Hallo allemaal, Op dit moment ben ik 28 weken zwanger en vandaag voor het eerst weer onder controle van het ZH ( hiervoor VK). Dit ivm de vorige bevalling. Bij de vorige bevalling van mijn dochter hadden wij last een schouderdystocie waardoor de uitdrijvingsfase niet probleem verliep helaas! Mijn dochter heeft hier gelukkig geen blijvende schade aan opgelopen. Nu ben ik zwanger van de tweede ( een jongetje) en vandaag naar het ZH geweest en daar willen ze toch graag voor een natuurlijke bevalling gaan. Wel worden er groeiecho's gemaakt en een goed bevallingsplan. Mijn vraag aan jullie is: Wie heeft er ook een bevalling gedaan na een schouderdystocie en hoe is dat gegaan en hebben jullie nog tips en adviezen voor mij? Alvast bedankt!
Mijn zus haar eerste dochter is ook geboren met een schouderdystocie. Net als jouw kindje heeft ook mijn nichtje hier gelukkig geen blijvende zenuwschade van ondervonden. Twee jaar later is mijn zus bevallen van haar 2e dochter en ook dit was een natuurlijke bevalling. Ook deze kleine meid was flink bij de geboorte maar alles is bij haar helemaal goed gegaan. Met het verhaal van mijn zus wil ik je igg een hart onder de riem steken dat het niet weer hoeft voor te komen.
Dank je! Dat vind ik wel heel fijn om te horen! Ben erg benieuwd hoe andere dit ervaren hebben omdat ik het toch wel erg spannend vind!
Hoi Nina, Tijdens mijn vorige zwangerschap ben ik ingeleid met 38 wk en 4 dagen omdat ons kindje erg groot was. De bevalling ging op zich goed, tot zijn hoofdje geboren was (met vac pomp). Hij zat vast met zijn schoudertje, maar kwam gelukkig vrij snel 'los'. Ik moet nu nog bevallen van ons tweede kindje, dus ik kan je niet vertellen hoe het bij een volgende bevalling ging. Wel wou ik je laten weten hoe het deze keer wordt aangepakt. De gyn heeft me de keuze gegeven; of een ks of natuurlijk bevallen (wel inleiden) maar zonder kunstingrepen zoals de vacuümpomp. Voor dat laatste heb ik gekozen. Ze gaan me weer inleiden bij 38 weken en 4 dagen en dan kijken we hoever we komen. Mocht dit kindje ook niet voldoende indalen, dan zal er geen vacuümpomp aan te pas komen, maar ga ik meteen naar de ok voor een ks. Er is een kans dat je ook bij een volgende bevalling een schouderdystocie meemaakt, maar die kans is vrij klein (heb ik me laten vertellen). Het is wel spannend weer, hopelijk verloopt deze bevalling 'gemakkelijker' (lees; zonder schouderdystocie). Vooral het genezen na de bevalling vond ik erg pittig! Ik kon pas na 4 weken weer een beetje normaal zitten. Hopelijk blijft me dat deze keer bespaard! Hoe was dat voor jou? Groetjes, Roosje
Hoi Roosje, Ja ik herken veel in jouw verhaal. Bij ons is ook de vac pomp gebruikt en na dat er iemand op mijn buik is gaan zitten en is gaan meeduwen ?) een grote knip is ze toch los gekomen. Ze heeft de eerste paar daagjes haar armpje niet echt gebruikt maar dat kwam gelukkig snel goed. Na 3 weken nog controle gehad bij Fysio maar alles in orde! Ze was wat blauw na de geboorte ( ze was ook naar de reanimatiekamer gebracht maar ademde wel al zelf). Zitten ging ook hier wat moeilijk na de bevalling!! Deze keer willen ze idd ook geen hulpmiddelen gaan gebruiken. Zodra ze merken dat het niet gaat dan meteen een KS. En ze willen mij het liefst niet gaan inleiden omdat als de weeen op de natuurlijke manier gaan komen dat is de kans op een geslaagde bevalling groter. ( mocht het kindje op het laatst erg groot worden dan natuurlijk wel inleiden). Ik hoop ook dat deze bevalling wat makkelijker gaat. Erg spannend!!! Ben toch wel een beetje zenuwachtig. Zie jij er ook tegenop?
