verloskundige adviseert minder te werken :(

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door roosje1979, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Jouw taak is het om je ziek te melden. Verder hoef je in eerste instantie niet zoveel te doen. Dat jouw werkgever geen arboarts inschakelt is zijn probleem. Je werkgever mag niet bepalen of jij ziek bent of niet.
    Hij is dus verplicht om je door te betalen bij ziekte. Juridisch gezien is het van belang dat jij je op de juiste manier ziek meldt, zodat daar geen discussie over kan ontstaan achteraf. Bij sommige bedrijven (of in CAO's) zijn "voorschriften bij ziekte" vastgelegd, waarin staat hoe je je ziek moet melden. Ik adviseer je om, als je je mondeling (gedeeltelijk) ziek meldt, dus alsnog per mail te bevestigen. Zet daar bijvoorbeeld in dat je je op ... mondeling ziek hebt gemeld wegens zwangerschap en dat je je werkgever, wellicht ten overvloede, wil wijzen op de mogelijkheid op doorbetaling via het uwv. Je dekt je daarmee in en denkt direct met je werkgever mee. Betaalt je werkgever de ziekteuren niet uit, dan zou ik contact opnemen met een vakbond. Wellicht is het verstandig, gezien het slechte werkgeverschap van jouw werkgever, om dit sowieso te doen. Zij kunnen hem op de juiste manier sommeren om het ziektegeld over te maken en eventueel verdere juridische stappen ondernemen.

Stel dat je werkgever toch een arboarts inschakelt en die zou oordelen dat je 100% arbeidsgeschikt bent, dan kun je altijd nog een second opinion bij het UWV aanvragen. Ik kan me niet voorstellen dat er een UWV arts oordeelt dat je 100% arbeidsgeschikt bent, als je verloskundige je adviseert wat minder te gaan werken vanwege pijnlijke harde buiken.

Het afdwingen van een gesprek met een arboarts heeft voor jou verder niet zo veel zin, dat is echt een verantwoordelijkheid van de werkgever. Enne, als ik je een tip mag geven; ga op zoek naar een andere baan na je bevalling. Want voor zo'n eikel wil je echt niet werken.

2. roosje1979

17 mrt 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat iedereen hierboven gelijk heeft, maar weet je wat ik zo moeilijk vind. Als ik thuis ben heb ik vrijwel nergens last van (behalve de normale kwaaltjes) dus voel ik me thuis een aansteller. Vandaag ben ik dus ook gewoon weer op mijn werk...Ik heb er echt last van als ik op mijn werk ben of als ik (thuis) teveel spannende dingen doe. Zo kan ik bijvoorbeeld niet teveel dingen in 1 weekend plannen want dat is te druk voor me. Gisteren middag nog even met vk gebeld en zij benadrukte me dat zij wettelijk niet mogen zeggen: "Je mag geen 5 dagen werken" ze mogen me alleen adviseren om het rustig aan te doen. De huisarts kan daarentegen ook geen briefje schrijven want die vind dat de vk bekwaam genoeg zou moeten zijn om het rechtsgeldig voor elke werkgever te maken. Dat de werkgever het zo niet accepteert is zijn "fout" A.s. maandag 1 aug heb ik 20 weken echo en aansluitend controle bij vk en als uit die 20 wkn echo blijkt dat het echt noodzakelijk is dat ik minder ga werken gaat mijn vk wel iets op papier zetten.Voorlopig moet ik even vaker pauzes nemen tijdens mijn werk. Dus gewoon even weglopen en even naar buiten staren of iets dergelijks.Dus dat doe ik voorlopig maar even. Iedereen heel erg bedankt voor het medeleven en interesse en ik luister echt wel naar jullie adviezen. Veel liefs, Roos

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

je kunt ook bij je ha aandringen dat hij wél moet handelen, anders ga je naar een andere ha!

maar ik herken het wel, mij werd geadviseerd te stoppen met werken toen ik pas 29 weken was ivm bi en hoge bloeddruk. Toen ik stopte daalde mijn bloeddruk naar een normaal niveau. Dat moet je niet zien als "zie je wel, ik kan wel werken", maar als dat de vk gewoon gelijk had, het stoppen deed wonderen!

en wat denk je van die spanningen nu, niet fijn!!! de stap zetten is het lastigste, maar je staat in je recht en dat weet je baas ook. dus waar ben je bang voor?

4. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja, en dan heb je een briefje van de huisarts en dan? Dat heeft echt geen enkele zin hoor, behalve dat het wellicht je baas kan overtuigen, maar dat denk ik niet als ik het zo hoor.

Stress kan slecht zijn voor de groei van het kindje. En ik vermoed dat jouw verloskundige denkt dat jouw werk stress veroorzaakt, wat weer pijnlijke harde buiken kan veroorzaken. Als jij aangeeft dat zodra je thuis bent, weinig last hebt, bevestigt dat alleen maar mijn vermoedens dat het werk (en de sfeer wellicht die daar hangt) meer stress oplevert dan goed voor je is. Ik ben namelijk helemaal niet zo'n voorstander van " ik meld me lekker ziek" maar voor zover ik het hier kan inschatten zou ik dat wel adviseren. Misschien is ziekmelden voor jou nu een stap te ver en levert dit alleen maar meer stress op, maar probeer in ieder geval wat relaxter naar je werk te gaan, probeer de kritiek van anderen van je af te laten glijden door lekker aan de baby te denken en het feit dat die voor jou veel belangrijker is dan dat hele bedrijf. Lekker af en toe naar buiten kijken, 10 minuten voor je uit staren op het toilet (echt, dat kan helpen!) en regelmatig even rustig wat drinken halen.

Deel Deze Pagina