Verloop ziekenhuis bevalling

Discussion in 'Zwangerschap' started by Klevkin, Mar 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Klevkin

Klevkin Bekend lid

Aug 26, 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Ik ga in het ziekenhuis bevallen, maar ik kan er niet zo bijzonder veel info over vinden over hoe dingen gaan, er is ladingen te vinden over thuisbevallingen.

Nu het steeds dichterbij komt komen er allemaal van die kleine praktische puntjes naar boven waar ik graag een antwoord op zou willen weten :oops: is mijn manier van stress vermijden :oops: zoveel mogelijk praktische dingetjes weten hehe.

Hoe zit het bijvoorbeeld met wat je aan doet? Ik lees op sommige plekken dat een pyama met voorsluiting het handigst is. Maar die heb ik niet, dan zou ik dus speciaal een pyama met knoopjes moeten gaan kopen, die ik dan aan kan (dus ook nog eens zodanig groot dat ik hem niet weer aan kan).
    Maar hoorde van een vriendin dat ze haar shirt wel weg kon gooien na de bevalling.

En hoe zit het met als de baby er is? Ik wil borstvoeding geven, heb dan ook gelezen dat het dan belangrijk is dat de baby op je buik te liggen komt (ik nam aan blote buik) en dat het dan zelf naar de tepel kan zoeken?
    Hoe verloopt dit alles? Is het dan wel handig om een shirt aan te hebben?

Willen mensen met ervaring in ziekenhuisbevalling dit met mij delen?

2. michelle2007

michelle2007 Bekend lid

Oct 28, 2008
    619
    0
    0
    heey klevkin...

je moet gewoon iets aantrekken wat jij het lekkerste vindt zitten...
    en ik heb een keizersnede gehad en dan krijg je je kindje niet meteen op je maar dat ging na die tijd allemaal vanzelf...

dus als jij wel een gewone bevalling zou hebben waar we wel vanuit gaan dan doe je vanzelf wel je t-shirt omhoog en dan wordt je echt wel verder geholpen door de zusters...

maar geloof mij je moeder instinkt gaat meteen vanzelf werken dus ik zou ik als ik jou was lekker op je af laten komen dan verloopt de bevalling ook beter dan dat je gaat stressen en na denken over hoe moet ik dat zo doen met borstvoeding en met mijn pyama of t-shirt...\
    geloof me meid daar ben je straks tijdens de bevalling echt niet mee bezig...
    alleen maar met je kindje!

hoop dat je er wat aan hebt liefs michelle

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoi,

Ik zal je vertellen hoe mijn ziekenhuisbevalling op hoofdlijnen gegaan is maar onthou.. alle bevallingen zijn anders!

Je gaat meestal met ongeveer 5 cm ontsluiting richting het ziekenhuis. Oftewel je bent eerst thuis gewoon aan het puffen en lekker douchen enzo. Ik had naar het ziekenhuis toe gewoon een grote joggingbroek aan en een lang T-shirt en vest (het was wel augustus ;) ).
    Toen ik een beetje opschoot in de ontsluiting wilde ik mijn broek uit en lag ik dus gewoon in mijn lange T-shirt op bed. Een pyjama jasje is handig voor daarna om je kindje te voeden maar vooral ook voor thuis. In het ziekenhuis blijf je namelijk meestal niet zo lang na de bevalling (4-6 uur?)

Het T-shirt heb ik gewoon in de was gedaan bij thuiskomt en dat is nog wel goedgekomen!

Mijn zoontje werd direct na de geboorte op mijn borst neergelegd (had T-shirt aan). Toen kon mijn man de navelstreng doorknippen. Toen we hem even goed bekeken hadden, hebben ze hem even meegenomen naar de weegschaal enzo. Apgartest doen en het mannetje aankleden. Mijn man mocht helpen. Ondertussen kon ik even uitblazen. Toen hij terugkwam had ik inmiddels een schoon shirt aangetrokken en dat heb ik gewoon even omhoog gedaan toen we gingen voeden. Dat ging dus niet gelijk maar nadat hij helemaal gecheckt en goedbevonden was ;)

Meestal als je een gewone bevalling hebt in het ziekenhuis ben je gewoon echt bezig als je daar bent. Weeën wegpuffen en natuurlijk persen (in mijn geval 2 uur :confused: ). We hadden dus ook geen muziek, boekjes e.d. nodig. Wel was het voor mijn man fijn dat er in de tas wat te drinken zat en wat de snaaien want al met al duurt het toch wel even (ik was er om 20:00 en om 00:13 werd ons zoontje geboren en om 04:00 gingen we weer naar huis).

