pff, wat een ellende he? en wat laf dat ze het nu zo spelen!! vooral omdat het zwembad er toch gewoon voor verzekerd is en ze niks uit eigen zak hoeven te betalen. bij mijn vader heeft het rond de 1,5-2 jaar geduurd. de auto had hij na een week al vergoed gekregen, maar de letselschade niet. komt omdat hij geen klachten meer moest hebben voordat de letselschade uitkeerde. er kwam toen een man van de letselschade bij mijn vader thuis en die zei toen: het bedrijf mag niet benadeeld worden door een ongeluk door een ander zijn toedoen, dus kreeg het bedrijf alle uren betaald die mijn vader ziek was, en dat vond het bedrijf ook echt superfijn. hij was immers '' ziek'' thuis omdat iemand anders het had veroorzaakt. ook wonen mijn vader en moeder in een simpel rijtjeshuis, maar de man van de letselschade telde zelfs kosten voor de tuinman ( die ze niet hebben) omdat mijn vader nu de tuin niet kon doen nu hij letsel had, en ze rekende een kok omdat mijn vader vaak deed koken en nu niet kon, en vervoerskosten van en naar het ziekenhuis, eigen risico kreeg hij terug,etc. echt super super netjes geregeld. was nog vrij lastig, omdat de tegenpartij ook geen schuld bekende omdat het om een kettingbotsing ging. iemand was op de tegenpartij gereden, en de tegenpartij weer op mijn vader, enz. dus als iemand hem niet had aangereden, had hij ook mijn vader niet aangereden was zijn argument,etc. maar hij kreeg het dus pas vergoed nadat zijn letselklachten weg waren.
stel bij jou thuis springt plots een waterleiding, en je moet daarvoor naar huis, dan word dat onder calamiteitenverlof gerekend stel je bent op het werk en ze bellen van de crèche op dat je kindje ziek is en je moet naar huis komen, dan is dat calamiteitenverlof stel je kindje is plotseling ziek op zondag en jij moet maandag werken, dan is het geen calamiteitenverlof want je zou die zondag al opvang kunnen regelen voor de maandag calamiteitenverlof is er puur om onvoorziene dingen te regelen
Dat is dus super geregeld voor zowel je vader als zijn werkgever. Weet je ook wel letselschade bedrijf hem hielp? Mag ook in PB hoor. Ben wel benieuwd, wij zitten nu bij 1 die landelijk zit.
@Minny: Calamiteitenverlof krijg je voor de tijd die je nodig hebt om iets anders te regelen. Dus bijvoorbeeld 2 uurtjes om je kind van de creche te halen terwijl je bijvoorbeeld je moeder regelt om op te passen. Dus geen hele dag. Kortdurend zorgverlof: Wettelijk 70% betaald, het kan zo zijn dat in je CAO staat dat je meer betaald krijgt. Maximaal 2 weken per jaar, naar rato van wat je werkt. Dus als je 2 dagen per week werkt krijg je 4 dagen per jaar kortdurend zorgverlof. Let op: dit is alleen voor als het noodzakelijk is dat jij voor een kind, partner of ouder zorgt. Een kind in een ziekenhuis wordt verzord door de verpleging dus daar heeft de werkgever recht om zorgverlof te weigeren. Een ziek kind thuis mag hij niet voor weigeren. Langdurig zorgverlof: Onbetaald. Alleen om te zorgen voor terminaal zieke naasten. Dus je zou recht hebben op 4 dagen 70% betaald, maar alleen als je zelf voor je kind zorgt en niemand anders dat kan doen. En op het gevaar af dat ik hier een knuppel in het hoenderhok gooi: Waarom zou je geen vrije dagen op moeten nemen als jouw kind ziek is? Je werkgever hoeft toch niet op te draaien voor de kosten omdat jouw kind ziek is? Hij heeft ook niet gekozen voor kinderen, dus zou daar de financiele lasten ook niet vol van moeten dragen, ik vind kortdurend zorgverlof al een mooie oplossing. En ik weet hoe lastig het is want mijn oudste is ook meerdere keren met een ziekenhuisopname geopereerd, en dat hakte ook flink in mijn vrije dagen.
even mijn vader gebeld en hij had Mooyman& partners als letselschadeadviseurs. wij wonen daar zo'n 2 uur vanaf, maar dat was geen probleem. echt alles is vergoed door de tegenpartij van ziektewet uren, tot tuinman, taxivervoer, kokskosten, ziekenhuis bezoeken,etc Letselexpertise | Home op de website zie je ook een kopje: loonschade van de werkgever dat het dus vergoed word als je er aanspraak op maakt zoals in mijn vaders geval
ik hoop niet dat het hier naartoe gaat in Nederland, dat we elkaar bestoken met claims. De enige die hier beter van worden zijn de letselschadebureaus. Verzekeringspremies zullen torenhoog worden...
