Ik vroeg mij af wat voor ervaringen jullie hebben met jullie verloskundige? En wat verwachten jullie van de verloskundige? Ik zit momenteel bij een praktijk waar 3 verloskundigen aanwezig zijn. Met een heb ik een hele leuke klik, maar zij zal met verlof zijn tijdens mijn bevalling Nu heb ik de laatste drie keer dezelfde vk gehad, maar het voelt niet goed voor mij en mijn vriend. Elke afspraak tot nu toe loopt minimaal een half uur uit (en ik snap best dat er spoedgevallen tussen kunnen komen, maar een 'sorry' lijkt mij toch een kleine moeite, ook naar de andere wachtenden ). Ze vraagt elke keer dezelfde dingen als, rook je, drink je...uhm nee ook al niet voor de zwangerschap. Herhaalt alleen maar dingen, zoals oh ik zie dat het een jongetje wordt...ja dat heb ik de vorige twee keer ook al verteld Ze meet mijn bloeddruk, luistert hartje en dat was het eigenlijk wel. Verder geen vragen als hoe gaat het met je, of aan mijn vriend hoe hij het allemaal ervaart of dat hij vragen heeft. Geen informatie over informatie avonden die ik kan volgen, zoals voor borstvoeding en de bevalling (deze folders kreeg ik van de kraamconsulent). Voor ons gevoel totaal geen interesse van haar kant uit. Dit is ons eerste kindje en we vinden het al ontzettend spannend, maar we krijgen nu het gevoel alsof we meer lopende band werk zijn daar zeg maar. Als we al vragen stellen, dan praat ze er dwars doorheen en krijgen we een kort antwoord en daar moeten we het dan maar mee doen. Hoe zijn jullie ervaringen met jullie verloskundige en wat vinden jullie normaal om tijdens een afspraak te bespreken (bedoel niet in details hoor). Verwacht ik er nou te veel van, of zal ik inderdaad overstappen?
Ik denk dat je er wel iets te veel van verwacht. Het is jammer dat ze ieder consult de zelfde vragen stelt over roken ed, als het goed is staat dat gewoon in de computer. Bij mijn vorige zwangerschap vroeg ze ook niet aan mijn man hoe hij het ervaarde, en hij is zo bij de hand dat als hij vragen heeft hij ze sowieso wel stelt. Nu gaat hij niet meer mee, alleen naar de echo's. Bij mijn afspraken word er gevraagd hoe het met mij gaat, of er nog bijzonderheden zijn, mijn bloeddruk word gemeten en er word naar het hartje geluisterd, thats it. Het is ook geen theekransje he Edit: als het je echt niet lekker zit bespreek het dan met haar, grote kans natuurlijk dat zij ook je bevalling gaat begeleiden. En heb je er dan nog geen goed gevoel bij dan kan je altijd nog op zoek naar een andere praktijk.
Als jij het idee heb dat je vragen niet of nauwelijks beantwoord worden dan moet je dat echt gaan aankaarten en als dat niet helpt naar een andere praktijk! Ze vragen bij mij ook niet aan mijn man hoe hij het ervaart, maar wel altijd aan mij en krijg altijd voldoende tijd om alles aan te geven. Daarnaast wordt er gevoeld, bloeddruk gemeten en hartje geluisterd. Ook vind ik het belangrijk dat er goed voorgelicht wordt en daar geef je ook aan dat, dat niet goed gebeurd. Zonde als jullie hierdoor het allemaal minder fijn ervaren, dus echt wat aan doen!
Hier vragen aan mij hoe het gaat, bloeddruk meten, hartje luisteren, belangrijke dingen bespreken (zij doen dit bij een bepaald aantal weken standaard: bevalling bijvoorbeeld, pijnbestrijding, info over borstvoeding als je dit gaat doen, etc). Na het hartje luisteren nieuwe afspraak en de vraag of wij nog vragen hebben. Hier ook 3 dames in de praktijk en alle 3 zijn natuurlijk anders, maar doen het allemaal leuk en met oprechte interesse. Als het niet goed voelt: overstappen
Voor uitgebreide gesprekken over je verwachtingen etc is hier ook geen tijd, hét bus idd bloeddruk meten, op de weegschaal, ligging bepalen, hartje luisteren, heb je verder nog vragen? Klaar. Meer tijd is er voor hun ook gewoon niet. De vragen over roken en drinken vind ik wel apart. Maar als jij je niet goed voelt bij deze vk kun je altijd naar een andere praktijk om te kijken hoe het daar is.