Een shirt met voorsluiting is denk ik wel handig maar een oud overhemd van je man doet 't ook. Neem mee: deodorant en zo'n waterspraybus van Evian (ik vond dat heerlijk).

Veel succes alvast en probeer je er nog niet teveel bij voor te stellen. Zoals ik al zei: Alle bevalllingen zijn anders en je weet niet van te voren hoe het gaat lopen. Laat het gewoon gebeuren en dan komt het allemaal goed. Oja, je VK kan er natuurlijk meer over vertellen en je veel praktische tips geven

4. mooslie

mooslie Actief lid

Jan 14, 2009
    155
    0
    0
    In het ziekenhuis waar ik ga bevallen hadden ze een info avond.
    Er werd verteld hoe het er daar aan toe gaat en hoe ze werken e.d Wat ik allemaal kon verwachten en wat je mee moet nemen enzo.

Informeer eens bij dat ziekenhuis waar jij gaat bevallen misschien geven hun ook wel zo'n info avond

5. Klevkin

Klevkin Bekend lid

Aug 26, 2008
    659
    1
    0
    Friesland
    dank jullie wel :) mijn man roept ook al steeds dat ik niet zo moet piekeren maar de boel maar gewoon over me heen moet laten komen hehe.

bedankt voor de verhalen! Ik houd in mijn achterhoofd dat het allemaal wel komt en dat ik het over me heen moet laten komen hehe, maar ik ben nu eenmaal zo dat ik met alle nieuwe dingen graag wil weten wat er gebeuren gaat, al is het maar een ongeveer hehe.

wat is een waterspray bus van evian? ik had geprobeerd te googlen maar helaas, kan er niks over vinden! dat van het oude overhemd ga ik gebruiken, moet alleen mijn vader bellen voor een denk ik :) mijn man is nogal wat magerder dan ik ben hehe.

Dat van het drinken en snaaien in die tas vind ik een goed idee! zal ik gelijk opschrijven :)

26 maart is er bij ons een info avond :D had gelijk even gebeld hehe. Dus daar gaan we ook heen :D

6. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Ga je midden in de nacht dan naar huis? Bij me 1e ben ik rond 8 uur bevallen en ik mocht om 10 uur naar huis..Bij me 2e, omdat ze na 12 uur smiddags is geboren, moest ik wel 1 nachtje blijven... :(

Maar wel fijn dat je nu wel gelijk naar huis mag... :)

7. MissACEEB

MissACEEB Bekend lid

Feb 26, 2009
    508
    0
    0

Douglas verkoopt die evian sprays, ik had hem afgelopen zomer lekker voor het zonnen bij me, heb hem nu nog, en ben van plan het gewoon weer te halen zodra het op is, gewoon lekker in de zomer even je gezicht of ander stuk van je lichaam te sprayen..! kost 7 euro ong voor een grote bus, werkt redelijk verslavend maar niet leeg te krijgen..!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik had een ongeplande ziekenhuis bevalling, maar kan wel ongeveer vertellen hoe het bij mij ging..

Ik ben met 4 cm en een weeenstorm naar het ziekenhuis gegaan. Ik had toen een trainingsbroek+groot nachthemd aan. In het ziekenhuis moest die trainingsbroek natuurlijk weer uit om te toucheren.
    Toen was het 8, en de keer erna 10cm.

Dat nachthemd heb ik de hele tijd aangehad. Toen de kleine geboren was, deden ze mijn shirt omhoog, en legden de kleine op mijn buik.

Mijn baby had wat opstart problemen, dus hij ging eerst nog even mee naar een onderzoekskamer, het kamertje ernaast. En na 5-10 minuten was hij weer terug. Toen hebben de verpleegster en ik mijn nachthemd nog verder omhoog getrokken, en de kleine aan proberen te leggen. Gewoon met een normale aanleghouding.

