsverlof, over deze periode / uren bouw je GEEN verlof op en dus vindt er een herberekening plaats. Ouderschapsverlof is wettelijk vastgelegd, 26x je contracturen, dus in jouw geval 36x26 = 936 ouderschapsverlofuren in totaal. Luxe dat je betaald ouderschapsverlof is, krijg je volledig doorbetaald? (bij ons een percentage, 75%, vind ik ook heel netjes hoor)
Over je zwangerschaps/bevallingsverlof bouw je wel degelijk verlof uren op hoor! Officieel ga je wel minder uren werken, dus bouw je ook minder verloftegoed op, ondanks dat je je OV door krijgt betaald. Je contract wordt niet aangepast vanwege een aantal wettelijke regelingen ivm OV.
Bij mij is het inderdaad ook zo dat ik door het ouderschapsverlof minder ADV en verlof opbouw heb. Toevallig vorige week een overzicht daarvan gevraagd. Is op zich ook niet erg, omdat je natuurlijk bij 1 dag OV ook 1 dag minder vakantie nodig hebt... Zo heb ik straks in de zomer ruim 3 weken vrij, maar kost het me maar 9 vakantiedagen... (ik werk sowieso maar 4 dagen in de week en nu dus ook nog 1 dag OV)
@Kitty01, ik krijg idd ruim 450 uur volledig betaald ouderschapsverlof, voordeel van werken bij een overheidsinstantie
over je ouderschapsverlofuren bouw je geen vakantierechten op maar je hoeft inderdaad voor een week vrij ook minder in te leveren. je krijgt de uren die je niet hoeft te werken al volledig doorbetaald. Luxe zeg!!
Het gaat net als met parttime werken. Je bouwt verlofuren op naar rato van wat je werkt. Jij gaat van 36 naar 28 uur per week, dat is 22,5% minder werken. Dus bouw je ook 22,5% minder verlofuren op in die periode. Maar om een week vrij te nemen heb je ook nog maar 28 uur nodig ipv 36. Dit geldt niet bij zwangerschaps/bevallingsverlof, daar bouw je wel gewoon verlofuren over op alsof je al je uren gewerkt hebt.
Over je zwangerschaps- en ouderschapsverlof bouw je inderdaad wel verlofuren en vakantiegeld op, over ouderschapsverlof helaas niet. Wel luxe zoveel betaalde uren. Bij ons hebben we geen CAO, dus helaas is alles onbetaald.