Met de 20 weken echo is ontdekt dat een van de niertjes wat groter is dan normaal. Met de groeiecho met 27 weken bleek dat er een verstopping zit in de urineleider. Deze uitzetting blijkt nu weer groter te zijn geworden. Het andere niertje ziet er goed uit en de blaas ook. Het vruchtwater is ook voldoende. Nu komen er nog 2 guo's om het vruchtwater in de gaten te houden en krijgen we een consult bij de kinderarts voor info. Wie herkent zich in dit verhaal en hoe is dat verder verlopen ?
Bij ons bij de 20 weken echo een verwijd nierbekken. Vorige week 30 weken guo gehad, en naast verwijd nierbekken ook opgezette urineleiders. Het vruchtwater was ook afgenomen. Ik heb volgende week weer een afspraak staan en de week daarop ook bij de kinderarts... Mijn gyn zei dag het vrij vaak voorkomt bij jongetjes en dat ik me niet teveel zorgen moet maken, maar dat doe je toch... Weet je al wanneer je naar de kinderarts kan?
Ja 20 mei. Maar bij jouw kleintje is het aan beide kanten? Kan ook bij meisjes voorkomen hoor. Wij weten niet wat we krijgen.
Bij ons zoontje werd tijdens een groei echo ook een vergroot niertje geconstateerd. Wij werden doorverwezen naar een academisch ziekenhuis. Daar werden uitgebreide echo s gemaakt. Na de tweede echo kregen wij te horen dat het vermoedelijk ging om een dubbelsysteem. Wat inhoud dat ons zoontje links twee nieren heeft en rechts gewoon normaal is. Op dat moment kregen we uitleg over onderzoeken die ze na de geboorte gingen uitvoeren. Echo s van de nieren een scan ook zou hij preventieve antibiotica krijgen. Na de geboorte zouden ze pas kunnen zeggen aan de hand van onderzoeken wat de werkelijke diagnose zou zijn. In ons geval ging het idd om een dubbelsysteem. Alles werkte was geen sprake van reflux naar de nieren. Alleen een verwijde ureter die aansloot op de plasbuis ipv de blaas. Deze is doormidden van een operatie gereimplanteerd in de blaas. Hoewel zindelijk worden heel moeizaam gaat wegens een overactieve blaas heeft hij verder nergens last van en is het een heerlijk ventje. De onderzoeken zijn best zielig zeker omdat t zo n klein hummeltje betreft. Maar de dokters en verpleegkundige hebben ons al die jaren super begeleid wat ertoe heeft geleid dat ons zoontje nog steeds met plezier ( ja echt plezier ) naar het ziekenhuis op controle gaat. Heel veel succes met het verder verloop van jullie zwangerschap. Hoop dat het straks voor jullie gaat meevallen.
Dank je wel voor je reactie Flo. En fijn om te lezen dat jullie mannetje het prima doet. Ik weet inmiddels dat we een meisje krijgen en hoe het heet wat ze heeft: Hydronefrose. Wel de meest vergevorderde. Verder lijkt alles in orde. Beide nieren zijn verder goed aangelegd. Het gaat dus alleen om een vernauwde ureter rechts.