Helaas moest ik daarna na de OK om te hechten, en had de kleine een hersenschudding van de vacuumpomp, dus het hele borstvoeden is niet gelukt.
    We hebben nog een kleine week in het ziekenhuis gelegen samen.

Mijn nachthemd is wel weer schoon geworden in de was ;)

9. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

Dec 7, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    Wat je aan hebt tijdens je bevalling kies je gewoon zelf, waar jij je maar makkelijk in voelt ;) .
    Persoonlijk ben ik twee keer gewoon in mijn blootje bevallen :) .
    In de eerste fase in het zieknhuis loop je gewoon lekker rond of zit je of doe je wat je wilt, wel nog met een pyjama aan :) .
    Een keer ik 7cm had ben ik het ebvallingsbad ingegaan, gewoon naakt, tot ik volledige ontsluiting had en mocht persen, uiteindelijk lukte het niet onder water en ben ik dan uit bad gestapt en op zo' half zetel-half gyn stoel bevallen, naakt en nog nat :) .
    Mijn zoon werd op me gelegd, had ik mijn klein ventje lekker bloot op bloot en na een paar minuutjes wrd de navelstreng doorgeknipt, ondertussen kregen we een schone handoek over ons heen en dan na een minuutje of vijf namen ze hem even weg om te wegen en te meten en even na te kijken, dan kwam hij weer terug en heeft hij al een eerste drinkpoging gedaan. Ondertussen werd de placenta geboren en werd ik gehecht (beetje ingescheurd), en dan na een goed uurtje ongeveer werd hij aangekleed en heb ik ook iets aangetrokken en konden we verder van elkaar genieten ;) .

Ohja voor borstvoeding, is iets dat opengaat vooraan handig maar geen absolute must hoor, als je een goed zitten niet erg spannend t-shirt of hempje hebt is dat evengoed!

10. Harmless

Harmless Fanatiek lid

Oct 14, 2006
    1,986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn bevalling in het ziekenhuis was top.

VK had gebeld dus we werden verwacht en konden dus in 1 streep naar een bevalkamer doorlopen/rijden.

Ik had gewoon een t shirt aan. Toen de kleine geboren werd, werd hij op mijn borst gelegd. Ik heb gewoon het t shirt omhoog gedaan. (Was een groot ding)

Wij hadden ook een laptop bij, voor muziek. Gewoon om er een beetje gezelligheid in te krijgen. (Radio ofzo kan ook) Doe in je tas inderdaad schone kleding voor jezelf. Lekker douchen en dan fris schone kleding aan.

(Overigens was de bevalling zelf niet lekker dus zal je mijn verhaal besparen.) Maar dacht ik kan je vragen wel beantwoorden zoals het bij ons gegaan is.

Wat eten en drinken in je tas is inderdaad wel erg fijn. (Vooral voor je partner)

11. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Wij zijn ook naar de info-avond van het ziekenhuis geweest. Heel fijn vond ik dat, we konden ook in één van de verloskamers kijken dus je hebt dan een heel goed beeld. Ik vond het echt meevallen hoe het eruit ziet, veel gezelliger en huiselijker, met leuke gekleurde gordijnen, een lief babyaankleedkussen met poppetjes, een tv en een cd-speler.
    Verder is het fijn als je nu al opschrijft wat je wilt meenemen. In elk geval wat tijdschriften of boek, en een leuke hobby ofzo, ik heb zelfs een stukje van een babytruitje gebreid tijdens het wachten. 8)
    Gewoon doen wat jij fijn vindt.
    Ik had een oud nachthemd meegenomen, die je later weg kon gooien.

