Help, zwangerschapsdiabetes, iemand tips?

Discussion in 'Gezondheid' started by MamaNoortje, May 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaNoortje

MamaNoortje Nieuw lid

May 11, 2013
    3
    0
    0
    Er zullen vast al veel topics over geopend zijn, maar ben een beetje desperate en lees zoveel dat het me een beetje te veel wordt. Dus daarom een nieuwe topic, misschien dat wat ervaren mama's me op weg kunnen helpen hierbij?

Heb afgelopen week te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Had het helemaal niet aan zien komen, dus het kwam als een shock. Helaas kwam daarbij dat ik pas over een week in het ziekenhuis terecht kon en dus ben ik met een vaag papiertje naar huis gestuurd door mijn verloskundige en zit ik nu met ontzettend veel vragen.

Mijn waarden waren nuchter 4,7 en na het glucosedrankje 8,5.

Verder was ik al drie keer eerder geprikt in de afgelopen 2 maanden, ook twee keer een uur na een maaltijd en toen waren de waarden gewoon goed.

De verloskundige had mijn buik afgelopen week opgemeten en volgens haar was het niet te groot of te klein. Ze zei dat ik gewoon even niet moest snoepen en dat soort dingen, maar verder heeft ze niks gezegd. Maar nu ik erover lees en erachter kom wat je allemaal met mate moet eten, ben ik echt een beetje de weg kwijt geraakt.

En door zelf aan te knutselen, heb ik nu voortdurend honger en hoofdpijn, wat me ook niet goed lijkt. Vooral ook omdat ik nog 1 a 2 keer per dag borstvoeding geef aan mijn woon van 1,5 jaar.

Misschien zie ik ze nu een beetje vliegen door de honger en de hormonen en daarom ben ik op zoek naar tips, geruststellende woorden of iets. Iemand? :)

2. rums

rums Niet meer actief

Ik had ook zwangerschapsdiabetes. Mij raadde ze af om pannenkoeken, pizza en wit brood te eten. Kaas en vleeswaren mochten eigenlijk gewoon. Misschien verstandig om je eetpatroon (de drie maaltijden) wel zo door te gaan. En overdag opletten met wat je eet dus geen snoep. En ik mocht geen sappen meer en cola etc.

Heb je wel een apparaatje al meegekregen om te prikken?
    Vind het een hele slechte zaak dat je pas met een week terecht kan! Ik werd gelukkig meteen doorgestuurd naar de verpleegkundige. En misschien maandag al bellen met het ziekenhuis dat je eerder wil ook omdat je je geen raad weet en ook omdat je nog borstvoeding geeft.

3. MamaNoortje

MamaNoortje Nieuw lid

May 11, 2013
    3
    0
    0
    Bedankt voor je reactie en tips Rums.

Ja een kwalijke zaak vind ik het nu ook. Op het moment zelf weet je niet beter, want had me er ook niet in verdiept omdat ik het echt niet verwacht had. Wist dus ook echt niet wat het inhield. Maar nu ik er zelf meer over gelezen heb, heb ik heel veel vragen en denk ik bij alles: mag ik dit wel eten en dat? En nog veel meer vragen.

Maar inderdaad, misshien kan ik nu het beste gewoon afhouden van snoep en frisdrank en dergelijke dingen en wel gewoon eten, alleen dan letten op koolhydraten? En maandag even bellen.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,553
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Let er op dat je de "geraffineerde" koolhydraten zoveel mogelijk vervangt door de volkoren varianten, volkoren brood, volkoren pasta etc, dat scheelt al in het schommelen van je bloedsuikerspiegel. De suikers uit de volkoren varianten worden minder snel omgezet tov de witte varianten. En idd niet teveel aardappelen of pasta etc in één keer.

Zorg ervoor dat je 3 hoofdmaaltijden en 2-3 tussendoortjes hebt, ook dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerwaarden niet te veel schommelen en dat je dus niet mega-uitschieters hebt.

