Verloskundige

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Silvaantje, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silvaantje

Silvaantje Actief lid

20 dec 2011
    142
    0
    0
    Ik werk als huishoudelijke hulp en nog twee dagen
    Leiden
    Ik ben benieuwd hoe het er bij jullie verloskundige aan toe gaat? Ik vind namelijk tot nu toe dat ik er niet veel aan heb maar misschien is dat normaal als je verder geen klachten hebt... Ik ben 22,4 weken zwanger en heb een stuk of 4 afspraken gehad nu en ik sta eigelijk elke keer binnen 5 minuten weer buiten. 'hoi gaat alles goed?' 'ja hoor' oke mooi ... Bloeddruk opmeten , hartje luisteren alles oke en tot de volgende keer! Hoort dat? Ze hebben me ook nog nooit gewogen (niet dat ik daarom sta te springen ofzo haha).. En als ik vraag om of hun wat informatie hebben over wat voor zwangerschapscursussen er bijvoorbeeld leuk zijn krijg je een handvol folders mee en een hoop reclame van versxhillende cursussen enz... ?

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als jezelf geen vragen of klachten hebt dan sta je meestal wel snel weer buiten. Als ze met een folder komen zou je bijvoorbeeld kunnen vragen: 'Wat zou jij adviseren en waarom?"

Maar ik sta normaal gezien ook vrij snel weer buiten. Nu ken ik de vk's inmiddels wel een beetje dus vaak vragen ze ook naar de twee oudsten (als die niet mee zijn) en mn partner gaat vaak mee en die is nogal vragerig :D. Maar als ik alleen ben dan is het idd meten, buik voelen, hartje en tot de volgende ... Toch ook veel goede ervaringen, ook al de eerste keer (ging niet zo lekker op mijn werk en de vk zei: volgens mij is er iets aan de hand).
    Dat is denk ik ook de kracht van een goede vk: als er echt iets is dan zien ze dat en gaan ze daar op een goede manier mee om. Als er niets aan de hand is, dan doen ze alleen wat noodzakelijk is.

3. eva1984

eva1984 Lid

3 sep 2011
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat denk ik ook inderdaad. Ik sta ook meestal snel weer buiten, een minuut of tien. Maar als er wat is hebben of maken ze wel tijd. Denk dat dat het belangrijkst is.
    Had trouwens laatst een stagiaire, dan duurt t veel langer. Maar de 'ouwe rot' doorziet denk ik door haar ervaring veel sneller hoe het loopt.

4. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik niet hoor !
    Mijn vk neemt echt de tijd voor iedereen.
    Daarom zat/zit ik ook vaker meer als 20min te wachten en andere weet door mij.
    Ik wordt iedere keer gewogen als ik kom,bloeddruk,vragen.
    Hartje en een echo!!

Zit meestal zeker 20/25min bij de vk.

5. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Ik stond ook altijd binnen 5 min. weer buiten.
    Ik werd wel gewogen iedere keer, en bloeddruk, hartje luisteren.
    Ook werd er wle de tijd voor me genomen hoor, maar er was gewoon niks bijzonders te melden.
    Ik vond het niet erg, heb wel wat beters te doen;)

6. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

haha ook ik sta na 5 min weer buiten hoor. Bloeddruk meten, hartje luisteren, wegen en hupsakee. Het hoeft van mij ook geen half uur te duren. Als ze straks tijdens mn bevalling maar alle tijd heeft en er voor me is.

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Misschien helpt het als je bedenkt dat zwanger zijn heel natuurlijk is en dat er eigenlijk niets 'nodig' is als het goed gaat?
    Stel dat je je gezond voelde, maar toch iedere maand even bij huisarts langs moest gaan, dan zou dat toch ook heel kort duren?

Wegen is overigens niet nodig, omdat dit over het algemeen weinig zegt over verloop van zwangerschap. En zwangerschapscursussen zijn er in alle vormen en maten, je moet soms echt even ontdekken wat je aanspreekt. Ik kan me goed voorstellen dat VK daar zeker geen uitspraken over gaat doen (ongevraagd).

De VK's bij mijn eerste kan ik me nauwelijks meer voor de geest halen, ondanks dat ik tot 33 weken bij hun onder controle ben geweest (bezoekjes bij gyn kan ik me veel beter herinneren). We hadden het wel een beetje over mijn kwaaltjes en dan kreeg ik daar tips voor.

Bij mijn 2e een andere praktijk (want verhuisd) en met hun heb ik een veel betere band opgebouwd (ook thuis bevallen). Dat had vooral te maken met die wekelijkse bezoekjes op het eind, als je ze echt vaak ziet. Ik was altijd wel een van die mensen die minstens 15-20 minuten binnen was, maar dat was vooral omdat ik echt veel last had van kwaaltjes (heb vaak zitten uithuilen daar :) en daar namen ze ook tijd voor) en daarna ook omdat baarmoeder hoog stond, er een afwijking in hartslag was gehoord, er een kleine afwijking bij 20 wkn echo gezien was, omdat ik extra bloedcontrole moest, omdat kleine in stuit en zelfs 1 keer dwars lag etc. Geen enge dingen verder, maar wel zaken die extra aandacht (en uitleg)nodig hadden.

Veel succes verder!
    Overigens, als je het echt vervelend vindt, zou je het ook een keer kunnen aankaarten bij VK. Of vragen die je hebt op een briefje meenemen etc.

8. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik kom eerst bij de assistente. Die weegt me(of ik mezelf eigenlijk) en neemt mijn bloeddruk op. Dan weer terug en wachten op de verloskundige. Die vraagt hoe het gaat, geeft uitleg over bepaalde dingen die in de komende weken belangrijk zijn(zoals afgelopen keer geboorteplan, maar ook over voeding in het begin). Zij voelt nu wat de ligging is van ukkie en luistert naar het hartje.. Kost 10 minuutjes ofzo.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier stond ik ook steeds snel buiten. Tot het eind toe. Alleen de keren dat er echt iets te bespreken was, duurde het langer. Zoals keuze voor plaats bevalling, bevalplan of bijzondere bloeduitslag..

10. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Hier ook bloeddruk meten, vragen hoe het gaat en hartje luisteren, merk nu wel dat naarmate ik verder kom er ook meer aandacht komt. Zo hebben we binnenkort een bespreking over de bevalling. En wanneer ik vragen heb of bezorgd ben kan ik altijd bellen en zorgen ze dat ik gauw terecht kan om even naar het hartje te luisteren. Maar kortom, ook hier is het soms met 5/10 minuten gedaan.

11. Soekie

Soekie Bekend lid

26 mrt 2010
    733
    0
    16
    Vrouw
    Verzorgende IG
    Ik ben ook zo weer foetsie. Ze controleert mn bloeddruk, luistert het hartje. Zelf heb ik nooit echt vragen, het gaat altijd goed. (gelukkig)

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

je bent niet ziek dus dit is precies wat er moet gebeuren. Je moet het vergelijk met elke paar weken naar de huisarts gaan terwijl je niet ziek bent. Die kijkt en constateerd... MOOi gezond, ga maar weer.

Uiteindelijk is het een medische controle en wil je meer informatie dan kun je het beste vragen naar ervaringen.

13. Mootjuh87

Mootjuh87 Actief lid

13 jul 2011
    447
    0
    0
    Hier hetzelfde. Sta meestal binnen 10 minuten weer buiten. Ze beginnen wel zelf over cursussen en dingen die goed zijn om te regelen in deze termijn. vaak vragen ze ook even hoe het met mn vriend is, die gaat altijd mee.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier ook altijd snelle bezoekjes. Even vragen hoe het gaat, hoe het met mn dochter gaat, of ik alweer aan het werk ben. Dan wegen, ondertussen controleert zij mn urine. Buik voelen en hartje luisteren, bloeddruk meten. Zijn er verder nog vragen? Sommige afspraken meer uitleg ( Bv rond de onderzoeken/echo's, straks met 26 weken weer bloedsuiker prikken etc ) maar vaak snel genoeg buiten. Vind ik fijn en prima want gaat 't goed, dan gaat 't goed toch? Dan hoef ik daar niet lang te zitten!

15. danip

danip Niet meer actief

Ik ben met 10 weken geweest, dat was de intake. Die duurde een half uurtje. Met 16 weken nog een keer, en dat was ook vrij snel klaar. Ik had dan ook niks bijzonders te melden. Mijn volgende afspraak is pas met 26 weken. Maar het belangrijkste vind ik dat ze me telkens op het hart gedrukt hebben dat mocht er iets zijn, of mocht ik vragen hebben of me ongerust maken ergens om dat ik altijd kan bellen. Ik zou ook niet weten wat ik op een afspraak zou moeten melden.

Maar als je het gevoel hebt dat je met vragen werd achtergelaten omdat ze niet genoeg tijd voor je hadden, dan zou ik er de volgende keer wat van zeggen.

16. Jessie

Jessie Lid

12 okt 2010
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is hetzelfde vragen, bloeddruk meten en voelen, hartje luisteren. Dan is het wel weer klaar. Maar wel altijd alles kunnen vragen en wat ik prettig vond waren de nacontroles (na bevalling) ik ben twee keer door verwezen naar gyn en in zh bevallen (een ks en met vlos van zh). De laatste keer was het best zwaar en mijn vertrouwde vlos nam alle tijd om alles te bespreken, trouwens thuisbezoeken. En had ik het gewild dan was zij ook bij de verlossing geweest in zh.

17. Chai

Chai Niet meer actief

Het ging bij mij precies zo.
    Heb zelfs wat rare opmerkingen naar mijn hoofd gekregen een paar keer. Kortom, ik keek er nooit naar uit.
    Vond er geen zak aan.

18. Silvaantje

Silvaantje Actief lid

20 dec 2011
    142
    0
    0
    Ik werk als huishoudelijke hulp en nog twee dagen
    Leiden
    Oke, ik vind het ook verder niet erg vroeg me alleen af of het zo hoorde :) en wanneer gaan ze het dan hebben over de bevalling enzo? Ik ben toch wel benieuwd hoe het er in een ziekenhuis op dat moment allemaal aan toe gaat, en wat voor verschillende pijnbestrijdingen je zou kunnen kiezen enzovoort... ik ben een beetje bang namelijk hihi

19. Chai

Chai Niet meer actief

Waarom vraag je daar niet gewoon naar?
    Bij mij begonnen ze pas over bevallen toen ik de 34 weken gepasseerd was. Toen kreeg ik een uitgebreide uitleg met plaatjes enzo, wel intressant.

20. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hahaha ik pas bij de gyn... ( bloeddruk en wegen doet de assistent)

ik kom binnen, zeggen hoi tegen mekaar. ik ga zitten. hij vraagt hoe gaat het. ik zeg goed. hij keek even 10 sec in mn dossier ok goed is goed zij tie. tot over 3 weken hahaha. heb denk 1 minuut in zijn kamer geweest. toen naar de echokamer, even dat ding erop. ja hartje klopt mooi. ok doei! alles bij elkaar 3 minuten denk. stond binnen 5 minuten bij mn auto weer

Deel Deze Pagina