Goedemorgen! Ik ben nu 25 weken zwanger en n.a.v. eerdere 2 zwangerschappen,geboortes wil ik hier heel graag een paar vragen stellen. Voor mij is dit een soort second opinion,wil heel graag jullie mening weten! Mijn zwangerschap van mijn 1e zoon 12 jaar geleden verliep niet lekker,week opgenomen geweest in zh moest met spoed erheen vanuit controle verloskundige ivm veel te hoge bloeddruk met 32,33 weken. Gewoon weer naar huis gestuurd moest het rustig aan doen. Met 39+5 bevalling in zh,kreeg injectie in been zodat ik ff een pauzeknop had,assistent-gyn. had 3x de gyn. gebelt omdat het tangverlossing moest gaan worden,hij kwam gewoon niet!(gyn,dus...) Gelukkig alsnog op laatste oerkracht toch mijn zoon geboren alleen bleek na controle van placenta dat hij 5 attacks had gehad. Moesten nacht blijven want hij was precies 5 pond... Ben nu 36 maar was toen jong en verder dacht ik zelf ook niet na,hallo was moeder geworden! Pas nu met deze zwangerschap ben ik te weten gekomen hoe kritiek het allemaal wel niet geweest is en nu pas weet ik ook dat hij groeiachterstand had,12 jaar later... Door omstandigheden abortus gehad en in 2003 zwanger van 2e zoon. Die zwangerschap ging erg goed,thuisbevalling ging goed,gewicht goed,apgarscore goed... Hij was een sterrenkijker en tijdens de bevalling hoorde de verloskundige iets knappen,dacht in 1e instantie dat het met mijn lichaam had te maken,vroeg nog aan mij hoe ik me voelde,ik voelde me goed... 3 dagen later kwam ik er zelf achter wat dus die "knap"was mijn zoontje had door verlossing een gebroken bovenarm. Het bot stond gewoon zowat haaks op mekaar bleek op rontgenfoto... Kraamtranen vloeiden al goed maar toen ben ik echt compleet leeg gelopen,helemaal als ook nog eens de kinderarts mij vragen ging stellen of ik hem niet van de commode had laten vallen,of met andere woorden dat ik hem ook wel eens mishandelt had kunnen hebben... Ik heb echt nog wel vragen gestelt aan die betreffende verloskundige,het enige waar het op neer kwam was dat het wel eens voorkomt,en uitgerekend natuurlijk met de eerste intake van deze zwangerschap had ik haar ook weer... Sorry dat het zo'n verhaal is geworden maar ik loop nu echt met zoveel vragen en ben nu zuinig op mijn kleine meisje wat in me groeit en op mezelf,dat ik liever onder gyn. loop in zh. Heb ik daar ook goede redenen voor en kan ik dit ter sprake brengen? Had ik al niet met een volgende zwangerschap na abortus en zwangerschapsvergiftiging bij gyn. en zh moeten lopen? Nu andere woonplaats en ander zh en verloskundigen houden ons nu in de gaten ivm extra groeiecho's om in de gaten te houden of ze (te) klein is... dus weer kans op hypertensie? Hoop graag op advies en natuurlijk heel erg bedankt!
Hallo, Heel logisch dat je deze vragen afvraagt. De kans op een gebroken sleutelbeentje is altijd aanwezig. Met zwangerschapshypertensie is i.p geen reden om bij de gyn onder controle te zijn. Zwangerschapshypertensie komt vaker voor bij een eerste dan bij vervolg zwangerschappen, wel heb je een verhoogde kans t.o.v andere die zwanger zijn van een 3e, die het niet hebben gehad. Wat het belangrijkste is dat jij/jullie je op je gemak voelen bij de verloskundige. Bespreek dit ook met hun. Succes. Groetjes Ineke