Oppassen met grote stukken fruit en vruchtensappen enzo, dat zijn verborgen suikers. Ik kreeg te horen dat ik bijv een appel moest verdelen over twee tussendoortjes, en ik mocht bijv maar een handjevol druiven op een dag. van mn schoonzusje hoorde ik dat bijv sinaasappels echte suikerbommen zijn... zou je niet zeggen hè.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,553
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    En hartig op je brood ipv zoetigheid! ik moest "deftig" gaan ontbijten van mn internist :)

6. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Als je zoekt naar Paleo recepten, of paleo voeding, kom je eigenlijk alleen maar recepten tegen van eten dat laag is in koolhydraten. Die koolhydraten moet je zo veel mogelijk vermijden, die zitten toch wel in groenten en fruit, met het laatste moet je dan ook oppassen. Kies fruit dat lager is in suikergehalte. Je hebt zoveel koolhydraten ook niet nodig, het lichaam kan zelf glucose aanmaken.

Je bloedsuiker moet zo min mogelijk pieken. Let dus vooral op met suiker, brood, pasta, aardappelen en (gedroogde) vruchten. Kies liever voor eieren, vlees, vis, beleg, kaas en vooral veel groenten. Eet voor het lekker noten, of heel donkere chocolade.

's Ochtends kan je kiezen voor (weinig) volkorenbrood, maar dan wel met veel hartig beleg. Vleeswaar, kaas, notenpasta... Uiteindelijk verzadigt dit ook beter. Of voor gebakken ei, beetje fruit met volle yoghurt, lijnzaadcrackers of amandelmeelpannekoekjes, uiteraard zonder suiker-rommel maar met kaneel en agavesiroop bijvoorbeeld.
    's Middags een salade met goede vetten uit vis, of met vleeswaar. Of gekookt ei, eigenlijk het meeste als het maar weinig koolhydraten bevat. Kwestie van etiketten lezen.

's Avonds eet je bijvoorbeeld je normale aardappel groenten vlees, maar dan veeeel groenten, vlees en heel weinig aardappel. Of heel veel saus en salade met een heel klein beetje pasta. En wil je snacken, dan liever de frikandel met mayo dan de friet.

En drink echt geen! frisdrank of fruitsap! Dat gooit je bloedsuikerspiegel een enorm eind de lucht in en het doet 0 voor je gezondheid.

Als je koolhydraten laat staan of erg vermindert, krijg je in het begin een weekje een soort ontwenning. Neem je zo nu dan een zoute bouillon, dan los je dit grotendeels op.

Eet zelf eigenlijk altijd paleo / low-carb, een voedingsstijl die bij diabetespatienten altijd goede resultaten geeft.

7. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Ik had het ook. Hetis eigenlijk niet snoepen, maar wel gewone maaltijden eten en als tussendoortje fruit of ontbijtkoek met minder suiker. Ook je porties pasta, rijst en aardappels verminderen en veel groente eten. Het is ff wennen, maar het komt goed. Je mag af en toe best eengebakje of stukje chocola hoor. Maar niet te vaak! Succes, komt goed!

8. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

Feb 9, 2009
    4,405
    11
    38
    in mijn huisje
    Nog een tip: veel water drinken, dan zakken je bloedsuikers ook.

En gewoon 3 maaltijden en 2 tussendoortjes eten.
    Niet meer dan 2 stuks fruit per dag, geen vruchtensapjes en niet teveel fris.
    Niet snoepen, maar een plakje ontbijtkoek of eierkoek mag best af en toe.
    Je suiker is niet extreem hoog, dus met een beetje aanpassen valt het misschien wel mee

9. MamaNoortje

MamaNoortje Nieuw lid

May 11, 2013
    3
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties, erg fijn om te lezen, dat maakt me wat minder bezorgd. Door alle hormonen zag ik even door de bomen het bos niet meer. Maar kan er weer tegenaan en met de paleo recepten kan ik wel iets. Dus zeker ook bedankt voor die tip Black Roses.

10. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Ah, dat vind ik echt heel fijn om te horen :) Succes hoor!

Share This Page