Vanmorgen de scan gedaan. Alles tip top in orde en volgens schema. Tot hier alles okay. Daarna werd tesamen met mijn bloedonderzoek van de vorige keer een risico-analyse gemaakt op down syndroom en andere trisomies. Volgens de scan was het 1 op 3852, wat goed was, volgens het bloed was het 1 op 11, wat heel slecht was. Tesamen komen we op een kans van 1 op 159. Dat is dus lager dan de gemiddelde vrouw van 35. De vroedvrouw heeft ons aangeraden om heel snel een genetische test te doen, via vlokkentest en ik ben ingeboekt op morgen. Ik zat gewoon te huilen daar, en ze zei me dat het een slecht resultaat is maar dat er slechtere resultaten zijn, was niet echt een troost voor me. Zelfs mijn man die altijd zo positief en goedgehumeurd is was er volledig van aangedaan.
Oh meid wat een rot nieuws zeg! Ik zou toch de vlokkentest doen,misschien is er wel helemaal niks aan de hand,dat zou ook zo maar kunnen! Dikke knuffel, Liefs Claudia..
Lieve Yasmine, Even een grote knuffel voor jou, ik hoop dat de uitslag uiteindelijk toch een goede zal zijn. Sterkte!
Nee toch Yasmine! Heel veel sterkte! Ik weet wat je meemaakt want wij hebben vrijdag ook een echo gehad: nekplooi beebje 1 = 0.8 maar bij beebje 2 = 5.3. Er is dan bloed genomen en het is nu wachten op de resultaten. Maar ze hebben ons al wel voorbereid dat het heel goed slecht nieuws kan zijn en dat we moeten nadenken over wat we dan willen. Dikke dikke knuffel meid! Ik ga duimen dat alles goed blijkt te zijn!
Goh bereke, zitten we in het zelfde schuitje, dat wist ik niet. Ik had speciaal de bloedtesten wat sneller gedaan zodat ik die tesamen met de scan kon laten analyseren. En de scan was zo goed en dan de bloedtest zo slecht, ik ging van heel blij helemaal de dieperik in. Wanneer weet jij meer?
Veel sterkte! Ik hoop dat uit de vlokkentest blijkt dat alles toch goed is. Die kans is nog steeds een stuk groter !
Ja ik wou dat ze dat bij mij ook zo gedaan hadden. Maar dokter keek in eerste instantie naar die nekplooi omdat het een een-eiige tweeling is die 1 placenta deelt en dus het risico loopt op het transfusiesyndroom. Een van de voorbodes van dit syndroom is dus die verdikte nekplooi. Vandaar dat de dokter dit al bekeek vooraleer we zelfs maar gezegd hadden dat wij prenatale onderzoeken wensten. Maar ja, die uitslag was dan zo slecht dat hij vroeg of we die onderzoeken wensten. Wij hebben dan ja gezegd omdat ze dit vanuit Jette ook aanraden. Hij heeft toen nog niks gezegd ivm mm nekplooi maar we hadden het zelf al wel gezien en stond ook op document voor bloedname. Dus dan maar toen direct bloed genomen. Resultaten bloed krijgen we 10/3 en op 12/3 een nieuwe echo. Vlokkentest zou niet mogelijk zijn omdat ze dus 1 placenta delen. Vruchtwaterpunctie kan pas vanaf 16 weken. Dus als het bloed slecht is (wat ze dus duidelijk wel verwachten) breken er nog lange, angstige weken aan. Wanneer krijg jij het resultaat van de vlokkentest? Ik ga duimen dat het onderzoek heel vlot verloopt en dat je een heel goede uitslag krijgt en verder kan gaan genieten van je zwangerschap! Het is toch oneerlijk hé. Eerst zo'n moeite om zwanger te geraken en als je het dan bent, krijg je dit weer... Hebben ze er trouwens een verklaring voor dat je echo zo goed was en het bloed zo slecht? Komt dit vaker voor? Sterkte meid!
