Verloop kledingmaat eerste jaar

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door suusje1979, 9 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Ik vraag me af hoe de kledingmaat van je kleintje ongeveer verloopt in het eerste jaar.
    Ik wil graag binnenkort al wat kleertjes kopen, en ben pas begin oktober uitgerekend.
    Het is al lastig genoeg met de maten en dan moet je ook nog met de seizoenen rekening houden.

Welke maat moet ik ongeveer voor de periodes najaar en winter aanhouden? (eerste halfjaar dus)

2. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    ligt natuurlijk ook aan hoe je kindje groeit maar voor het eerste halfjaar gebruik je vooral t/m 68. Kan natuurlijk ook zijn dat je kindje al eerder dan 6 maanden in 74 past.
    En ligt ook aan kledingmerken.

Koop niet teveel, want je krijgt ws ook heel veel kleertjes!
    Zelf had ik alleen wat in de maten 50 en 56 gekocht. Toen meeste bezoek was geweest ging ik kijken wat ik had, en wat ik nog nodig had.

3. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    hier over het algemeen wat grotere kinderen (vind jongens/meisje ook uit maken. jongen kan sneller iets oversized aan)

maand 1 mt 50/56
    maand 2 ook nog wel. gaan richting mt 62
    maand 3 en 4 mt 62 tegen eind maand 4 mt68
    maand 5 en 6 mt 68. verschilt per merk en hoe het valt. vaak prop ik ze nog wel in iets wat kleiner valt:D hahaha. maar dan vind ik het ding gewoon erug leuk ;)

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    eerste week: 56/62
    tweede week: 50/56
    1maand: 62
    3 maanden: 62-68
    4 maanden: 68

en nu gaat 74 dadelijk opgezocht worden. Voor shirtjes dan, broeken gaan nog prima in 62 (spijkerbroekjes) en 68(zachte broekjes)

ik heb ook wel een klein reusje hoor

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Er is gewoon niets van te zeggen, ik zou ook nog niet gaan kopen voor na de eerste weken. Ook niet omdat je niet weet welke kleuren hem wel en niet leuk staan (zo staat hier ecru en andere lichte tinten absoluut niet) en je weet ook niet wat voor figuur je kindje krijgt (ik heb heel veel broeken in maat 56/62/68 die zoonlief gewoon niet passen omdat hij te smal is en bij een dikke baby heb je het probleem ook weer).

Ik zou je gewoon beperken tot maatje 50 en 56 en dan lekkere zachte soepe stofjes en gewoon lange mouw. En qua rompers korte mouw. Qua dikte van de stoffen zit er geen verschil in tussen de seizoenen. Mijn winterbaby had dezelfde dikte kleertjes aan alleen vaak een omslagdoek om haar heen terwijl mijn zomerbaby de omslagdoek niet gebruikt heeft. Daar zit het verschil meer in. En bij meisjes meer in het verschil tussen een legging of een maillot onder een jurkje (hoewel ik jurkjes de eerste tijd alleen onhandig vind).

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier een kleintje

1-2mnd 50/56
    3-6mnd 62
    6-9mnd 68
    10-13 mnd 74
    14 tot nu 80 en broekjes nog 74

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hema heeft op zich een handige maatwijzer,maar blijft idd per kind verschillen. Levi was een dikkertje dap,dus kon op een gegeven moment qua breedte bepaalde maten al eerder niet meer aan etc
    HEMA - baby - newborn kleding

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    ^ Dat inderdaad.

J. begon met bv. maat 56. Dat heeft ze geloof ik een maand gedragen, daarna ging ze naar 62 en al vrij snel naar 68. Met 3/4 maanden zat ze in 74. Met één jaar in 86 en inmiddels, met bijna 2 jaar, in 98.

En van de Hema paste ze de babymaatjes helemaal niet goed, was veel te breed en kort. Beetje zonde als je bergen van iets hebt wat niet goed zit ed.