Hier ook een schouderdystocie bij de eerste. Kans op herhaling is aanwezig, dus bij de tweede ook onder controle van de gyn. Groeiecho's gehad en een bevallingsplan gemaakt. Wel zou nummer 2 ook "gewoon" vaginaal komen.... Was spannend! En wat bleek: Ook bij nummer 2 een schouderdystocie! Mijn dochter heeft daarvoor wel 6 maanden fysio gehad, omdat ze er wat aan overgehouden had, maar is nu weer helemaal goed! Toen zwanger van nummer 3, de verloskundige raadde een keizersnee aan omdat het risico groot was op weer een schouderdystocie. Van de gyn mocht ik het ook zelf proberen, MET een goed bevallingsplan, en evt de kans op, alsnog een KS als het niet ging lukken. Heel spannend weer, maar we besloten om het toch op de natuurlijk weg te proberen. Uiteindelijk ben ik met 41 weken ingeleid, en wat bleek: nummer 3 kwam zonder problemen, terwijl toch de zwaarste/grootste: 4600 gram!!! Zo zie je maar, dat gewicht niet alles zegt, en dat het dus ook gewoon toeval/pech kan zijn......
ohh mispoes dat was dan zeker wel heel spannend de derde keer? En wat balen dat de tweede keer alsnog een schouderdystocie was! Maar idd zo zie je maar dat het gewicht er niets mee te maken heeft!
Hoi Nina, Tot we de afspraken met de gyn hadden gemaakt over de bevalling, zag ik er tegenop. Nu ben ik er wel gerust op. Hopelijk kan ik gewoon bevallen en is ook een ks niet nodig, maar we zullen zien! Ik krijg nu ook extra groei echo's, met 28 weken en met 31 weken. En daarna zullen we wel verder zien. Wanneer krijg jij je groei echo's? Bij mij werd er idd ook flink op mijn buik geduwd, mijn benen werden gestrekt naast mijn oren gelegd (doe ik nu echt niet meer na hoor.. ) en daar lag ik. Gelukkig heeft ons zoontje, net als jouw dochtertje, er geen blijvende schade aan overgehouden. Ik ben wel nog een keer of 6 naar een osteopaat geweest met hem, hij had moeite met liggen. In de maxi cosi of op de arm sliep hij prima, maar languit in bed liggen, was blijkbaar toch te pijnlijk. Na de behandelingen ging dat gelukkig wel goed. En eerlijk gezegd vond ik het herstellen erna 1000x erger dan de bevalling.. pfff! Ik huil niet snel, maar toen hebben er wat tranen gevloeid (van de pijn; geen kraamtranen)! Hoe groot was jouw dochter bij de geboorte? Onze zoon was 56 cm en 3905 gram bij 38 weken en 4 dagen. Op zich niet zo extreem groot, maar hij leek wel een bodybuilder! Hij had ontzettende brede schouders en gespierde bovenarmen.. echt waar. Dat zag op zich wel grappig uit, zo'n klein baby'tje met spierballetjes.. Mijn familie en vriendinnen wisten ook niet wat ze zagen hahaha.. Nu is hij ook groot hoor; hij wordt in mei 2 en is al ruim 98 cm en heeft schoenmaat 26.. Dat belooft wat voor nummer 2!!