Goh bereke, wat een verhaal. Ja de vroedvrouw had me dat de eerste keer aangeraden om het op die manier te doen omdat het aangenamer is voor mensen om beide resultaten op zelfde dag te krijgen. Omdat ik in het midden-oosten woon worden mijn resultaten morgen naar Londen doorgestuurd en dan moet ik een week wachten, dus hopelijk tegen maandag volgende week weet ik meer. Ik wou dat ik het nog tegen niemand had verteld, want nu wil iedereen weten hoe mijn 12 weken scan is geweest en ik weet echt niet wat te zeggen. Ik leef volledig met je mee, nog zolang wachten op het bloedonderzoek en dan op de vruchtwaterpunctie. Wat heeft de dokter gezegd over je risico kansen? Ik heb statistiek gestudeerd dus ik wil ALTIJD exact weten wat de kansen zijn zodat ik dat zelf kan berekenen thuis. Heel harde weken komen er aan voor ons. Ook is er nog het risico op een miskraam dat iets groter is bij een vlokkentest dan bij een vruchtwaterpunctie. Zoals je zegt, na alle moeite om zwanger te worden, nu zulks slecht nieuws. Dat verdient niemand.
Yasmine, ook bij mij weet iedereen het en dit maakt het nog moeilijker hé. Da's het nadeel van zo'n vruchtbaarheidsbehandeling, allee tenminste als je er open over bent. Iedereen weet direct dat je zwanger bent en je kan niet wachten tot je zeker bent dat alles ok is vooraleer je het nieuws verteld. Dus ook nog een dikke week onzekerheid voor jou eer je de uitslag krijgt. En dan nog de schrik voor een miskraam die er nog eens bijkomt... Wat een rotsituatie toch hé. Ik ga héél hard duimen voor je! Wat inderdaad, dit verdient niemand! Arts heeft nog niks gezegd. Zei enkel dat de nekplooi dus serieus te dik was en dat dit een verhoogd risico op het transfusiesyndroom geeft (normaal 1 kans op 5). Veder geen uitspraak gedaan. Ik denk dat hij het bloed en de volgende echo wil afwachten alvorens uitspraken te doen. Maar hij zei wel heel duidelijk dat we nu al moeten beslissen of we een vruchtwaterpunctie willen, wat we gaan doen als kindje afwijking heeft, wat we gaan doen als kinderen heel ernstige vorm van transfuseren ontwikkelen,... . Kortom alle moeilijke beslissingen nu maken omdat het op dat moment helemaal niet meer zal lukken. Loe, dank je lieve schat!
Maar merk net dat ik hier wel heel veel over mezelf bezig ben terwijl ik een eigen topic daarvoor heb. Was dus niet de bedoeling. Wou je gewoon laten weten dat ik voor je duim en je begrijp!
Neen, je bent niet over jezelf bezig...je praat het van je af..ik vind dat helemaal niet erg. Ik wou dat we andere dingen tegen mekaar konden vertellen, maar jammer genoeg is het niet zo. Net nu nog eens de kliniek gebeld, was vergeten te melden dat ik bloedverdunners neem en dan mag je geen operaties ondergaan. Zou dus kunnen dat mijn vlokkentest zal moeten verplaatst worden. Shit!
ik weet het nu, kan het pas woensdag doen..en nu 2 dagen stoppen met de baby aspirine...pfft..nog langer wachten zeg...dus dan pas volgende week woensdag resultaten...wat een gedoe allemaal
Jeetje meiden wat is dit allemaal pfffffff Wat erg zeg en zo heftig. Een heeeeeeeeele dikke knuffel voor jullie
Yasmin, een vriendin van mij kwam uit op een kans van 1 op 5. Zij heeft uiteindelijk vruchtwaterpunctie laten doen en alles is goed met het kindje. Ik weet dat dit niets hoeft te betekenen voor jullie en jullie kindje, maar wil je toch even een hart onder de riem steken. Het kan ook goed zijn. Probeer niet de hoop te verliezen hoor!
Dat is schrikken! Wij hadden een risico van 1 op 117, dit verhoogde risico kwam door mijn bloed. wij hebben besloten om geen vruchtwaterpunctie te doen, ons werd een vlokkentest afgeraden omdat dit een hoger risico op een miskraam met zich meebracht dan de vruchtwaterpunctie. Wij hebben besloten om geen enkel risico te nemen. In het ziekenhuis hebben ze nogmaals een echo genomen en ons kindje zag er op de echo goed uit. Het hartje klopte goed, de hersens zagen er goed uit, de navelstreng was in orde en er was een neusbotje aanwezig. Daarnaast was de nekplooi onder het gemiddelde, dus heel dun. Wij hebben toen besloten om geen enkel risico te nemen en de 20 weken echo af te wachten. Als je het berekend is de kans dat er iets mis is vele malen kleiner dan dat je kindje gezond is.