Verloskundige: 'je hoeft niet uit te scheuren als je maar goed luistert' ??

Discussie in 'De bevalling' gestart door Annemeis, 15 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prutske

Prutske Fanatiek lid

9 mrt 2012
    1.352
    1
    36
    Zundert
    Mijn verloskundige zei toen het hoofdje stond dat ik de volgende wee moest weg zuchten zodat ze een knip kon zetten. Helaas was ze daarmee telaat want de kleine kwam al verder! Toch had ik maar 3 hechtingen en heb daar zelfs geen last van gehad. Ik zat de 3e dag na de bevalling al in kleermakerszit op bed.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel hechtingen ik gehad zou hebben als ze wel had geknipt.

En ze kunnen van te voren wel mooi zeggen dat je goed moet luisteren maar als je ligt te bevallen komt er zon oerkracht over je heen dat het niet meevalt om goed te luisteren. In mijn geval tenminste ik heb echt niet alles gehoord of opgeslagen wat ze gezegd heeft.

2. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    Bij de de 1ste was een knip uiteindelijk noodzakelijk, ik kreeg hem er met 1,5uur persen gewoon niet uit. Na die kip was hij er met 1 perswee.

2de bevalling ging erg snel, om 02:00 mijn vliezen gebroken en hij daalde toen pas ook in. Toen heb ik nog een paar persweeen moeten ophouden, had nog geen volledige ontsluiting. En toen ik uiteindelijk wel mee mocht persen en het hoofdje stond (leek of het in de fik stond daar beneden) moest ik toch echt wachten van vk. Dit ook netjes gedaan wat dan wel erg moeilijk is en ik had geen schrammetje na de geboorte.

Maar of het echt bij iedereen helpt zal ik niet durven zeggen, misschien had ik gewoon geluk.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Mooi gezegd, maar die vk heeft vast zelf nog geen kinderen ;) soms zijn persweeen zo heftig dat je kind eruit MOET, en dat de aanwijIngen van de vk je echt gestolen kunnen worden omdat het niet tegen te houden is.

Overigens heb ik bij beiden gewoon doorgeperst (bij de eerste geloofde ik niet dat Ties er al was na 10 minuten, dus de vk zei zuchten en ik perste mooi door)
    Bij de tweede heb ik maar 1 perswee gehad, en die was zooooo heftig dat ik Sam in 3 seconden eruit heb gewerkt. Beide keren geen hechtingen :D

4. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ja hoor, ik heb netjes ingehouden op het moment dat ze dat zei. Toch gescheurd.

Bij de eerste geknipt. Maar dit had niks met luisteren te maken hoor. Dochterlief kwam er gewoon niet uit, en moest geholpen worden met een zgn KIWI extractie (soort vacuümpomp), daarvoor was een knip echt noodzakelijk.

Bij de eerst heb ik 1,5 uur geperst en bij de tweede bijna een uur. Had ook niet veel langer moeten duren, zou gevaarlijk zijn geweest voor de baby.

Dus beetje kort door de bocht dat verhaal.

En ik zou echt niet proberen niet te persen hoor! Hoe minder goed je perst, hoe langer het duurt en hoe groter de kans op een knip omdat ze met de vacuüm moeten halen!! Als ik bij de 2e niet nog even alles had gegeven na 50 minuten, had ik weer geknipt moeten worden. Je moet alleen even stoppen met persen als het hoofdje staat. Dat is meestal maar 1 perswee en dan is de kans op scheuren wel degelijk kleiner.

5. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ja dat klopt inderdaad wel denk ik, maar soms scheur je ook al heb je wel goed naar de vk geluisterd...

bij mijn eerste ging het persen op zich wel goed, maar hij kwam niet, toen moest de vk dus toch een knip zetten, omdat ik al anderhalf uur aan het persen was (had ik niet eens door zelf, dacht een kwartiertje bezig te zijn ;)) naast die knip had ik ook een scheurtje, maar niet enorm...
    bij de tweede ging het erg goed en leek het erop dat ik zonder knip en scheuren zou gaan bevallen (wat ik heel graag wilde omdat ik bij mn eerste voornamelijk last heb gehad van een gevoelig onderkantje door al die hechtingen...), maar bij de laatste pers (overigens hoefde ik nu maar 8 minuten te persen...) bleek zijn handje naast zijn hoofd te zitten toen hij eruit kwam, en daarvoor is natuurlijk veel meer ruimte nodig... gevolg: een enorme scheur... ze is bijna een uur bezig geweest om 'alle flapjes' (zoals zij het noemde) weer bij elkaar de krijgen...
    nu bij de derde hoop ik dus weer zonder scheuren ervan af te komen... ik wil dat heel graag een keertje meemaken! dus dat ga ik ook zeker weer aangeven dat ik dat heel belangrijk vind... hopelijk gaat het lukken!

het is gewoon erg belangrijk om goed te luisteren naar wat de vk zegt, en ik moet zeggen dat inhouden op momenten dat zij het zei, ging eigenlijk best heel goed hoor...

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.819
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier sluit ik me bij aan. Bij de 1e geknipt (en wát was ik dáár blij mee! Ze kon eruit! Yes!) en bij de 2e wat kleine scheurtjes + een vaginawand ruptuur.
    Die laatste had ik niet kunnen voorkomen, dat heb ik nadien nog specifiek gevraagd- kwestie van pech. De 3 andere scheurtjes : Ik kon de persdrang totáál niet tegen houden - wilde dat ook niet meer ;) - dus dat is wel een beetje een kwestie van 'eigen schuld' misschien. Maar ach.. kind geboren, mama gelukkig - ondanks de schade ;)

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik geloof zeker wel dat als je niet goed naar de vk luistert, de kans op scheuren groter is. Maar dat betekent dus niet dat als je wel uitscheurt, het je eigen schuld is.

Hier 2 keer niet gescheurd, bij Eva een uur geperst (moest om de wee wegpuffen) dus het heeft goed kunnen oprekken. Ik had vanaf 5 cm al persdrang en heb dus nog 2,5 moeten ´ophouden´.
    Bij Lisa ging het heel snel, ik voelde haar er bijna uitfloepen bij de eerste keer persen en hield het toen meteen tegen want ik dacht echt dat ik anders vreselijk uit zou scheuren. Toen ze daarna eruit floepte was ik ook best bang voor de schade, ook al deed het geen pijn. Maar goed, geen schrammetje dus :)
    Ik kon de persweeën goed wegpuffen, is wel zwaar, maar het lukte, moest ook echt van de vk, en van mezelf ;). Maar ik weet niet hoe sterk mijn persweeën zijn, misschien viel dat bij mij wel mee.

8. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik ben bij allebei mn dochters flink uitgescheurd, terwijl ik goed had geluisterd. ze hadden allebei dr handje op dr gezichtje dus tja.....

9. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Ik heb keurig netjes naar mijn vk geluisterd, had ik ook gehoord dat dat zó belangrijk was, dus ik deed braaf wát zij zei... Puffen, zuchten, het ging perfect! Tot de hartslag van mijn dochter steeds meer weg zakte na elke wee, een knip en in de volgende wee lag ze al op mijn buik! Op zo'n moment maakt een knip écht niet meer uit, als de baby maar gezond en wel ter wereld komt! Aller belangrijkste toch!!!!!

10. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Als de uitdrijving rustig gaat denk ik wel dat het zo is. Hier was dat zo, en daardoor kreeg de huid genoeg tijd om uit te rekken. Dochterlief is idd geboren zonder knip of scheur! Maar ik kan me voorstellen dat als het persen súper snel gaat en er geen houden aan is, dat je dan niks begint met 'goed luisteren'. Dan komt het kind gewoon :)

11. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    De eerste na anderhalf uur persen een knip gekregen, hij had zijn hand boven zijn hoofd en kwam er anders echt niet uit.
    De tweede was goed op weg, en erg snel. Ik kreeg een compliment omdat alles zo goed mee rekte. Helaas wilde het stukje litteken van de knip niet meewerken en heeft de VK toen in overleg met mij besloten daar een knipje (3 hechtingen) te zetten. Als ze dat niet had gedaan, dan zou ik zeer waarschijnlijk zijn uitgescheurd.

12. Trees

Trees Niet meer actief

Dat vertelde ze hier inderdaad op cursus en ik weet dat ik tijdens het persen hier erg op gelet hebt. Ik heb het zelfs nog genoemd toen ze zei dat ik moest stoppen met persen. Ik heb er netjes naar geluisterd, maar scheurde uiteindelijk toch flink uit toen ik van haar mocht persen.