hoezo dat? als jij word aangereden met 80 km per uur en je hebt een hoop ziekenhuiskosten, je ligt hele dagen in bed omdat je niks kan, wil je dan alles zelf betalen? denk dat jij dan ook heeeel blij bent dat het voor je vergoed word je zou zelf 3 maanden ziektewet moeten betalen, zijn 3 maandsalarissen, of je bent echt al je vakantie uren voor de komende jaren kwijt. en je zou zelf de kosten moeten betalen die je maakt voor allerlei scans, en onderzoeken. Ik ben blij dat er zoiets bestaat. ik vind dat als iemand mij aanrijd en het zijn of haar schuld is dat ik niet zelf hoef op te draaien voor alle dingen, maar de verzekering van diegene is toch hetzelfde dat als iemand jou auto total los rijd dat je het krijgt vergoed? ga je dan toch ook niet zelf je auto betalen, maar degene die het ongeluk veroorzaakt. zo ook met letselschade. iemand die jou letsel toebrengt betaald kun je ook wel geen aansprakelijkheidsverzekering in huis nemen dat als de kleine de tv omgooit je die vergoed krijgt, want de premie zou maar eens torenhoog kunnen worden waarvoor ben je dan verzekerd? toch juist voor dit soort dingen? kun je anders net zo goed de verzekering opzeggen
op mijn werk 1e dag calamiteitenverlof. Daarna 2 weken zorgverlof tegen 70% en dan kan je nog onbetaald zorgverlof of vakantie opnemen.
over het lang zorgverlof, dat is niet enkel voor zorg voor terminale patiënten... Kort zorgverlof en Calamiteitenverlof dat geldt dus als je op dat moment niet anders kan. Dus een werkgever mag kort zorgverlof weigeren als hij "weet" dat jouw moeder in staat zou zijn om de opvang te doen. En calamiteitenverlof, dat kan soms ook een hele dag zijn, want kinderopvang dat kan je vaak niet voor op de dag zelf regelen (in mijn geval, dan zal iemand anders ook vrij moeten vragen, dus het gaat hier om en om tussen mij, mijn man, mijn moeder en soms schoonmoeder)
langdurig zorgverlof is wel voor de zorg van terminale/ernstig zieke patiënten, kortdurend zorgverlof niet zie rijksoverheid.nl Langdurend zorgverlof Door het recht op langdurend zorgverlof wordt voorkomen dat mensen hun baan opzeggen omdat ze tijdelijk voor een zieke naaste moeten zorgen. De werkgever kan dit verlof alleen weigeren als het bedrijf door het verlof ernstige problemen ondervindt. De werkgever hoeft de werknemer niet door te betalen. Duur langdurend zorgverlof Inkomen, vakantie en ziekte bij langdurend zorgverlof Afwijkende afspraken over langdurend zorgverlof Hulp bij conflict Duur langdurend zorgverlof Een werknemer heeft recht op langdurend zorgverlof voor de zorg aan de partner, het eigen kind of 1 van de ouders. De ziekte moet levensbedreigend zijn. Dit betekent dat het leven van die persoon op korte termijn ernstig in gevaar is. Een werknemer mag per jaar 12 weken lang maximaal de helft van het aantal wekelijkse werkuren als zorgverlof opnemen. In overleg met de werkgever kan de werknemer het verlof ook spreiden. De werknemer vraagt het langdurend zorgverlof schriftelijk aan bij de werkgever. Dat moet minstens 2 weken voordat het verlof ingaat. De werkgever heeft daarna 1 week om te reageren. Deze mag daarbij vragen om bijvoorbeeld een doktersverklaring. Als de werkgever niet reageert, gaat het verlof gewoon in op de datum die de werknemer heeft voorgesteld. Een werkgever kan het verlof alleen weigeren als dit het bedrijf of de organisatie in ernstige problemen brengt. De werkgever mag niet oordelen over de vorm van hulp die de werknemer biedt of de noodzaak van de hulp aan de zieke. Het verlof eindigt als: de duur van het verlof is verstreken; als de persoon overlijdt voor wie de werknemer het verlof heeft opgenomen; als de persoon voor wie de werknemer het verlof heeft opgenomen niet langer levensbedreigend ziek is; als de werknemer werkloos raakt tijdens het verlof.
Ik zeg ook zeker niet dat ik alle dagen dat ik niet kan werken ivm mijn zieke zoontje vrij wil krijgen!! Maar ze hebben mij maandag van de creche gebeld dat ik direct moest komen. En toen had ik geen andere opvang. Ik heb nu een hele dag vrij moeten nemen. Het zou fijn zijn als dat niet hoeft omdat dat onder calamiteitenverlof valt!! Gister heb ik ook vrijgenomen en dat neem ik voor eigen rekening!! Als het recht er is, dan zou ik dat heel fijn vinden. Hier op mijn werk weten ze dat namelijk allemaal niet en als het me een dag kan schelen... Ik vraag alleen jullie advies, want ik wil me niet voor gek zetten. Ik heb namelijk geregeld dat de kids op donderdag naar de creche kunnen ipv dinsdag. Alleen breng ik hem daarn iet heen als hij morgen nog ziek is en dan moet ik weer een dag vrij nemen. Als ik nou die eerste dag terugkrijg, dan scheelt dat toch weer!!
