Dokters zijn zeker geen boemannen, maar het zijn ook zeker geen altruïstische weldoeners... Op een handje na dan, maar die werken meestal niet in een ziekenhuis, die vertrekken naar Afrika om daar ziekenhuizen op te richten of zoiets
Sterker, ik heb geloof ik bij de 2e of 3e controleafspraak met mijn gyn eens gevraagd "is het de bedoeling dat ik hier blijf of moet ik naar een vk praktijk?" Hij keek me aan en zei alleen maar "Wat denk je zelf??" Ik: Nee, prima ... dan begrijpen we elkaar ...
Wat is daar mis mee dan? Jij werkt toch ook niet voor nop bij je werkgever? Ik ben het me je eens dat er veels te veel geld over de balk wordt gesmeten in de zorg, maar ik geloof niet dat artsen alleen maar geld als motivatie hebben. Sterker ... ik vind persoonlijk dat de ontwikkeling in de Nederlandse zorg hopeloos achterloopt met de rest van de westerse wereld ...
Nee, zo bedoelde ik het ook niet... Wat ik bedoel is dat die mensen echt niet persé het beste met jou voorhebben, ze hebben het beste voor met hun portemonnee. En het ziekenhuis krijgt per bevalling betaalt, net als de vk trouwens, en dus zullen ze allebei zoveel mogelijk bevallingen willen doen. Sterker nog: als het zkh dit jaar minder bevallingen doet dan vorig jaar, dan zullen ze volgend jaar minder capaciteit krijgen. Dus het is in hun eigen belang om de bedden zoveel mogelijk vol te krijgen. Dus als een arts zegt dat ik écht in het zkh moet bevallen, dan vind ik dat in sommige gevallen gewoon twijfelachtig en vraag me af of ze dat doen vanwege hun 'goedheid' of vanwege hun gelddrang. Volgens mij zijn ze echt niet zo begaan als sommige mensen denken. Als iemand je bij de mediamarkt een dvd speler probeert aan te smeren, omdat die volgens hem écht de beste is, dan ga je toch ook niet dat direct kopen, maar doet zelf research, neem ik aan?! Dus nogmaals mijn vraag: waar kun je nog objectieve informatie krijgen over bevallen? Want zowel het ziekenhuis als de verloskundige willen toch ook geld aan je verdienen
Dat vind ik eigenlijk ook wel! De verloskundigen zullen hun best gedaan hebben de moeders mee te krijgen, maar als zij weigeren?? Als de verloskundigen dan weggelopen waren, wie waren er dan verantwoordelijk? Ze zijn gebleven omdat die vrouwen zo idiooit koppig waren en het leven van hun kind gewoon op het spel zetten. Ik wil kosten wat kost in een ziekenhuis bevallen, net als laatste keer. Ze hebben daar toch alle apparatuur! Daarbij woon ik geowon minimaal 20 rijdne er vandaan,
Ja, maar dat kindje had dan wel in het vruchtwater gepoept en da's niet zo gezond als dat te lang duurt. Vandaar dat ze misschien de druk opgevoerd hebben en ingeknipt omdat de baby misschien wel in ademnood oid was? Normaal gesproken nemen ze een baby ook niet snel mee, die wordt normaliter bij de moeder op de buik gelegd, dus ik vermoed dat er wel een reden voor was om de baby even beter te checken? Ik had al een medische indicatie vanwege een eerdere keizersnede. Toen ik bij de tweede bevalling in het ziekenhuis arriveerde heb IK(en dus niet de baby) een CTG gehad om de weeën activiteit te bepalen, halfuurtje( je kan dan ook wel op je zij liggen, hoeft niet plat op de rug). Daarna losgekoppeld en ik mocht gewoon mijn gang gaan. Pas op het laatst hebben ze een elektrode op het hoofd van mijn zoontje geplaatst. Hij had namelijk in het vruchtwater gepoept. Dus echt niet zonder reden een ctg op zijn hoofd en hij heeft er al helemaal geen schade van ondervonden. Maar waarom denken ze in dat ziekenhuis waar je graag wilt bevallen bij voorbaat al dat je het niet kan dan? Als je een m.i. hebt dan zou ik vragen om een ander ziekenhuis, dat beter bij jouw wensen aansluit. Of anders bij de controles die je nog krijgt de dingen waar je mee zit kenbaar maken. Je zou een bevallingsplan kunnen maken en dat met je gyn of klinisch vk kunnen bespreken. En een CTG vergelijken met een tattoo of oorbellen schieten, vind ik appels met peren vergelijken. Laat je dan ook geen hielprik doen? En gehoortesten in de eerste week? Of prikken naar het bloedsuiker om te checken of dat goed is?
En over de verloskundige uit het artikel. Ik denk dat ik tegen die barenden had gezegd: "Als u nú niet naar het ZH wilt/gaat overleeft uw kindje het sowieso niet". Misschien heel bot, maar dat is dan maar zo. Volgens mij hebben vk's zorgPLICHT die mogen echt niet weglopen. Die móeten overdragen aan jet ziekenhuis.
