Beste ouders en geïnteresseerden, Kort voorstellen Mijn naam is Mario Grinwis en ik ben op dit moment aan het afstuderen aan de TU in Delft op het onderwerp van de neonatale intensive care unit (NICU). Ik vindt het belangrijk om te onderzoeken hoe je een NICU tot een zo prettig mogelijke omgeving maakt, zowel voor ouders als personeel. Dit omdat de huidige inrichting van NICU's verbeterd zou kunnen worden en vaak te wensen overlaat. Hierdoor kan het al zware traject misschien iets minder zwaar gemaakt worden. Het onderzoek In het onderzoek wil ik kijken naar de invloed die de omgeving (=NICU) heeft op het welzijn van jou als ouder. Met andere woorden: wanneer is de NICU voor jou het best? Als ouder kan je hierover uiteraard het beste oordelen. Hierbij ben ik ook erg benieuwd naar de mening van vaders. Deze worden namelijk vaak overgeslagen bij dergelijk onderzoek. Voorbeelden Voor ouders is het belangrijk dat de NICU afdeling mogelijkheden geeft om prettig te kunnen buidelen. Hiermee kan je een sneller een betere band met je kind op bouwen. Vaak is hierbij privacy een groot issue. Daarnaast is het fijn als de ruimte zo veel mogelijk rust geeft en de piepjes en belletjes zo min mogelijk te horen zijn. Een oplossing kan zijn éénpersoonskamers. Deze voorbeelden komen terug in het ontwerp (de bouw) van de NICU. Met behulp van een online vragenlijst, die verschillende situaties laat zien, wil ik onderzoeken in welke omgeving ouders (en personeel) zich het beste voelen. De vragenlijst is online in te vullen en neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Ook in ziekenhuizen Het onderzoek loopt momenteel in vier Nederlandse ziekenhuizen (VUmc, Radboudumc, Erasmus MC en het Maxima Medisch Centrum). Daarnaast wordt het onderzoek ook in drie Belgische ziekenhuizen uitgevoerd. Vragenlijst Bij deze wil ik vragen of jullie de vragenlijst in willen vullen. Schrik niet van de grote lap tekst van de eerste pagina. Dit is een disclaimer die nodig is wanneer je onderzoek in een ziekenhuisomgeving doet. Via deze link is de vragenlijst te starten (wachtwoord: NICU). Ik ben erg benieuwd naar de reacties! Uiteraard zal ik, zodra het onderzoek klaar is, mijn bevindingen met jullie delen! Opmerkingen Voor deze post heb ik toestemming van Beheer gevraagd (en gekregen). Het onderzoek heeft geen financieel belang. Het onderzoek staat los van zorgverzekeraars.
Ik heb je vragenlijst ingevuld. Ik vond het beoordelen van de ruimtes best wel lastig. De afbeeldingen zijn vrij klein en lijken veel op elkaar. Desondanks heb ik het zo goed mogelijk proberen in te vullen..