Kosten Zwangerschap NL en buitenland

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door leetje, 30 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leetje

leetje Actief lid

31 jan 2008
    374
    0
    16
    Hoihoi,

Ik woon in Italie en hier moet ik elk bezoek aan de gyn zelf betalen....dwz elke keer 80 tot 100 euro...nu las ik dat in Nederland het meeste wordt vergoed...(JALOERS!). Wat kost jullie zwangerschap zo ongeveer? Ik heb even uitgerekend, dat ik in ieder geval 6 keer naar de gyn ga...dus, even van de meest gunstige prijs uitgaande, 6 x 80 euro= 480....combinatietest 190 euro, 20 weken echo 210 euro...totaal bezoekjes gyn: 880 euro. Vitamines die de gyn voorschrijft, 23 euro per maand x 9 = 207. TOTAAL 1087! en dat dus alleen voor de zwangerschap!

Moet ik er wel bij zeggen dat je hier gewoon standaard in het ziekenhuis bevalt, en ik ben daar zelf wel blij om. Nadeel...er bestaat hier geen kraamhulp, dus nadat je bent bevallen, sta je 2 dagen later weer 'op straat' met de kleine in je armen en je ziet verder maar. Ik stond 3 dagen na de geboorte van mijn eerste alweer gewoon te koken en oooohhh wat was ik jaloers op de verhalen van mijn vriendinnen die zo lekker van de kraamtijd konden genieten! Tis niet dat ik er niet van genoten heb hoor maar ik had wel meer rust willen hebben. Nu de tweede op komst is gaat het waarschijnlijk wel iets anders, ik heb al wat hulptroepen ingeschakeld! hihi

Ik ben benieuwd wat jullie kwijt zijn aan de zwangerschap...en mocht je in het ziekenhuis willen bevallen zonder medische indicatie wat zou dat dan kosten? En andere meiden in het buitenland? Hoe werkt het bij jullie?

Groetjes!!

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het enige wat ik betaal zijn mijn bloedtesten en eventueel een eigen bijdrage als je poliklinisch bevalt (rond de 200 euro). Oh ja, en een eigen bijdrage kraamzorg (per uur een paar euro) maar die krijg ik vergoed uit mijn aanvullende pakket. De rest (verloskundige, echo's (maar in principe maar 3 of 4 per zwangerschap bij de vk), bevalling) is vergoed inderdaad. Ja vitamines niet maar ik slik alleen foliumzuur de eerste 12 weken dus dat potje zijn de kosten niet.

Maar goed, ik denk niet dat jij ruim 100 euro per maand aan ziektekostenverzekering betaald ;) wat je in NL natuurlijk wel doet, dus misschien ben je per saldo nog wel goedkoper uit ;)

3. leetje

leetje Actief lid

31 jan 2008
    374
    0
    16
    nee...is ook weer waar, ik betaal geen 100 euro per maand aan verzekering...tis hier allemaal wat anders geregeld. Ze zeggen dat de dokters en het ziekenhuis hier 'gratis' is, maar mocht je dan iets hebben dan moet je of minstens een jaar wachten of je gaat dus naar een privèkliniek waar je voor moet betalen. Mijn schoonzus had een hernia en heeft zich in een privékliniek laten behandelen omdat ze anders 13 maand moest wachten...en aangezien ze niet meer op de benen kon staan was dat dus geen optie. Kosten: 9.000 euro!!! Ach ieder land heeft zeker zn dingen, maar ik zou toch echt liever gewoon een verzekering afsluiten..weet je tenminste wel waar je aan toe bent.

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Voor de verloskundige betaal je in NL voor zover ik weet nooit iets; dat gaat via de basisverzekering en is ook uitgesloten van het verplichte eigen risico (net zoals de huisarts en kraamzorg). Verder verschilt het wel per verzekeringspakket wat je wel en niet moet betalen. Ik moet bijvoorbeeld wel zelf de bloedonderzoeken betalen en wij hebben voor een combinatietest gekozen zonder dat daar een indicatie voor was, dus dat moeten we ook zelf betalen. Verder inderdaad een eigen bijdrage voor poliklinisch bevallen, geloof ik, en ook een eigen bijdrage voor kraamhulp. Ik verwacht volgend jaar te bevallen, dus ik kan mijn verzekeringspakket nog aanpassen; even uitrekenen nog wat voor mij voordeliger is, misschien kan ik beter nog een aanvullend pakket erbij doen om die eigen bijdrages ook vergoed te kunnen krijgen. (Maar de premie gaat dan natuurlijk ook omhoog, dus even kijken of dat opweegt tegen de verwachte kosten.)

Verder heb je natuurlijk ook kosten voor vitamines en dingen als zwangerschapskleding, maar die heb je in ieder land natuurlijk wel :)

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Het enige wat ik het betaald, zijn het bloedprikken en mn staalpillen, omdat ik nog niet door mn eigen risico heen ben. Rest wordt vergoedt (ben aanvullend verzekerd)

En ik betaal idd liever premie dan in een keer zo'n bedrag. Zeker deze zwangerschap en straks met de klene haal ik het er zeker uit.

Deel Deze Pagina