Toen wij aankwamen was kamer nummer 7 voor ons. We hebben ons een beetje geïnstalleerd en we mochten hier ook echt blijven tot de baby er was! Een geruststellend gevoel vond ik dat. Er was een douche en wc bij, dus je voelt je wel echt onder-ons.
    Eerst wordt je onderzocht om te kijken hoever je al bent, of je al ontsluiting enzo hebt, en daarna ligt alles nog open, want dit weet je nog niet van te voren.
    In ons geval had ik nog geen weeën, maar ze wilden onze baby inleiden. Dus ik kreeg pilletjes om de baarmoedermond te laten verweken. Drie pilletjes per dag, en intussen luisterden ze regelmatig even naar de hartslag van de baby en of er al weeën te bespeuren waren.
    Intussen mocht ik gewoon lopen, naar het restaurant beneden of op het balkon wandelen.
    Toen ik nog maar een heel klein beetje voorweeën had, daalde de hartslag van de baby, waarop ze besloten tot spoedkeizersnede. Dus toen werden we toch van die verloskamer gehaald om naar de operatiekamer te gaan. Daar was het een prachtige gebeurtenis, de geboorte van onze derde zoon! Echt heel mooi en bijzonder, en zo snel ook!
    Helaas moest onze zoon gelijk worden onderzocht (vanwege die lage hartslag) maar gelukkig was het alleen maar zijn lage suikerspiegel en dat kwam door mijn diabetes. Maar tien minuten later had ik hem al bij me, na een uurtje moest hij wel naar de Kinderafdeling omdat hij aan een infuusje moest, maar dat weet je als diabeet al van te voren. Normaal hoeft dat dus niet hoor. We hebben een goede tijd gehad in het ziekenhuis.
    Hopelijk vergaat het jou heel goed en hopelijk lukt het met een gewone bevalling. Maar ook een spoedkeizersnede is heel goed te doen hoor, ik vond het een topervaring. Ook het herstel daarna viel me heel erg mee.
    Veel succes ermee hoor!

12. LittleMommy

LittleMommy Niet meer actief

Ik ga ook in het ziekenhuis bevallen..
    En als ik heel eerlijk moet zijn, ben ik er totaal niet mee bezig :oops:
    Ik maak over 2 weken mijn vluchttas in orde en dan w8 ik op de dag dat het gaat gebeuren..
    Mijn VK vertelde me dat ze me zo rond de 5 cm ontsluiting ongeveer naar het ziekenhuis sturen.. zorg dat ik dan gewoon al lekker gedoucht ben en mn lekkere kloffie aan heb..
    Voor de rest ben ik er eigenlijk helemaal niet mee bezig & laat ik alles lekker op me af komen..
    Ik weet van mezelf als ik dingen ga verwachten of dingen in me hoofd neem van: zo en zo moet of hoort et te gaan & het gaat dan uiteindelijk togg anders, dat ik dan egt niet te genieten ben en op alles en iedereen kan gaan katten..

13. Klevkin

Klevkin Bekend lid

Aug 26, 2008
    659
    1
    0
    Friesland
    allemaal bedankt :D voel me al een stuk geruster nu ik wat ervaringen heb gelezen :D

@LittleMommy, lijkt me fijn om er niet me ebezig te zijn :D het is bij mij gelukkig al een heel eind afgezakt nu haha. Ik ben nu eenmaal een controlefreak wat bepaalde dingen betreft. Daarentegen weet ik van mezelf dat ik er geen moeite mee heb als het niet loopt zoals ik verwacht ;) das dan wel weer een positief iets :)

14. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Misschien heb je het al ergens gelezen, maar het is hier nog niet genoemd: neem warme sokken mee! Ik ben zelf zwanger van de eerste dus heb geen ervaring, maar hoor van alle kersverse moeders dat ze zulke koude voeten hadden tijdens de bevalling. En sokken mag je gewoon aanhouden hoor!

15. LittleMommy

LittleMommy Niet meer actief

@ Danabelle:

Heb ik indd ook gehoord jah haha!
    Gelukkig had ik al een setje thermosokken in huis, dus die gaan mooi mee op de dag van bevalling haha :oops:

@ Klevkin:
    Is indd opzich wel fijn om er niet zo mee bezig te zijn, kwil me zelf ook niet zenuwachtig of bang maken, al hoop ik natuurlijk wel dat alles goed & vlot verloopt, maja dat heb je niet voor het zeggen, dus daarom laat ik het lekker op me af komen & zie ik op het moment zelf wel hoe & wat :p
    Denk eigenlijk eerlijk gezegd dat de zenuwen pas egt toe gaan slaan als het zo ver is haha! :oops:

Share This Page