Verloop verdere ontwikkeling billenschuiver

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door YellowEyes, 17 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YellowEyes

YellowEyes Fanatiek lid

28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Hallo dames,
    Ik heb twee dochters. Mijn oudste was vrij snel in de motorische ontwikkeling, heeft als baby ook ”gewoon” gekropen.

Mijn jongste is 9 maanden en hoogstwaarschijnlijk een billenschuiver. Ze draaide zich al vroeg om, naar beide kanten. Kon ook vroeg stevig alleen zitten (maar kan zichzelf niet tot zit krijgen). Ze begint nu ook langzaam aan te billenschuiven (ze beweegt zich voort met beide billen op de grond, en trekt zich met beide benen vooruit).

Op internet lees ik dat billenschuivers over het algemeen wat later zijn in de motorische ontwikkeling. Nou vroeg ik mij af of er hier dames zijn die ook “billenschuivers” hebben en hoe hun ontwikkeling is verlopen (met optrekken tot staan, lopen etc)?

Groetjes

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Nou internet is stom, netals veel andere mensen.

Ik kreeg vaak de opmerking bij J. Dat billenschuivers vaak gedragsproblemen hebben, op t spectrum zitten en/of idd motorisch achterlopen.
    J loopt sinds kort, hij was nog net 13mnd. Kan kruipen maar doet het niet veel want op z'n billen gaat sneller :rolleyes:. Optrekken deed hij denk ik rond 9 mnd. Hij is enorm sterk, kon al staan met 3 mnd (behalve z'n evenwicht houden natuurlijk) maar door zijn benen zakken deed hij nooit..

YellowEyes vindt dit leuk.
  3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.886
    5.838
    113
    Vrouw
    Onze 2e dochter was een billenschuiver en het snelst qua motorische ontwikkeling van ze alle 4. Ze turnt nu sinds een half jaar en ze doet het echt onwijs goed. Hier klopte dat dus niet. Ik was er ook bang voor want las en hoorde het ook overal maar heb me voor niks zorgen gemaakt

YellowEyes en Lies1611 vinden dit leuk.
  4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Mijn neefje was billenschuiver, daarna kniehopper, hij ging laat lopen want met z’n gehop kwam hij heel ver en had hij twee handen vrij om dingen in vast te houden. Nu is hij 12 en is er nooit enige sprake geweest van motorisch achterlopen ofzo, hij pakte het ‘leren lopen’ gewoon anders aan.

YellowEyes en Lies1611 vinden dit leuk.
  5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.052
    17.015
    113
    Mijn oudste was een billenschuiver. Haar verdere grof motorische ontwikkeling was ietwat verlaat. Ze liep met 17 maanden.

Ze is nu net 5 jaar en ze is nog steeds grof-motorisch gezien minder sterk dan het gros van haar klasgenoten.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn middelste was een billenschuiver, maar ging wel al vrij snel achter een loopwagentje/babywalker lopen (vanaf 12 mnd of zo? In begin kon ze zich nog niet zelf optrekken, wij moesten haar op voetjes neerzetten en dan ging ze als een speer), heeft zo echt kilometers afgelegd :cool:. Ging (mede daardoor denk ik?) los lopen met 15 mnd (heel gemiddeld dus).

Ze heeft een normale motorische ontwikkeling doorgemaakt. Niet super snel, maar ook echt zeker niet de traagste. Eigenlijk vrij gemiddeld met alles... Ook daarna met driewieler, fiets ed.

(en hier in huis was ze absoluut de snelste met alles ;), haar broer had echt een achterstand en zusje deed veel dingen 'net op tijd' aan de trage, maar nog normale kant dus)

7. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Hier 3 gastkinderen die billenschuivers waren in mijn loopbaan als gastouder. Toevallig alledrie meisjes.
    Nummer 1 werd op haar billen gezet door haar ouders, denk dat dat ook meespeelde. Schoof en hupste enorm snel door de kamer, hield de rest gewoon bij zo snel. Zij was enorm laat met los lopen. Pas na haar tweede liep ze, net voor haar tweede kon ze pas staan. Ze sprak wel goed voor haar leeftijd. Na haar vierde haar niet meer gezien, maar toen was ze een normale kleuter. Tussen haar tweede en derde ging het wel snel

Nummer 2 deed het zelf, heeft kruipen wel over geslagen, ging wel zelf staan en liep rond 14 maanden los. Kruipen was niet interessant, schuiven ging veel sneller. Was een snelle tante met haar ontwikkeling alleen ipv kruipen dus schuiven. Ging snel achter elkaar. Niks aan te merken toen ze stopte.

Nummer 3 deed het ook zelf en is inmiddels een vrolijke kleuter. Ook niks bijzonders.

Kortom hier was met de schuivers niks geks aan de hand!

8. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Hier een buik en billen schuiver haha! Probeert wel van lig na zit maar lukt nog niet maar als we neerzitten speelt ie heerlijk. Van zit na buik lukt ook inmiddels wel. Ontdekt nu wat zijn knietjes en bij ons staan lukt ook alleen wel wat wiebelig natuurlijk. Wil zich wel optrekken maar die knieën he haha! “kletst” de hele dag door.
    We zien het wel hij kon ook pas laat hoofdje omhoog houden. Groot hoofd maar door fysio is dat prima gelukt. Nooit verwacht dat ie op buik zo leuk vind nu hahaha…

Deel Deze Pagina