Waarom niet? Hij word vergoed, en het is alleen maar leuk om de kleine te zien en te weten of alles goed is toch?
Los van het feit dat ik het super vind om de kleine extra te zien, zou ik het mijzelf nooit vergeven als er iets is met de kleine wat makkelijk verholpen kan worden. Maar wat wij gemist hebben omdat we de 20 weken echo niet hebben gehad. Vind het toch een fijn idee dat als er iets is dat bij de geboorte een heel team klaar staat om je kindje te helpen.
Waarom zou je het niet doen? Het word idd vergoed.. En STEL dat je kindje wel iets mankeert dan kan daar al gelijk op ingespeeld worden tijdens/na de bevalling ipv dat ze dan pas alles uit moeten zoeken En daarbij zou k zelf ook graag voorbereid willen zijn als er iets niet helemaal goed zou zijn En ik vond het ook heeeel leuk om de kleine weer te zien!
De 20 weken echo is sowieso prachtig om te zien en wordt idd vergoed. Daarnaast kunnen ze al zien of er eventueel iets iets met de kleine. Zo ja, dan kunnen ze na de geboorte al snel handelen en voor zover mogelijk voorkomen dat je kindje later meer last heeft van wat ze dan ook aantreffen dan nodig zou zijn geweest. Ik zou dus altijd een 20 weken echo doen.
Wij hebben de 20 weken echo wel gedaan. Wij vonden het eigenlijk wel vreemd dat je wordt gevraagd of je de nekplooimeting en evt. verder onderzoek wilt laten doen, maar dat die 20 weken echo gewoon wordt ingepland, terwijl het allebei prenatale diagnostiek is, waar je voor kunt kiezen of niet. Tenminste; bij ons werd ie gewoon ingepland nadat we de termijnecho hadden gehad. Er is iets voor beide beslissingen te zeggen: als je em wel laat doen, ben je eerder op de hoogte van evt. afwijkingen en kun je daar verdere actie op ondernemen (bijv. bevallen in een academisch zh zodat je kindje meteen alle optimale zorg krijgt, of, in een heel verdrietig en extreem geval de beslissing nemen om de zwangerschap af te laten breken omdat het kindje niet levensvatbaar is). Maar je kunt em ook niet laten doen, om dezelfde reden dat wij bijv. geen nekplooimeting hebben laten doen: ook een kindje met een afwijking is welkom, dus wij wilden het liever niet weten. Het is heel persoonlijk, maar besef wel, zoals de echoscopiste tegen ons zei: we kunnen steeds meer weten, dus we willen ook steeds meer weten, en dat is een zegen en een vloek tegelijk. Bij ons meisje werd een SUA gevonden, 2 ipv 3 vaten in de navelstreng en dit kan gevolgen hebben voor de groei van organen zoals de nieren en het hart. Dit was gelukkig niet het geval, maar daar hebben hele spannende dagen tussen gezeten voordat we dat bevestigd kregen. Vroeger wisten ze zulke dingen niet: dan zagen ze dat pas als de navelstreng werd doorgeknipt.
Je moet niets natuurlijk. Het is een medische echo en je kan dan dingen te horen krijgen die je misschien wel of juist niet wilt weten. Niemand van ons kan die beslissing voor jou maken. Overleg met je partner en maak samen een beslissing.
ik vind dat je juist wel moet als ouder. dat ben je verplicht otv je kind.. zodat je op de gezondheid van je kind kan inspelen bij de geboorte. waarom bijv thuis bevallen als je weet vanaf de 20weken echo dat er iets aan de hand kan zijn waardoor dokters bij de hand wel erg prettig zijn. het word vergoed , is een luxe die heel veel andere vrouwen maar al te graag zouden willen hebben.....en tov je kind vind ik het een verantwoording.
waarom zou je geen 20 weken doen? Als er namelijk iets aan de hand is met de kleine dan ben je zelf (en de medische wereld) goed voorbereid wanneer de baby ter wereld komt. Komt de gezondheid wellicht ten goede. Sommige mensen willen het niet weten als er iets met het kindje is, maar zelf vind ik dat egoistisch, wie weet zie je op de 20 weken echo wel iets waaraan het kindje direct geholpen moet worden na de geboorte.
Ik vind dat je het niet kan maken om het niet te doen. Ja ok, je kan iets horen dat vervelend is. Maar het is in belang van je kind dat je evt. kan voorbereiden mocht er direct wat nodig zijn na de bevalling. Je zal maar thuis bevallen van een kind met een ernstige hartafwijking wat direct behandeld moet worden. Je wist het niet omdat je geen 20 weken echo had gedaan en baby overlijdt thuis. Nou daar zit je dan. Nee ik vind het ook egoïstisch om het niet te doen. En het heeft ook niks te maken met wel of niet welkom zijn. Het is niet dat je verplicht bent om evt. een zwangerschap te beëindigen als er iets mis is. Het gaat erom dat je weet hoe het zit en dat daar dan rekening mee kan worden gehouden. Ik las laatst nog het verhaal in de WIJ. De baby bleek erg ziek en moest direct een bloedtransfusie. Daarna is het gezond geboren. Als de ouders geen 20 weken echo hadden laten doen, was het in de buik overleden.