als je bijv maandag was werken, en de crèche op je werk opbelt dat je je kindje moet komen halen omdat hij ziek is, dan heb je recht op max 1 dag calamiteitenverlof. die kun je ook met terugwerkende kracht krijgen, gewoon even tegen de baas zeggen dat je er eigelijk recht op hebt maar de overige dagen krijg je geen vrij omdat je toen al vooraf wist dat hij ziek was en dus opvang had kunnen regelen. je krijgt alleen calamiteitenverlof wanneer je er vantevoren niets vanaf wist en het je als het ware ''overkomt'' zoals ook het springen van een waterleiding,etc
Ja hij was zondag ook al niet fit, dus ik zou maandag gewoon zien hoe het ging. En toen 's ochtends was er niets aan de hand. Dus lekker gegeten en gedronken en besloten om te gaan werken. Maar na een uur bleek hij toch echt ziek te zijn en moest ik hem ophalen!!!!
Ik begrijp niet waarom je vindt dat je werkgever er voor op moet draaien? Er is zorgverlof, maar onder bepaalde voorwaarden. Niet voor zomaar een griepje. Bovendien 'maar' tien dagen op jaarbasis als je 40 uur werkt. 70% doorbetaald. Minny, even een serieuze vraag, waarom vind je dat je daar vrij voor moet kríjgen? Waarom is het raar dat je daar verlof voor moet opnemen? Verlof is toch niet alleen voor vakantie? Of zie ik het verkeerd?
Volgens mij heb je mijn berichten niet goed gelezen. Er bestaat calamiteitenverlof voor dit soort situaties voor max 1 dag! En ik vraag me af of ik daar recht op heb, want dat zou me weer een dag verlof schelen. En omdat ze dit soort dingen op mijn werk niet weten, probeer ik hier wat meer info te krijgen. Het is dus niet zo dat ik mijn werkgever wil uitbuiten, maar ik wil waar ik recht op heb!!!
Ik heb ze wel goed gelezen, maar wellicht niet goed geïnterpreteerd. Ik lees wel vaker een soort verontwaardiging als het om werk en de zorg voor kinderen gaat. Op dit forum bedoel ik. En dan denk ik altijd wat ik in mijn eerste post schrijf.
Ik zou trouwens wel even uitzoeken of calamiteitenverlof betaald is en voor hoeveel %. Als je er niets voor krijgt is het dus bijna om het even of je verlof opneemt of calamiteitenverlof aanvraagt. Ligt er dan aan wat je belangrijker vindt, geld of vrije uren.
dan heb je wellicht recht op een halve tot een hele dag calamiteitenverlof. je kon immers niet weten dat hij ziek van de crèche zou komen en je hem ziek moest komen ophalen. dus morgen even je baas vragen maar dat had je toch ook makkelijk kunnen googelen? bron: rijksoverheid.nl Wat is calamiteitenverlof en wanneer heb ik daar recht op? Calamiteitenverlof is verlof dat u kunt opnemen als u onverwachts direct vrij van uw werk moet nemen. Dit geldt voor noodgevallen en bijzondere persoonlijke omstandigheden. Voorbeelden gebruik calamiteitenverlof Ander kort verzuimverlof Aanvragen calamiteitenverlof Duur calamiteitenverlof Aantonen noodzakelijkheid calamiteitenverlof Voorbeelden gebruik calamiteitenverlof Voorbeelden van situaties waarin u gebruik kunt maken van calamiteitenverlof: U moet zaken regelen rond een sterfgeval in uw familie. U moet snel een oppas vinden of verzorging regelen voor een ziek familielid. U moet een loodgieter regelen omdat uw waterleiding is gesprongen. Uw partner bevalt (ander kort verzuimverlof). U moet aangifte doen van de geboorte van uw kind (ander kort verzuimverlof). Ander kort verzuimverlof Ander kort verzuimverlof valt ook onder de regeling calamiteitenverlof. Dit neemt u op als u bijvoorbeeld tijdens uw werktijd aangifte moet doen van de geboorte van uw kind, als uw partner moet bevallen of als u aanwezig moet zijn bij een hoorzitting. Aanvragen calamiteitenverlof Als u door een noodgeval of bijzondere persoonlijke omstandigheid niet op uw werk kunt komen, moet u zo snel mogelijk contact opnemen met uw werkgever. U vertelt uw werkgever hoeveel tijd u nodig denkt te hebben. Bij hoge uitzondering kunt u uw werkgever achteraf informeren. Duur calamiteitenverlof De duur van het calamiteitenverlof is afhankelijk van de reden van uw verlof. Soms is een paar uur voldoende. In een ander geval kunt u een paar dagen nodig hebben. Als uw thuiswonend kind, partner of ouder plotseling ziek wordt en u dus onverwachts vrij moet nemen, kunt u de eerste zorgdag calamiteitenverlof opnemen. De tweede dag moet u een andere vorm van verlof opnemen, het kortdurend zorgverlof. Aantonen noodzakelijkheid calamiteitenverlof Uw werkgever mag een redelijk verzoek om calamiteitenverlof niet weigeren. Hij kan u achteraf wel vragen om aan te tonen dat het opnemen van calamiteitenverlof noodzakelijk was.