Kind moest er toch uit en als het niet past dan maar scheuren. Zo erg is een scheur nu ook weer niet. Het klinkt vantevoren erger dan het is.

13. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Mee eens! Soms kan het gewoon niet anders. En de meerderheid van de vrouwen krijgen wel een knip of hebben een scheur.Er zijn maar weinig vrouwen die er heelhuids uit komen. Dus of dat aan het niet luisteren ligt. Mijn manneke had ook zn handje bij zn hoofd en ook nog een groter hoofd dan gemiddeld. Ik had een 2e graads ruptuur...Is niet fijn, maar was niet te voorkomen.

14. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik ben het met je eens.
    Je moet goed luisteren ja want het is vaak zo dat je scheurd omdat het net even te snel gaan.
    Een knip heb je niet voor het kiezen die wordt gezet als het nodig is.
    Nee ik vind het een vreemde opmerking van de vk

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik vind het geen vreemde uitspraak. Het is gewoon zo dat een heel groot deel van de uitscheuringen gebeuren omdat de barende vrouw niet luistert naar de instructies en vanuit paniek 'werkt'... dat is geen schuld issue maar wel een gegeven. Het zal zeker niet in alle gevallen zo zijn maar het helpt wel degelijk om goed te luisteren. Maar ook dan krijg je geen garanties.

16. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Niet persen terwijl je persweeen hebt.. het is me gelukt maar onder een bizarre omstandigheid..
    Namelijk met spoed naar het ziekenhuis vervoerd worden.
    Daarna ben ik toch ingeknipt, meneertje was namelijk iets wat aan de grote kant wat ze niet verwacht hadden.
    Ze verwachtte een 5,5 a 6 ponder.. werd bijna 8,5 pond.
    Was ook niet te zien aan mn buik, had een minibuik wat dat betreft.

Dus het luisteren of niet luisteren gaat lang niet altijd op.. misschien bij sommige uitzonderingen wel.. maar dat is nooit te zeggen eigenlijk, elke bevalling en elke vrouw is anders.

17. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik denk dat het zeker wel uitmaakt. Mijn persweeen waren zo sterk, dat als ik er aan toegegeven had ze alles had opengereten.
    Nu kon ik het enigzins voorkomen. Helaas een kruinligging plus handjes voor dr hoofdje dus vaginawandruptuur plus klein scheurtje in het perineum.
    Als ze normaal had gelegen was er zeer ws niks aan de hand geweest.
    Ik heb in totaal 4 persweeen gehad in 17 minuten. Toen het hoofdje stond moest ik idd wachten tot de volgende wee (hel hel hel wat was dat erg..) Als er geen vk bij me was geweest dan was ik denk ik in paniek geraakt, weet zeker dat ik dan door was gegaan.

Misschien kwam de uitspraak wat bot over, maar ik denk niet dat zij bedoeld dat het je eigen schuld is als je scheurt. Zou wat worden.

18. Dana

Dana Niet meer actief

Vraagje, toen ik persweeen had en ze weg moest puffen en niet mocht persen zakten ze weg om niet meer terug te komen waardoor ik het daarna op eigen kracht moest doen, hadden jullie daar geen last van?

19. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Bij mij werden ze alleen maar sterker en sterker totdat mijn eigen vk (was even op bezoek om te kijken hoe het ging) zei: oei ik geloof dat het nu wel heel erg hard gaat, ga nu iemand halen.
    Anders had ik ongetwijfeld gewoon gegaan, ik kon het echt niet tegenhouden.

20. lauraa

lauraa Actief lid

17 nov 2010
    230
    17
    18
    Bij mij klopt het wel!
    Hoewel ik de persweeen maar moeilijk kon tegenhouden.. toch zo goed mogelijk geluisterd naar de vk. Als ik met de persweeen was meegegaan, en dus op volle kracht geperst had zonder te stoppen, dan had ik mn dochter en gelanceerd, en zou ik flink ingescheurd zijn!
    Maar doordat ik stopte toen ze dat aangaf, en heb ik scheur/knip oid gehad.

Deel Deze Pagina