Ik ga ook naar een praktijk met meerdere verloskundigen. Ik heb nu 3 verschillende gezien waarvan 1 nu zelf met verlof is. De andere 2 zijn aardige vrouwen maar echt boeiend gesprek hebben we niet. Hartje wordt geluisterd, buik wordt gevoeld en bloeddruk gemeten en verder vraagt ze mij hoe het gaat. Is er niets bijzonders dan was dat het. Ik ben nog niet zover als jij dus er wordt met mij nog niet gesproken over de bevalling etc. In ons geval wordt mijn man ook niet gevraagd hoe hij alles ervaart. Wij vinden trouwens 1 van de 2 chaotisch, ze is altijd in de war met van alles en doet alles door elkaar heen. Ze zal vast een goede VK zijn en daar heb ik ook vertrouwen in maar dat chaotische vind ik soms wel vervelend.
Wij hebben maar 1 praktijk in de omgeving dus ik vond het wel spannend of het zou klikken. 2 vaste verloskundigen en 1 vaste invalster. Met alle drie hebben we een prima klik! Ze wisselen de controles met opzet af, zodat we hen alle drie leren kennen. Ze hebben alle drie dezelfde manier van werken. Tijdens de intake werd ons verteld dat ze in hele kleine stapjes werken: pas na 30wk zou de bevalling aan bod komen, eerst ons richten op de eerste weken en de eerste echo, daarna de combitest enz enz. Heel fijn vinden wij, want het is al zoveel dat je het amper kunt behappen. Enige nadeel was dat ik tot week 36 feitelijk niet wist of ik überhaupt op een thuisbevalling kon hopen van de eerste. Daar bleven ze vaag over. Ze zijn ook op de hoogte van elkaars werk, zijn altijd bereikbaar en al stel ik 5x dezelfde vraag, ze blijven geduldig. Spreekuur loopt wel altijd uit, mn het echospreekuur 20min zeker wel, dat is minder als je heel nerveus bent voor de eerste echo. Maar ze bieden dan wel excuses aan. Ik heb het super getroffen met 3 meelevende, doortastende en vrolijke verloskundigen!
Nou ik vindt helemaal niet dat je teveel verwacht! Tuurlijk je hoeft geen uren gaan zitten kletsen met thee en koekjes over je verwachtingen, en wat je man inclusief gehele familie van beide kanten er van vindt, maar ik vindt het wel echt heel belangrijk dat er een klik is! Ik heb een verloskundige die gewoon alleen in haar praktijk is zeg maar, daar heb ik bewust voor gekozen. Persoonlijke begeleiding, dat vindt ik fijn. Met het risico dat misschien een keer een controle afspraak verzet moet worden i.v.m. een bevalling, maar so be it. en daar ben ik deze week voor 't eerst geweest. Zij vroeg wel ook aan ons gewoon persoonlijke dingen, die je niet perse hoeft te vragen. Ik had ook echt 't gevoel dat ze de tijd nam voor ons! Ik zou dus naar een andere VK Gaan.
Hier ook praktijk met 3 verloskundigen. Heb er nu 2 van de 3 gezien (heb er3 afspraken gehad), en vind deze twee in ieder geval fijne, nuchtere vrouwen. De controle: vragen hoe het gaat met mij, hoogte baarmoeder voelen, hartje luisteren met doppler daarna bloeddruk meten en tijd voor vragen (heb ik tot nu toe niet), en eventueel invullen van echo-uitslag in computer. Meer verwacht ik ook niet. Als je meer begeleiding wil, moet je misschien naar een cursus oid? Ben zelf juist zo blij dat het bij verloskundige geen theekransje is.