Verloop controle zwangerschap

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Brie, May 2, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Brie

Brie Actief lid

Apr 22, 2016
    136
    0
    0
    Hallo dames,
    ik heb al een zoontje van 14maanden en we zijn nu net zwanger van een brusje - ongeveer 5 weken.
    Mijn eerste zwangerschap heb ik volledig in Belgie gedragen, en dus ook daar bevallen, maar het is verbazend hoe snel ik alle procedures enzo ben vergeten. Zoals eerste echo, hoe vaak echo,...
    Nu wonen wij sinds een klein jaar in het buitenland en de procedures zijn hier anders.
    Bvb maar 3 echo's gedurende de hele zwangerschap, eerste take-in pas op 9 weken, niet bij een gynaecoloog maar bij een vroedvrouw,...
    Nu vroeg ik me af hoe het bij jullie gaat - in België en NL - want daar zit ook nog verschil in - want ik maak me stiekem wel een beetje zorgen dat de zorgen in België beter waren dan hier en overweeg dan ook voor extra controles in België in te plannen.
    Maar ik kan natuurlijk ook aan het overdrijven zijn, dat is het controlefreak kantje van mij, dus deel jullie ervaringen met mij aub :)
    Daaaaank!

2. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

Jun 17, 2014
    1,316
    0
    0
    3 echo's gehele zwangerschap: 8 weken hartje, 11 weken termijn en 20 weken echo medisch. Eventueel nog groeiecho met 30 weken en liggingsecho met 36 weken

3. Emlilo

Emlilo Bekend lid

Apr 27, 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    In belgie krijg je eigenlijk elke controle een echo bij de gynaecoloog.
    Normaal rond de 8 weken, 12 weken (nekplooimeting standaard), 16 weken, 20 weken (uitgebreide echo), 24 weken, 28 weken, 32 weken.
    En daarna (de laatste maanden) is het een beetje afhankelijk van gyn tot gyn. Bij sommige blijft het om de 4 weken, bij andere om de 3 weken of 2 weken zelfs.

4. lovelie

lovelie Actief lid

Oct 12, 2015
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een echo gehad met 9wkn om te kijken of er een gevuld vruchtzakje met hartactie was. Met 12 wkn een echo om de duur van je zwangerschap vast te kunnen stellen en gelijk naar hart,nieren etc gekeken. Op 20 wkn een echo voor evt medische problemen op te sporen en met 34 wkn voor de ligging en te kijken hoe groot ze is. En dat waren de echo's die geloof ik iedereen wel standaard krijgt. Die met 12 wkn kan je evt voor kiezen met nekplooi meting enz als je wilt weten of je kindje een kans op oa down heeft en hoe groot die kans is.

5. Liekj

Liekj Niet meer actief

Bij mijn eerste zwangerschap 3 echo's
    1 bij 11 weken
    1 bij 20 weken
    1 bij 35 weken
    En intake met 8 weken.

Nu 4 echo's gehad
    1 bij 8 weken
    1 bij 11 weken
    1 bij 20 weken
    En krijg er nog 1 bij 35 weken

Alles bij een verloskundige inderdaad geen gynaecoloog.

6. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

Jul 20, 2015
    1,488
    308
    83
    Hier standaard een echo bij 9-12 weken, daarna bij 20 weken. Dat was het. Wel elke 4/5 weken controle, waarbij naar het hartje wordt geluisterd en je baarmoeder wordt gevoeld.

7. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nederland:

Ongeveer 8 weken echo
    12-14 weken nog een echo en je kan er dan voor kiezen om een nekplooimeting te doen. Wel zelf betalen
    20 weken: 20 weken echo
    Ergens in de 30 weken: groei echo. Weet alleen niet meer wanneer in de 30 weken dat gedaan wordt.

8. Betsy

Betsy Niet meer actief

Bij deze verloskundige (in NL) alleen de termijn echo met 10/11 weken, en de 20 weken echo.
    Er wordt hier alleen een groeiecho gedaan als ze twijfelen over de groei van het kindje. Anders blijft het bij 2 echo's.
    Iedere 4 weken controle en later iedere 3 en daarna iedere 2 weken controle.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Dit dus. En daarnaast ook regelmatig bloedafname: in het begin om de zwangerschap vast te stellen + toxo + cmv , op 12 weken voor de triple test (vaststelling down etc) en toxo en cmv, op 20 weken toxo+cmv + algemeen, op zes maand meestal suikertest, en dan nog een keertje net voor de geplande bevalling.

10. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

Sep 19, 2015
    326
    1
    0
    nou ik weet niet wat ik hoor, 3 echo's? ik heb er maar 2 gehad. een termijn echo en 1 20 weken echo. verder niets, behalve dan de pretecho.

Ik ben van de eerste in Turkije bevallen, heerlijk daar! Elke maand kreeg ik een echo, werd echt goed in de gaten gehouden. In Nederland vind ik het ook niet slecht geregeld hoor.. maar ik vind het vreemd dat je na 20 weken niets meer van je baby ziet.

11. Brie

Brie Actief lid

Apr 22, 2016
    136
    0
    0
    Dankjewel voor de reacties.

Ik kreeg ook elke mogelijke test, controle en zeker 10 echo's bij mijn vorige zwangerschap en nu dus absoluut niet.
    Maar als ik zo de Nederlandse dames lees, zijn ze daar ook minder 'bezorgd' of hoe je het kan noemen ;)
    Dus eigenlijk hebben deze dames me vooral gerust gesteld. 👌😁

12. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    In NL: echo bij 8 weken, 12 weken, 20 weken en 33 weken waarvan de 8 en 33 weken geen medisch noodzakelijke echo's zijn. Het verschilt per verloskundige bureau of ze deze doen. Bij die van mij doen ze het (gelukkig) wel. Vriendlief las vorige week een onderzoeksuitjomst die de noodzaak van iig de 33-weken echo aantoont. Nederland loopt best wel achter qua geboortezorg op de meeste andere Europese landen.

Overigens krijg je wanneer je bij de gyn loopt wel iedere controle een echo.

13. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    Waar woon je dan?

14. Brie

Brie Actief lid

Apr 22, 2016
    136
    0
    0
    Ik woon in Zweden.
    De zorgen en controle voor een zwangerschap zijn hier gratis.
    Dus ik denk dat ze daarom maar het minimum aanbieden.
    Heb ondertussen wel al een echo 'geboekt' bij een gyn in België.
    Reisje naar België was al gepland dus waarom niet.

15. Tessss

Tessss Fanatiek lid

Jul 9, 2015
    1,240
    445
    83
    Zou ik ook doen. Zo duur is een pretecho niet.

16. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik sta er inderdaad van te kijken hoe weinig echo's en bloedtests jullie krijgen. Hier toch wel blij dat dat maandelijks allemaal gecontroleerd wordt. Er kan zo veel misgaan... Extra vreemd vind ik omgezet in Nederland dan ook net veel thuisbevallingen zijn.

Share This Page