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik zou niet in het voren kopen.

fynn had hier een hele rare groei.

tot 6 weken maat 50
    tot 3,5 maand 56
    tot 6 maanden 62
    tot 10 maanden 68
    tot 16 maanden 74
    tot 22 maanden 80

hij zit nu in maat 86 heel soms 92 maar dan moet het een klein vallend merk zijn.

hij is nu bijna 28 maanden

10. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    onze dochter zit momenteel in maat 74 broekjes en shirtjes maat 80 en dochter van een vriendin van mij zit in dezelfde maat maar is 7 maanden ouder!

Ze waren even zwaar en lang bij de geboorte dus er is vantevoren weinig van te zeggen hoe de groeicurve verloopt..

11. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier sluit ik me bij aan! Heb door ''verkeerd'' gekochte dingen (vnl cadeautjes) een heleboel ongebruikte dingen. Zowel mbt seizoen als breedte/lengte.

12. Fransa

Fransa Niet meer actief

Onze oudste:
    tot 7 weken: maat 56
    tot 4 maanden: maat 62
    tot 6 maanden: maat 68
    tot 9 maanden: maat 74
    tot 12 maanden: maat 80
    tot 18 maanden: maat 86
    en nu voor het voorjaar/zomer koop ik maat 92

Onze jongste:
    tot 1 maand: maat 50
    tot 3 maanden: maat 56
    ben dus eigenlijk krap een maand over in maatje 62 maar sommige dingen daarvan raken alweer aan de kleine kant. Hij heeft volgens mij een flinke groeispurt gemaakt want zo'n 4 weken geleden was maatje 62 eigenlijk nog te groot maar ben ik overgegaan omdat ik maatje 56 na zo'n tijd wel een keer zat was ;)

Maar goed, zo zie je dat er in de eerste maanden al een groot verschil in maten zat bij onze 2 mannetjes. Onze oudste was groter bij de geboorte en groeide de eerste maanden echt supersnel. Dat is langzaam afgevlakt. Bij de jongste heeft de groei een heel ander verloop dus ook een andere maat bij dezelfde leeftijd...

13. marilouise

marilouise Niet meer actief

Onze zoon heeft heel lang met alles kunnen doen

maat 50: maand 1 en 2
    maat 56: vanaf maand 2 tot en met bijna 4 maanden
    maat 62: vanaf bijna 4 maanden tot en met 6 maanden
    maat 68: vanaf 6 maanden tot en met 9 maanden
    maat 74: vanaf 9 maanden tot en met 14 maanden
    maat 80: vanaf 14 maanden tot en met nu nog broeken maat 74 past hij ook nog perfect.

ik vindt het heel lastig want kindje van vrienden van ons is 3 weken jonger en past al maat 86/92
    ik geef onze zoon nu soms ook wat aan in maat 86 mar hij verzuipt er echt nog enorm in en als zijn shirt dan echt tot op zijn knieen komt vindt ik echt geen gezicht korte mouw tot over zijn ellebogen?

ik ben zelf zoals mijn moeder zegt een enorme baby moeder tot ongeveer 5-6 maanden heeft hij nooit een spijkerbroek of iets aan gehad alleen maar wit of zachte kleuren, dat vond ik het mooiste. ik kreeg veel kleertjes in de kraamweken maat 68 maar heel veel stoere kleding (was dus maar goed dat hij niet zo hard groeide )

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

zo ging onze oudste ook. Onze jongste echter groeit precies hetzelfde als de oudste (volgens de curves), maar zat vanaf 3 maanden al in 68
    en nu met 6,5 maand begint ze al in 74.

Ik heb altijd begrepen dat een richtlijn is dat ze met het 1e jaar uiteindelijk in 80 zitten ongeveer. De oudste zat pas met 16 maanden in 80 , maar de jongste gaat het wel halen denk ik :) . Haar bouw is gewoon nét wat grover denk ik.

15. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.420
    444
    83
    Limburg
    Onze dochter had de eerste 7 weken maatje 50 en daarna zeker 9 weken maatje 56. Toen heeft ze heel lang in maatje 62 gezeten.
    Nu na 1 jaar en 9 maanden heeft ze meestal 80 aan maar ze heeft ook nog kleding in maat 74 en ook al wat in 86. Ligt er ook erg aan hoe het valt. Hier idd ook kraam cadeautjes gekregen die ze niet aan heeft gehad omdat ze buiten het seizoen vielen.
    Zou echt nog niet veel meer kopen als 50 en 56. Van kraamvisite krijg je veel en wij hebben toen oo veel cadeaubonnen gekregen, was ook wel fijn hebben we daar veel van gekocht het eerste jaar. Eerste jaar niet veel zelf hoeven betalen.

16. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ik zou niet te veel aanschaffen in het voren hoe verlijdelijk het ook is.
    Mijn zoontje is lang maar heel fijntjes. Vooralbroeken is soms moeilijk voor hem. Moet echt zoeken naar een beetje smalle modellen die lang vallen. Hij draagt nu maat 80 vn broek voor de lengte maar voor de breedte zou 74 nog kunnen maar dan zijn de pijpen hoog water.
    Van boven draagt hij nu 86 ook voor de lengte.

Het is dus heelmoeilijk van te voren te zeggen wat geschikte kleding is voor je kindje. Sommige kleertjes heeft hij nooit aan gehad omdat ze gewoonweg niet bij zijn lijfje pasten.

Als je dan al iets wil kopen zou ik het bij een paar leuke fijne eerste pakjes houden.

17. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    idd niet teveel kopen van tevoren hoe leuk het ook is, waarschijlijk blijft het dan ongebruikt in de kast liggen. zonde

de maten zeggen zelf ook niet zoveel, het ene valt groter uit en de ander weer kleiner

ons meisje had met de geboorte maat 50 aan maar was nog veels te groot en heb ik mn vriend naar de winkel gestuurd voor 44.

1e maand 44
    2e maand 50
    3e maand 56
    4e maand 62 (maar zoals ik al eerder zei valt het allemaal net wat anders en past ze sommige 56 ook nog en 68 soms ook)

van tevoren kopen lijkt mij dus niet handig

18. Bri

Bri Niet meer actief

Moeilijk om je in te houden, maar de kans is groot dat je spullen gaat kopen die je nooit zult gebruiken.

Bij mij (beide kindjes hadden ongeveer zelfde groeipatroon; ze zijn iets zwaarder dan gemiddeld, zoonlief is iets korter dan gemiddeld en dochterlief iets langer)
    1e maand: 50-56
    1-3 maanden: 62
    3-6 maanden: 68
    6-9 maanden: 74
    9-12 maanden: 80

Dat zijn wel gemiddeldes. Mijn dochter draagt nu, 14 mnd oud, bijvoorbeeld van sommige kledingstukken nog maat 74 (is wel te kort, maar niet erg in de zomer) terwijl van andere kledingstukken maat 86 te krap zit. zó groot kunnen de verschillen zijn.

Probeer je dus in te houden. En koop anders kleding die ook in andere seizoenen wel draagbaar is. (of leg het straks weg als ongedragen cadeautje voor een ander kindje...).
    Er is altijd wel ergens uitverkoop en er zijn altijd wel leuke kleertjes te koop.

19. tamaartj

tamaartj Actief lid

2 feb 2010
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    onze dochter zit nu (3maanden) nog steeds op maat 50 en ze gaat nu maat 56 passen ;)

20. Reza2306

Reza2306 Actief lid

14 dec 2010
    322
    16
    18
    Breda
    Volgens mij bedoelde je dit andersom... want hopelijk krimpen ze niet ineens in de tweede week ;)

Deel Deze Pagina