Verborgen reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Afwachtertje, 18 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Hoi hoi,

Mijn zoontje van 9 weken heeft (in mijn ogen) heel veel last verborgen reflux. Dit laat hij allemaal zien:
    - niet willen liggen, dan echt constant huilen. Ook niet met verhoogd hoofdeinde
    - overstrekken / veel lichamelijke onrust
    - heel vaak (weg)slikken, ik hoor dan voeding omhoog komen. Ook verslikt hij zich soms
    - vaak de hik
    - soms kokhalzen
    - verkouden (heel gek: met name ‘s nachts), soms hoesten, een rochel af en toe en knorren

Wij dachten dat hij veel last van krampen had, omdat hij deze dingen vanaf begin vorige week pas liet zien. Achteraf denk ik dat het altijd reflux is geweest. Voel me al schuldig. Maar sinds hij deze klachten heeft, lijk het gewoon elke dag erger te worden. Eerst sliep hij ‘s nachts nog redelijk, maar dat is nu ook niet meer. Hij kan gewoon niet liggen. Hij slaapt alleen op mij of in de draagzak, waardoor ik ‘s nachts zelf ook amper slaap (met uitzondering vannacht opeens toen hij wel weer redelijk sliep). Maar zelfs dan duurt het soms lang vanwege wakker worden als het omhoog komt of lichamelijke onrust.

Dinsdag telefonisch contact gehad met huisarts en toen gestart met johannesbroodpitmeel. Dit doet alleen helemaal niks. Sinds toen werd het als nog erger. Woensdag huilde hij één voedingsmoment zelfs tijdens de fles en lukte het niet om te drinken. Sindsdien is dat gelukkig niet meer gebeurd, maar hij drinkt nu wel heel vaak zijn fles niet helemaal leeg.
    Gister bij de huisarts geweest en nu hebben we een doorverwijzing naar de kinderarts. Hopelijk kunnen we daar snel terecht. Wat wel steekt: huisarts zei dat het ook kon zijn dat hij gewoon geborgenheid zoekt en bij mij wil zijn. Nou nee, alles in mij schreeuwt dat dat niet zo is en hij echt veel last van iets heeft. Als het gaat om het bij mij willen zijn, waarom dan die waslijst aan lichamelijk klachten die hij laat zien?!

Qua rust/ritme hou ik altijd dezelfde volgorde van dingen aan. Na de fles hou ik hem minimaal een halfuur rechtop. Na de fles heeft hij vaak zijn rustige/vrolijke moment, maar daarna wordt het al snel drama… Het is zo zielig en machteloos.

Meer ervaring hiermee? Wat denken jullie als jullie dit lezen?

2. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Het kan ook koemelkallergie zijn. 2 van de 3 hebben hier koemelkallergie, en hadden als baby reflux. Reflux is een symptoom van koemelkallergie. Hier werden de klachten ook steeds erger. Begin van de eerste week ging alles nog prima en sliepen ze heel erg goed. Maar dit werd steeds erger. Misschien kun je dat bespreken met de kinderarts? Johannesbroodpitmeel maakt het vaak juist erger.
    ik heb wel geleerd dat kinderartsen ook niet alles weten. Bij de eerste met kma heb ik echt moeten vechten. Bij de 2e luisterde hij meteen en geloofde alles wat ik zei.

3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik denk eerlijk gezegd ook aan koemelkallergie (ook ivm de verkoudheidsklachten) reflux is daar een van de kenmerken van.
    Je kunt eventueel proberen over te stappen naar speciale voeding. Als het is vast gesteld door een kinderarts dan wordt het vergoed en anders niet maar ik kan mij zo voorstellen dat je daar niet op wil wachten.

4. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad ook zelf eerst pepti gaan proberen, kun je halen bij de apotheek. pepti werkte hier 1 week en daarna kwamen de klachten langzaam terug. Daarna zelf nutramigen gekocht, dat ging 2 weken goed. Uiteindelijk een machtiging gekregen voor neocate ( daar zit helemaal geen koemelkeiwit in ) ze hadden nog wel medicatie nodig voor de reflux.
    in pepti en nutramigen zitten verknipte eiwitten.

5. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    315
    164
    43
    Vrouw
    Ik denk dat dit heel goed reflux kan zijn, komt me ontzettend bekend voor van mijn eerste kind. Bij koemelkallergie zei de huisarts mij dat er dan wel vaak sprake is van eczeem of koemelkallergie in de familie.

Ben zelf bij de tweede (nu bijna 11 weken) eerst gestart met johannesbroodpitmeel, maar al snel overgegaan naar gelilact. Dat werkt echt veel beter. Dat moet je wel online bestellen, viata is tot nu toe degene met de snelste levering.

6. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    #6 Afwachtertje, 20 feb 2022
    Laatst bewerkt: 20 feb 2022
    Dank jullie voor de reacties! Morgenmiddag mogen we naar de kinderarts. Benieuwd wat die zegt.

De afgelopen nachten slaapt hij opeens wel goed? Overdag blijft hij er veel last van houden, dus het is er nog zeker. Maar is het niet gek dat ‘s nachts het slapen dan wel lukt?
    Hij is ondertussen ontzettend verkouden. En dan ‘s nachts vooral. ‘s Ochtends trekt het dan juist weg.. Ook gek?

Malbec vindt dit leuk.
  7. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Eczeem hoeft echt niet perce. Ik ken er genoeg die geen eczeem hadden. Ik zit op een fb groep met kma, er zijn er heel veel die geen eczeem hebben maar toch heftige kma.
    Mijn dochter sliep snachts gek genoeg ook goed. Zoontje dag en nacht slecht.

8. Mocktail2021

25 jun 2021
    52
    8
    8
    Vrouw
    Is dat verkouden niet dat hij opgeboerde melk in zijn neus krijgt? Dat heeft mijn dochter namelijk. Hier ook last van verborgen reflux. Ze spuugt bijna nooit maar verslikt zich continu in haar opgeboerde melk en dan komt het ook in haar neus. Daardoor dacht ik steeds dat ze snachts verkouden was totdat ik overdag eens zag wat er gebeurde.

9. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hoe is het gegaan bij de kinderarts?

Afwachtertje vindt dit leuk.
  10. Afwachtertje

Afwachtertje Actief lid

26 nov 2020
    294
    215
    43
    Vrouw
    Lief dat je het vraagt! Nog even geen tijd gehad te laten weten hoe het ging. De kinderarts zei dat het inderdaad verborgen reflux is maar dacht verder niet meteen aan een allergie toen ik het verhaal vertelde. Omdat ze tegenwoordig niet meer snel medicatie geven voor die reflux, proberen we het nu eerst (met begeleiding van een pedagogisch medewerkster) met therapeutisch voeden (op z’n zij) en rust/regelmaat. Alles in dezelfde volgorde, wakkertijd max 1,5 uur (of na eerste vermoeidheidstekenen) en dan slapen in eigen bedje boven, rolluik omlaag en geen prikkels. Dus dat doen we nu. Ene keer valt hij snel in slaap, dan hoef ik maar 3x terug om te sussen. Andere keer blijft hij huilen. Morgen wordt ik teruggebeld hoe het gaat, heb alweer veel vragen.

Heb wel het idee dat dit hem goed doet nu. De reflux is er nog, maar hij lijkt er wel wat minder last/pijn van te hebben op de een of andere manier. Dus hopelijk gaat het de goede kant op. Ik ben wel verbaasd..

Haver11 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina