Ik zou idd over de tht produkten (droge) idd gratis aanbieden maar verkopen nee. Zelf woon ik dichtbij een winkel en meestal heb ik geen bon, maar ik mag het altijd ruilen.
Nee, er staat niet voor niets een datum op. Droog of nat, suiker of niet, wat voor een product ook ik eet het niet. Dit ook door een voedselvergiftiging in 2016. Nooit meer!
Dat is onzin. Er moet vanwege de regels overal verplicht een datum op staan . Zelfs op rijst/suiker/zout en andere producten die jaren houdbaar zijn. Dat er een datum op staat betekend dus absoluut niet dat je het daarna niet meer mag eten. Alleen bij "houdbaar tot....". Meestal bij vlees en groente . Daar moet je mee uitkijken. Maar verder? Niks aan de hand. bij " ten minste houdbaar tot" kan je het vaak nog veel langer gebruiken als vermeld. Kwestie van je neus, smaak en ogen gebruiken. Bv het is niet zo dat iets na zo'n datum ineens bedorven is. Ze garanderen de kwaliteit tot die datum en daarna KAN de kwaliteit langzaam achteruit gaan. Smaak wat minder, taai enz. Droge producten zijn sowieso na zo'n tenminste houdbaar tot datum lang houdbaar en eetbaar. Bij Rijst/pasta/suiker/kruiden enz kijk ik niet eens naar de datum. Melkproducten neem ik standaard 3-4 dagen na de houdbaarheidsdatum nog. Tijd terug nog een pak sap geopend van half jaar over de datum. Smaak was prima. Hetzelfde met eten uit pot of blik. Eet ik gerust nog 2 jaar na data.
Dat 'niet voor niets' klopt, maar om zichzelf in te dekken. Niet zozeer vanwege de voedselveiligheid. Die datum is een garantie van de producent dat het product tenminste tot die datum perfect is. Daarna kunnen er veranderingen optreden in de kleur of structuur, al hoeft dat vaak ook niet. Bij bederfelijke producten (waar je dus ziek van kan worden!) wordt dus géén THT-datum gebruikt, maar een TGT datum. Data zeggen eigenlijk niet zoveel voor mij, de enige keren dat ik iets aantrof dat bedorven was, betrof het juist producten die nog níet aan de TGT datum waren (in beide gevallen was het melk van de Aldi). Ze waren nog een aantal dagen goed volgens de verpakking en hadden ook geen beschadigingen.
Dat is knap, misschien te erg ziek geweest toen. Ik durf niet af te gaan op geur etc. Misschien een watje maar ik durf het niet aan.
Naast dat het niet lekker is zou ik het niet eten omdat de smaak al anders is. Meestal zachter of meer de smaak van kartonnen doos. Hadden we laatst met een zakje mini twix. Was op de datum maar smaakte al naar kartonnen doos. Misschien heb je gelukkig en smaakt het nog prima, ik kijk wel naar de datum en van dit telt gewoon kijken, ruiken en proeven.