Ik ben benieuwd hoe jouw groei echo's zijn! Ik krijg er iig eentje met 31 weken! Jeetje dat is idd wel groot zeg! maar wel grappig om te zien denk ik! Mijn dochter is niet zo groot. Ze was met de geboorte 3665. Ze hebben haar niet gemeten dus geen idee hoe lang ze is. Voor het laatst gemeten met 14 maanden en toen was ze 76 cm dus niet zo heel groot wel iets zwaarder. Ik heb volgens mij een paar weken op een zij gehangen! hahaha
Ow ja, ik heb ook meer gehangen dan gezeten. En als ik zat, dan was dat op zo'n charmant zwembandje hahaha.. Jouw dochter was idd niet zo heel groot, gelukkig maar! Zaten ze destijds bij jou wel goed met de schatting qua grootte en gewicht (bij de groeiecho)?
Ik kan mij niet herrineren dat ik specifiek een groeiecho heb gehad. Ik liep eerst bij de vk en vanaf 36 weken in het ZH vanwege hoge bloeddruk. Ben dus deze keer erg benieuwd hoe het nu gaat lopen met echo"s etc! Wanneer heb jij de eerste groeiecho?
Ik dacht dat je standaard een groei echo krijgt bij 31 weken, maar misschien is dit niet overal hetzelfde? Ik liep tijdens mijn eerste zwangerschap ook bij de vk, maar toch kreeg ik met 31 wk een groei echo in het ziekenhuis. Volgende week vrijdag om 11.30 uur heb ik de eerste groeiecho en dan nog een op 17 mei. En jij? Is toch weer spannend allemaal!
ja hoor ook dat het verschilt per regio of VK denk ik voor de groei echo's. Ben erg benieuwd hoe het bij gaat volgende week met de echo! Ik heb morgen weer een bloeddruk meting en de glucosetest.
Bloeddruk meting was goed en GTT ook!! Nu weer een andere arts gehad en van hem mocht ik kiezen of KS of natuurlijk. Ik wil eerst de groeiecho afwachten en dan zie ik wel!
Hier ook de eerste geboren met een schouderdystocie. Vaccuumpomp, lage apgar 3,4,5, inderdaad duwen op de buik en een fluxus nadien. Ben halverwege de zwangerschap overgegaan naar de gyn en heb daar veel groei-echo's gekregen en hebben we doorgesproken wat we zouden doen mocht dit weer voorkomen (op handen en knieen op het bed bevallen). Op de groeiecho's was te zien dat mijn zoontje niet groter zal worden als zijn zus, klopte ook want hij was 200 gram lichter. Uiteindelijk is de gehele bevalling en uitdrijving vele gemakkelijker gegaan als bij de eerste en dus geen sprake van schouderdystocie.
Hoi Nina, Fijn dat de uitslagen allemaal goed waren! Heb je al een datum vastliggen voor de groei echo? @Umm; kijk, dat geeft moed! Hopelijk volgen wij en wordt deze bevalling gemakkelijker dan de eerste!! x Roosje
@ Umm85: dat is wel heel goed om te horen!! @ Roosje: veel succes vrijdag bij de echo!! Ik ben benieuwd!!
Hoi Nina, De groeiecho was prima! We liggen precies op schema, dus tot nu toe geen 'risico' van weer een 'te groot' kindje. Over 3 weken gaan ze nog eens kijken! Hoe is 't met jou? Groetjes, Roosje
dat klinkt goed Roosje!! ik hoop voor je dat het zo mag blijven! Heb je ook fijne paasdagen gehad? Ik mag donderdag naar het ziekenhuis voor een echo en een gesprek met de arts meteen erna over de bevalling. Spannend!
Hoi, De groeiecho was goed! De kleine loopt precies op schema dus wordt een gemiddeld kindje net als Jolien. Dus de keuze blijft nog steeds staan... keizersnede of natuurlijke bevalling met strak plan: - geen wee opwekkers - geen hulpmiddelen ( tang, pomp) - ontsluiting van 2 naar 10 cm binnen 8 uur. er zijn 2 mensen in de kamer aanwezig. De gynaecoloog en een verloskundige of arts/assistent gynaecoloog. Ik moet goede weeën hebben en het moet dus vlot gaan en anders een keizersnede alsnog. Ik denk dat ik voor de natuurlijke bevalling ga!