Ik ben 5 weken geleden bevallen van een prematuurtje op bijna 34 weken. Gelukkig gaat alles goed en mochten we na een kleine 2 weken naar huis. In het ziekenhuis werd hoofdomtrek wekelijks gemeten en dat was gewoon keurig. Nu had ik gisteren een afspraak bij de neonatoloog en die zag dat hoofdomtrek in 5 weken 3cm gegroeid was. Ik zag zelf ook wel dat haar hoofd best groot was aan de achterkant. Verder heeft ze ook de typische prematuur vorm( langwerpig). De dokter gaf aan dat het door teveel voeding kan komen. Hij zei dat we de bmf weg moesten laten die aan de gekolfde bv toegevoegd werd en dat ik verder het beste gewoon live kan voeden. Eerder werd me dus verteld dat ik de bmf moest blijven geven tot 3.5 kg. En dat het juist goed voor de hersentjes is. Ik lees overal dat prematuurtjes een wat snellere groei qua hoofdomtrek doormaken. Verder zit het allemaal nog wel binnen de marges maar ben me toch een beetje zorgen gaan maken. Ik ben vergeten te vragen of er een relatie kan zijn tussen (teveel) bmf en de snelle groei. Iemand hier ervaring met een snelle groei van hoofdomtrek evt bij prematuurtje? Baby is trouwens 1 kg aangekomen in 5 weken.
Hoe groeide je kindje voor de rest? En wanneer heb je weer een controle? En zijn alle metingen door dezelfde persoon gedaan? Ervaring leert dat iedereen net anders meet en een mm meer of minder scheelt al veel op de curve. Het is mij niet bekend dat bmf iets op de hoofdomtrek extra doet.. Je zou de poli nog eens kunnen bellen en je vragen voor kunnen leggen. Hoebeel weegt je kindje nu?
Metingen zijn door verschillende personen gedaan. Het zou kunnen dat de eerdere metingen minder nauwkeurig zijn. Heb haar vandaag eens nagemeten en kom op hetzelfde uit als gister. De arts zag er niet meteen een zorg in dus we hebben over 2 maanden weer een controle. Ze weegt nu 2900 gr.