Hee dames, Ik wil even mijn verhaal aan jullie kwijt, en hoop zoiets te horen van dames die in hetzelfde schuitje als mij zitten of hebben gezeten. Ik werkte via het uitzendbureau in een winkel, voor zo'n 30 uur per weerk. Door de storm van gister is 1 van onze winkels verwoest en hebben ze het vaste personeel nu in moeten zetten in de winkel waar ik werkte, zodat er helaas geen plaats is voor mij en nog 4 collega's. Dit had ik niet aan zien komen! Maar ik ben 23 weken zwanger, en we hebben net een huis gekocht, zaterdag gaan we verhuizen. Ik keek hier met heel veel vreugde tegenaan, maar nu ben ik alleen maar bang hoe we dit allemaal moeten redden. Wel vandaag mijn WW uitkering aangevraagd, maar is natuurlijk een hele stap terug. Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt, en mij weer positief kan laten kijken naar de dingen om me heen? Veel Liefs,,
Je krijgt als het goed is dus met terugwerkende kracht WW (mits je aan de voorwaarden voldoet) Dat is 70% van je dagloon. Wanneer je in ieder geval 10 weken voor de uitgerekende datum een werkgever had cq een WW-uitkering ontving, dan heb je ook recht op een WAZO uitkering voor de duur van je zwangerschapsverlof, dit is 100% van je dagloon. Je WW wordt voor de duur van je verlof opgeschort en gaat weer in na afloop van je verlof (denk dat je dat zelf wel even moet aanvragen) Let op: je hebt dus onder de WW in principe wel sollicitatieplicht, maar meestal wordt die wel minder zwaar ingesteld ivm de zwangerschap.
Bij werd er geen rekening mee gehouden tot op het moment dat ik de WAZO had aangevraagd. Dat kan vanaf 8 weken voor je uitgerekende datum. UWV ziet dat namelijk als ziek zijn.
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, nu dus ongeveer 2 maanden thuis al. Qua financieen is het wel een stapje terug ja en ik snap dat je je zorgen maakt maar van de andere kant is dit niet zo een hele slechte periode om niet te werken hoor . Dat was mijn positief puntje, je kunt lekker genieten van je zwangerschap, lekker aanrommelen met de baby uitzet enz. En als je je een keer een dagje minder voelt doe je gewoon helemaal niks! Hihi. Het solliciteren moet ik volgens mij hetzelfde als ieder ander maar ze zien veel dingen als solliciteren dus daar zal ik me niet te druk om maken.