Ik laat alleen zaken 'doen' wanneer dat medisch te verantwoorden valt ja, voor de rest krijgt het kind geen prikjes/sneetjes/operaties/gaatjes of wat dan ook als daar geen goede reden voor is anders dan 'ja maar dat is standaard protocol'. Het is een kind; geen speldenkussen Een hielprik, gehoortest, bloedsuiker prikken zijn allemaal een goede reden. Oorbellen, een tatoeage, of de CTG dus niet. En dat behandelplan is al ingeleverd; de inwendige CTG met schedelelektrode zonder medische onderbouwing heb ik dus ook geweigerd, zoals ik al meerdere malen heb aangegeven hier.
Ik ben thuis bevallen en wilde dit ook heel graag maar mocht het medisch niet kunnen dan ga ik voor het welzijn van mijn kindje en zou ik het ziekenhuis niet erg vinden. Vrouwen die thuis willen bevallen moeten die keus kunnen maken maar mochten er toch complicaties optreden vind ik dat de verloskundige verplicht naar het ziekenhuis moet, desnoods onder dwang.
Maar Jocey waarom denken "ze" dat je het bij voorbaat al niet zou kunnen dan? Wie zegt dat en waarom?
Dat is een combinatie van factoren wat best wel ingewikkeld uit te leggen is - volstrekt offtopic gaat - en waar je een klein beetje medisch inzicht voor moet kunnen tonen. Ik wil het je wel pb'en straks? Eerst even eten koken dan... ! VL is zo thuis.
In de praktijk hoor ik vaak van vrouwen die al bij de gyn liepen, omdat zwanger raken niet vanzelf gaat, dat de gyn aanbiedt dat ze daar gewoon onder controle mogen blijven tijdens de zwangerschap. Ook als de zwangerschap heel normaal en volgens het boekje verloopt. Makkelijk verdiend toch? Natuurlijk is deze situatie schrijnend. Voor de ouders, maar zeker ook voor de desbetreffende vk. De ouders hebben levenslang, maar de vk ook zodoende. Ik heb eens van een bevalling gehoord die een collega begeleidde, bij Jehova's getuigen. De desbetreffende mevr. wilde graag thuis bevallen. Na de bevalling kreeg ze een forse nabloeding en moest naar het zh voor een bloedtransfusie. Die wilde ze echter pertinent niet. De vk overlegde met het zh en die wilde deze mevr. niet opnemen als ze geen bloedtransfusie wilde. Ze konden haar verder niet helpen. Daar zaten ze dan met een mevr. die dood lag te bloeden en geweigerd werd door het zh. Uiteindelijk stopte het bloeden gelukkig en de mevr. heeft het ternauwernood overleeft, maar ik moest hier wel meteen aan denken toen ik dit verhaal las. We kennen niet alle feiten. Ook deze vk stond misschien met haar rug tegen de muur.
Niet de geschikte praktijk als in dat de verloskundige had kunnen weigeren. Mits de vrouw dit van tevoren duidelijk had gemaakt. En dan nog had de VK 112 moeten bellen toen het mis ging. Ik bedoelde met thuis bevallen te zeggen dat ze het alleen had moeten doen als ze kostte was het kost thuis wou bevallen.
Wbt de bloed transfusie. Als iemand die weigert kan het zh haar wel opnemen maar daarmee bereiken ze niks en hoe cru ook ik snap dan heel goed dat een zh zegt wij kunnen er ook niks mee.
weet je, tijdens de bevalling zelf maakt het je geen worst meer uit waar je bent. Ik vind het trouwens wel stom dat je zegt dat iedereen voor een wissewasje een indicatie krijgt, misschien in jouw ogen. Ik ben juist blij dat er zo zorgvuldig wordt omgegaan met de ongeboren baby. Overigens ken ik niemand die een inwendige ctg heeft gekregen, en ik ben vrij bekend in de wereld van gynaecologie helaas. Ik heb wel erg veel ctgs aan de buitenkant gehad. Ongetwijfeld zal men nooit maar dan ook nooit zonder reden een kind een ctg door het hoofd boren. Wat ik uit ervaring weet omdat mijn zoontje ook zo`n gat in zijn schedel heeft van een ctg na de geboorte. Dit gebeurt echt alleen wanneer dat ontzettend nodig is.
Ik ook, maar als het verkeerd was afgelopen en de moeder was overleden, was de vk dan ook verantwoordelijk geweest???
Ik kan het niet begrijpen dat vrouwen thuis willen bevallen en kan er zelfs boos om worden. Triest voor deze verloskundigen.
Nee moeder zelf want die kiest niet voor de transfusie èn moeder is uit eindelijk verantwoordelijk voor zichzelf. Hier gaat het om een vlk die bewust een vrouw die eigenlijk niet onder haar mocht bevallen (tweeling en stuit) Toch onder haar heeft laten lopen en thuis heeft laten bevallen.
Waarom boos worden op vrouwen die thuis willen bevallen Toen ik zwanger was van nr 1 was er geen haar op mn hoofd die er aan dacht om thuis te bevallen. En nu wil ik graag thuis bevallen mocht dit lukken en ik niet medisch word. Leg mij eens uit waarom jij boos zou zijn om het feit dat ik thuis wil bevallen en misschien ook daadwerkelijk thuis ga bevallen.