Hallo allemaal! Ik ben nu 33,2 weken zwanger en nu de bevalling steeds dichterbij komt begin ik het toch wel spannend te vinden. Het is ons eerste kindje en ik heb helemaal geen zwangerschapscursus, yoga, gym etc. gedaan, waar ik zo langzamerhand steeds meer spijt van krijg. Zijn er hier meer vrouwen die hun eerste bevalling zonder cursus hebben gedaan of gaan doen? En hoe kan je nou het beste de weeën opvangen. Als ik er met iemand over praat krijg ik bijna standaard het antwoord 'als het zover is doet je lichaam het zelf' en online vind ik bijna alleen maar 'gebruik de technieken van de zwangerschapscursus'.
Ik heb geen cursus gehad en ook helemaal niet gemist! Mijn vk heeft mij heel goed geholpen. Volg je gevoel en luister goed naar je vk
Ik heb ook niks gedaan en nu doe ik het ook niet. Elke keer als de weeen heftiger werden deed de vk voor hoe ik moest puffen en deed ik het weer na, ging hartstikke goed!
Ik heb ook geen cursus gehad! Ik had mezelf voorgenomen om geen verwachtingen te hebben, want je kan je wel overal inlezen maar uiteindelijk is iedereen zijn bevalling uniek en het komt zoals het komt. Ik heb de cursus ook helemaal niet gemist! Qua weeën opvangen kan ik je niet helpen want ik mocht mijn bed niet uit. Maar tijdens de persfase zegt de vk/gyn precies wat je moet doen.
Hier ook alles zonder cursus oid gedaan De verloskundige heeft ernaar gevraagd tijdens een controle en zei toen zelf ook dat ze vaak de mensen die wel een cursus hebben gedaan weer even op weg moet helpen. Daar hebben ze echt wel ervaring mee hoor! Zelf heb ik het ook niet gemist. Ik kon mij goed op mijn ademhaling concentreren en dat heeft voldoende geholpen. Niks gepuf ofzo, gewoon een rustige buikademhaling! Edit: Hier werd het uiteindelijk wel een keizersnede, dus geperst heb ik niet
Komt helemaal goed, ook zonder cursus. Op een cursus ga je ook niet weken achter elkaar leren puffen hoor, dus ook mensen met cursus zullen alsnog hun 'weg' moeten vinden als het eenmaal begint.
Komt vast helemaal goed! Maar uit ervaring ( ben zelf mensendieck therapeut) weet ik dat je evt een therapeut bij jou in de buurt zou kunnen bellen om te vragen vor wat 1 op 1 last minute advies, tips en behandelkng! Zij kunnen je btje o weg helpen... Mits je dat een prettig gevoel zou geven natuurlijk. Wij doen dat in ieder geval in de praktijk!
Ik heb ook geen cursus gehad en ik heb het ook echt niet gemist. Werd ontzettend goed begeleid door de vk (van het zh) en de verpleegkundige
Heb geen cursus gedaan, heb altijd geleerd dat als je goed naar je vk luistert dat het dan wel goed komt. Deze keer ga ik wel yoga ofzo doen maar meer zodat ik me op de zwangerschap kan consenteren, waar ik deze keer natuurlijk minder tijd voor heb.