Verloop (hoge) bloeddruk tijdens laatste trimester

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ikkie97, 27 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Hoi,
    Ik had vorige week bij de controle bij de verloskundige wat een te hoge bloeddruk (130/90). Daarvoor moest ik de volgende dag weer komen, toen was het 130/95 dus mocht ik door naar het ziekenhuis. Daar hebben ze vanalles bekeken; bloed, urine, CTG maar kwam allemaal niks afwijkends uit. Bloeddruk nog een keer gemeten; 130/86. Twee dagen later nog een controle; 130/88. Vandaag nog een keer als het goed zou zijn mocht ik terug naar de verloskundige. Maarr: 135/95 bij de eerste check en na een echo waarop het kindje zich prima bleek te vermaken (druk bezig met ademhaaltraining) en prima aan het groeien was was het 130/90. Niet verontrustend, maar ik moet wel stoppen met werken... aangezien de verwachting is dat de bloeddruk het laatste stuk nog wel wat zal stijgen.

Meer mensen die dit gehad hebben of hebben? Hoe verliep bij jullie de bloeddruk in het laatste stuk? Hielp het stoppen met werken?

2. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Hey hier met 26 weken al een hoge bloeddruk toch nog 2 weekjes doorgewerkt maar toen ging hij ineens heel erg omhoog onderdruk was 117 op een gegeven moment....toen een week in het ziekenhuis gelegen.

Na plechtig te beloven dat ik rust nam en niet meer ging werken mocht ik naar huis.....hij bleef rond de 95 hangen.....na ongeveer dit heb ik tot week 37 weten te behouden (elke week 4 keer op controle in het ZH) totdat bij 37,5 me bloeddruk weer omhoogschoot naar 115 toen moest ik blijven en ben ik ingeleid en uiteidelijk is Timo met 38,2 geboren....

Rust houden werkt maar tijdelijk in mijn beleving....hou je ook vocht vast?

3. bloem18

bloem18 Fanatiek lid

13 jun 2011
    1.463
    0
    36
    Noord-Holland
    heu? Ik vind dat niet overdreven hoog hoor. (toch?)
    Ik zat daar ook 1 week terug op?
    Ben eigenlijk wel benieuwd wat echt te hoog is. Ik lees even mee.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Cynnie1984: nee hou geen vocht vast. Een heeeeeel klein beetje in m'n enkels, maar dat is niet noemenswaardig.. verder ook geen klachten. Vorige week wat hoofdpijn maar ik was ook snotverkouden dus tja..

Bloem18: ze houden 90 aan als grens...
    ze vertelden mij vanmiddag dat normaal gesproken de bloeddruk nu wat omlaag zou gaan en dan aan het einde nog wat omhoog, maar omdat die bij mij nu al omhoog gaat is de verwachting dat die aan het einde nog wat verder zal stijgen..

5. celinac

celinac Actief lid

18 okt 2011
    289
    0
    0
    Ik wist ook niet dat dat al te hoog was.. ben ook benieuwd naar de bloeddrukken van de ladies. Ik ben mijn bloeddruk van afgelopen vrijdag alweer vergeten door die $%^&* dementie ;) maar het was wel 'keurig'.
    Voel wel dat mn voeten en knieen erg opgezwollen en moe zijn de laatste tijd, dus heb wel mn vraagtekens.. misschien moet ik een dagje minder werken...
    Ik lees mee ;)

6. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Ik heb mn hele zwangerschap al een verhoogde/tehoge bloeddruk.. Daardoor gelijk aan de meds gegaan rond 12 weken.. Toen was ie ineens keurig 120/75.. Tot een week of drie terug... Hih schiet weer lekker naar de 130/90 140/92.

Wanneer het te hoog is, is afhankelijk van hoe je bloeddruk de rest vd zwangerschap is geweest.. Bij mij hanteren ze nu 95 als onderdruk.. Maar tis idd ook afhankelijk van hoe je kindje het blijft doen...

7. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Te hoog is lastig te bepalen, het hangt af van wat jouw normale bloeddruk is op het moment dat je niet zwanger bent.
    Bij mijn lichaam hoort een bloeddruk van 110/55 vroeger nog lager.
    Tijdens mijn vorige zwangerschappen P-E / Helpp gehad. Nu dus al heel vroeg aan de bloeddruk verlagers. Mijn bloeddruk was bij 4 wk al 130/90. Onder invloed van hormonen knalt hij bij mij gelijk omhoog.
    Nu aan de aldomet en om de week naar het ziekenhuis voor een check (bloeddruk en vanaf c.a 20 weken ook urine en bloed wekelijks)
    Mijn bloeddruk ik nu keurig 120/70 nog ligt hoog voor mijn lichaam maar dit is voor nu prima.

Succes! Luister wel heel goed naar je lichaam! Je kunt echt heel ziek worden van een te hoge bloeddruk, dat kan heel snel gaan. Binnen een dag kun je doodziek in het ziekenhuis liggen. Bij twijfel altijd contact opnemen met je Gyn!! Laat je niet wegsturen als je ook maar iets twijfelt!

8. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik ben met 32 weken overgenomen door het ziekenhuis omdat mijn bloeddruk hoger was dan normaal (weet niet meer hoe hoog). Kreeg medicatie en die hield m omlaag. Met 39 weken hebben ze me ingeleid omdat ze me niet meer verder wilde laten lopen omdatde bloeddruk op t laatst weer omhoog kan schieten.

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Nou tot nu toe steeds geen klachten, maar sinds gistermiddag ineens hoofdpijn. Vannacht er zelfs wakker van geworden en (geheel tegen mijn principes in) een paracetamol genomen. Toen trok het na een uurtje wat weg en kon ik weer slapen.
    Dus net maar t ziekenhuis gebeld, mag zometeen komen. Hoop niet dat mijn bloeddruk nu nog hoger is.... gelukkig is de hoofdpijn nu nagenoeg weg..

10. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Dat ligt aan dat bloeddruk die je had in het begin van de zwangerschap. Ik kom bijv van 110-50, en als ik nu op onderdruk 85 ga is dat reden tot actie (heb HELLP gehad vorige zwangerschap), terwijl mijn vriendin een start bloeddruk heeft van 85 onderdruk. Het is behoorlijk persoonsgebonden dus.

11. meissie1982

meissie1982 Actief lid

6 mrt 2012
    249
    0
    16
    Rekenen ze niet gewoon heel anders bij een zwangerschap? Ik had nu een onderdruk van 50 en dat was goed (die zit normaal toch echt een stuk hoger). Heel mijn familie reageerde van: huh.. 50 is toch veeel te laag.. dat is zelfs gevaarlijk. Maar we zagen veel zwangere vrouwen die 50 hebben en verloskundige vond het ook prima. Huisarts vond het wel weer laag.

12. MM1981

MM1981 Bekend lid

30 dec 2010
    668
    0
    0
    Hier doen ze de indicatie van "hypertensie" op basis van je startwaarden en hoe het verder oploopt in de zwangerschap. Daarbij wordt niet alleen naar de onderdruk maar ook naar de bovendruk gekeken.

Er wordt bij ons gesproken over hypertensie:
    * Wanneer er is er geconstateerd dat je onder- en/of bovendruk 20 mm/Hg boven de startwaarde ligt
    * een onderdrukwaarde van rond de 100 mm/Hg
    * een bovendrukwaarde van rond de 140 mm/Hg

Hier aan de aldomet gezet, maar dat lijkt niet afdoende te werken als ik iets doe. Dus daarnaast ook absolute (bed/bank)rust.

Geen idee hoe ze hypotensie diagnosticeren, eigenlijk?

13. Superguppy

Superguppy Bekend lid

21 aug 2011
    616
    0
    0
    van de zon genieten!
    zaanstad
    het heeft ook sterk te maken met andere klachten .
    heb je een hoge(re) bloeddruk samen met bijvoorbeeld.
    hoofdpijn, vocht vasthouden, of een bandengevoel bovenin je buik,
    dan is er sneller reden tot actie ondernemen.

mijn bloeddruk schommelt rond de 140/95
    daarom ook overgenomen door een gyn ipv mn vk.
    wordt om de dag gecontroleerd.
    en heb bank/bed rust

14. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Ik ben nu 37 weken, mijn bloeddruk was steeds laag (voor zw sch 120/70), rond 110/59, nu de laatste 2 weken loopt de onderdruk op tot 70..is het normaal bij de laatste loodjes?

15. Superguppy

Superguppy Bekend lid

21 aug 2011
    616
    0
    0
    van de zon genieten!
    zaanstad
    ja het is normaal dat hij oploopt! maar 70 is nog steeds heel netjes voor zover ik weet hoor!

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.914
    3.935
    113
    Bij "ons" houden ze 90 aan als gevarengrens. Wel afhankelijk van hoe je bloeddruk voor de tijd was. Ik had tot voor een paar weken steeds een onderdruk tussen de 70 en 80 dus vandaar...

Maar goed net een ochtendje ziekenhuis gehad. Eerst CTG, maar die hebben ze maar weer uitgezet, kind bewoog te veel :D
    Bloed en urine getest, waren beide goed. Bloeddruk 140/100....
    Dus nu aan de medicijntjes... hopen dat t helpt..

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Bij mijn eerste zwangerschap heb ik vanaf circa 32-33 wkn bij gyn gelopen, bloeddruk iets gestegen van 110/75 naar 140/90. Bloed en urine waren toen goed, maar ik had wel regelmatig (samenhangend met vermoeidheid) klachten van misselijkheid, drukkend gevoel in bovenbuik en spugen.

Controles zijn goed gebleven (urine, bloed, CTG, echo) en bloeddruk schommelde tussen 130/80 en 145/90. Geen medicatie gehad, spontaan poliklinisch bij gyn bevallen en meteen na geboorte was mijn bloeddruk 115/75. Moeder en kind goedgekeurd en dat was het dan.

Bij mijn 2e is de bloeddruk niet hoger geweest dan 130/80 dus gewoon bij VK gebleven en thuis bevallen.

Veel succes!

Deel Deze Pagina