Wij hebben het wel gedaan omdat wij graag thuis willen bevallen. Als ons kleintje medische zorg gelijk na de geboorte nodig blijkt te hebben wonen wij een half uur rijden van het ziekenhuis af. Wij zouden er dan dus voor kiezen om toch in het ziekenhuis te bevallen. En nee, je weet het nooit 100% zeker maar je weet wel meer dan wanneer je het niet zou doen.
wauw wat een reacties allemaal dank je wel.. ik doe het gewoon kan het niet over mijn hart krijgen om het niet te laten doen na deze verhalen allemaal
worden lekker veel echos voor ons hihi 20 maart nog 1 dan de 20 weken echo krijg er nog 1 met 30 en met 36 weken
Ik vind dat je het wel moet doen, omdat áls er iets is er gelijk na de geboorte actie kan worden ondernomen..
Zoals met alles rondom je zwangerschap (tenminste, als het over dit soort zaken gaat) is het helemaal je eigen keus. Niemand kan voor je beslissen en er is eigenlijk geen goed of fout. Wat je ook doet, wees er alsjeblieft wel van bewust dat de 20 weken echo geen pretecho is. Ik wist dit in principe wel, maar had er, nadat alles er daarvoor steeds goed uit zag, totaal geen rekening mee gehouden dat er ook iets NIET goed zou kunnen zijn. Natuurlijk gaat het veel vaker wel dan niet goed, maar het is wel verstandig om met een bepaalde instelling naar die echo toe te gaan: het blijft een medisch onderzoek. Ondanks dat bij ons de uitkomst niet goed was, en we uiteindelijk zelfs de zwangerschap hebben afgebroken, ben ik ontzettend blij dat we de echo hebben gedaan en nog een keus hadden. Hoe onmogelijk die ook was. Hopelijk heb je een schitterende 20 weken echo en kun je er volop van genieten!
Wij hebben wel een 20 weken echo gedaan. De uitkomst was niet prettig, maar ik wist wel waar we aan toe waren. Jammergenoeg moest we de zwangerschap laten beëindigen, maar op deze manier hebben we Daan* heeft veel ziekenhuisbezoeken en pijn bespaart. Waarschijnlijk is dit niet wat je wilt horen. Sorry! Maar het is wel reëel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik al heel mijn zwangerschap wist dat er iets aan de hand was. Dit was alleen niet te zien bij eerdere echo's maar wel mijn gevoel. Je moet het natuurlijk zelf weten en als er afwijkingen zijn is er nog zo veel mogelijk (qua behandeling). En je moet vooral in je hoofd houden dat afwijkingen niet veel voorkomen en dat je dan ook van de echo kan genieten. Succes met de beslissing.
Het is heel verstandig om altijd een 20 weken echo te doen. Bijvoorbeeld als je kindje de vijfde ziekte heeft: dan behandelen ze de baby tijdens de zwangerschap al waardoor een waterhoofd voorkomen kan worden. Als een kindje met de vijfde ziekte niet behandeld wordt tijdens de zwangerschap kan het geboren worden met een waterhoofd of in een verder stadium tijdens de zwangerschap zelfs overlijden! Zo zijn er veel meer afwijkingen die tijdens de zwangerschap nog genezen of verlicht kunnen worden en na de bevalling niet meer. Mijn advies altijd een 20 weken echo doen! Ik heb hem gisteravond gehad en ons beepje zag er goed uit maar wij hadden van te voren al besloten om het sowieso te houden en ervoor te zorgen.
moet je eerlijk bekennen dat ik niet eens wist dat je een keus had. na het termijn bepalen is die afspraak meteen automatisch gemaakt. Het werd ook gewoon mede gedeeld en niet als vraag gesteld. maar ik heb het ook als positief ervaren, ze bekijken je kindje echt stukje voor stukje. was eigenlijk heel bijzonder om te zien. en nee het is niet te vergelijken met een pretecho.
Ik zou de 20 weken echo wel laten doen. Toen ik 10 weken in verwachting was, werd er aan mij door de gynaecoloog gevraagd of ik een nekplooimeting wilde. Mijn antwoordt daarop was : JA dat wil ik. Zijn vraag was toen : zou je het kindje weg laten halen als het wat mankeerde, bijvoorbeeld het down syndroom/ Het antwoordt van mijn man en mij was : NEE we laten het never nooit weghalen. Omdat ons antwoordt zo duidelijk was, heeft de gyn toen aangegeven dat we dan net zo goed geen nekplootmeting hoefde te doen. Maar op zijn vraag of we een 20 weken echo wilde, hebben we duidelijk gezegd dat we dat hoe dan ook wel wilde/ Ten eerste is het mooi om je kindje weer te zien, en ten tweede zou je het jezelf toch nooit vergeven als je die echo niet laat maken, en het kindje blijkt bij de geboorte toch iets te hebben wat makkelijk verholpen had kunnen worden ?? Mijn moeder heeft maar 1 nier ( is ze mee geboren ) en het is erfelijk. Dus ik wilde dolgraag weten of ons kindje wel gewoon 2 nieren had. Daarnaast vond ik het gewoon belangrijk dat andere afwijkingen tijdig ontdekt werden ( al heeft een 20 weken echo natuurlijk nooit 100 procent garantie dat daadwerkelijk ook alles goed is ) maar het meeste kan toch wel opgespoord worden. Dus ik zeg : het word vergoed, dus waarom niet doen ?