Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Dit is a.d.h.v. de OGTT vastgesteld. Mijn nuchtere waarde was 4 en 2 uur na het drankje was hij 8.7 (waar ze 7.0 aanhouden als max.). Gelijk het circuit et dietiste en diabetesverpleegkundige gestart. Alleen nu ben ik thuis aan het prikken en lijkt er helemaal niks aan de hand. De diabtesverpleegkundige heeft mij het glucose prikken uitgelegd en toen ik daar zat was mijn waarde 3.8, te laag dus, voelde me ook niet goed, hongerig, moe, maar ik had al ontbijt lunch en tussendoortje op (was 13.15uur) dus had verder niks meer genomen. Nu ben ik dus thuis aan het prikken en mijn nuchtere waarde is steeds te laag, onder de 4 dus zelfs een hypo. Na het eten zit ik tussen de 4 en de 6, helemaal prima dus. Nu vraag ik me af of de test niet een uitschieter heeft gegeven door de hoeveelheid glucose uit het drankje. De dietiste kon namelijk maar een paar dingen aan mijn eetschema aanpassen omdat ik dus al redelijk gezond en diabetesproof scheen te eten, alleen meer regelmaat was belangrijk. Hebben meer mensen dit gehad? De diabetesverpleegkundige gaf aan dat ik hypo's net zo hard moet voorkomen als hoge waarden, en dat ik dus meer moet gaan eten dan de dietiste heeft opgegeven. Zij heeft liever dat ik meer eet en eventueel later nog insuline bij spuit als de waarden toch te hoog worden, dan dat ik nu elke keer honger heb en hypo's krijg. Vooral omdat de kindjes kleiner dan gemiddeld zijn en prima groeien op hun eigen lijn. De internist staat nog op de agenda, alleen daar was pas 28 mei plaats, en tegen die tijd ben ik 38 weken zwanger of al bevallen.. Ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben en of de diagnose ook wel eens is gegeven terwijl er niks aan de hand was.
hoi! ik heb geen zwangerschapsdiabetes gehad, maar ik heb type 1 diabetes. in de OGTT zit 75gram suiker als ik me niet vergis. Dat is vrij veel, en als je gezond eet zal je daar niet zo snel aan zitten. de meting van 8.7 is marginaal aan de hoge kant. Niet echt shockerend. een groot bord pasta is wel 75 koolhydraten, net als een suikerspin (60gram afhankelijk vd grootte), en italiaanse bollen zijn 70khd per stuk. (bijv). maar een normale boterham bevat er maar 15, dus je komt als je verstandig eet niet zo ver. ik zou iig regelmatig prikken (helemaal als je insuline moet spuiten, dan vooral checken of je niet te laag komt), maar als je 5 dagen nuchter onder de 5 prikt, dan kan je dat best ook een paar keer skippen. wel af en toe blijven controleren want het gaat immers om je kindje sterkte