Verloskundigen verbreken band met Sanoma

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamavanjuul, 22 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    #41 Zoe123, 22 feb 2015
    Laatst bewerkt: 22 feb 2015
    Femkes,(en andere dames die een tegengeluid geven), dit is gewoon een topic waarbij alle negatieve ervaringen mbt borstvoeding, de negatieve kanten van borstvkoeding, en alle voordelen van kunstvoeding besprok worden.
    Even lekker borstvoeding-trashen.

Jouw beredenering, waar ik het wel mee eens ben, hoewel ik er dus ook wat bedenkingen bij heb, dringt toch niet door.
    De meeste dames zullen het zien als een persoonlijke aanval, alsof dit besluit vrij vertaald betekend dat zíj de foute keuze hebben gemaakt, dat lees je al in sommige reacties.
    Kortom:laat maar

2. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Ik begrijp het wel.

Borstvoeding is de beste voeding. Door al die reclame zou die 'labiele jonge moeder' (?) kunnen denken dat kunstvoeding net zo goed en al dan niet makkelijker is. Dat is waar de KNOV kennelijk tegen ageert.

Maar terugtrekken vind ik ook zowat. Dan zou ik liever zien dat ze geld investeren in borstvoedingsreclame. Gewoon 1 tegen 1. Dus voor iedere reclame van een kunstvoedingsfabrikant of spenen/flessen/kolf-bedrijf 1 borstvoedingsreclame zetten. Waarom dat nog niet bestaat, is mij een raadsel.

Ipv negatief kan je het ook ombuigen naar positief en uitgaan van je eigen kracht ipv de ander af te branden.

3. wachtend

wachtend Niet meer actief

Waarom mogen wij mensen niet bepalen wat wij zelf het liefste willen? Er zijn zat moeders die BV niet willen doen ivm dat ze het niet fijn vinden of een andere reden. Of zoals bij mij door een medische reden.
    Waarom zouden deze vrouwen dan geen goede informatie mogen krijgen omtrent de voeding van hun kind?
    Ik heb bij mijn zoon de nutricia voedingslijn gebeld omtrent het probleem van voeden. Zoon is een probleem met eten en drinken. Na maanden aanmodderen de voedingslijn gebeld omdat ik van de artsen ook niet erg wijs meer werd en uiteindelijk zelf besloten pepti te gaan geven (zonder machtiging) 3 weken gegeven en zoon werd steeds makkelijker qua flessen drinken maar het heeft wel enorm veel strijd gehad de eerste maanden want zoon lag veel in het ZKH door alles.
    Ik ben tot zoon 2 werd maandelijks gebeld door het nutricia team om te vragen hoe het met zoon ging. En zij hebben mij handige tips gegeven ook omtrent zijn voeding. Ik ben zo blij dat hun mij hielpen met welke voeding voor zoon het beste was en dat ze mij lieten inzien dat mijn moedergevoel het juist had en zoon dus wel degelijk KMA had zonder de bijbehorende kwalen die je bij KMA veel ziet.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    De overheid durft dat niet aan. Wel voor goede voeding en beweging.
    Apart inderdaad.

5. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik vind persoonlijk niet dat fv als de eerste keuze of gelijk aan bv wordt neergezet in de advertenties. Ze moeten er tegenwoordig tot in den treure bij vermelden dat bv de beste voeding is voor je baby. Wat het uiteraard ook is.
    Tuurlijk, ze zeggen wel dat kv het beste alternatief is, als je geen bv geeft. Maar dat is ook zo (ok, donormelk uitgezonderd). Beter kv, dan dat we een lekker flesje halfvolle melk erbij pakken voor de beeb :D

6. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wtf :( Creepy is een woord dat in me opkomt ;).
    Helaas vind je de sterkste en vervelende polarisatie juist in discussies, waarin het wetenschappelijk bewijs geen van beiden standpunten echt onderschrijft.

Ik snap best dat reclame over sommige zaken misschien niet de meest wenselijke reclame is, maarreh misschien moeten de vks dan voortaan ook maar alle bladen weren waarin advtenties voor alcohol, tabak of ongezond eten staan. Enneh wat dacht je van reclame voor ongezond snoepgoed en zoete dankjes speciaal gericht op jonge kinderen. O ja, en reclames voor videogames, want die maken dat kinderen niet genoeg beweging krijgen, toch? En als we toch bezig zijn misschien dan ook maar gelijk reclame voor auto's, want we kunnen onze kids toch veel beter op de fiets naar school brengen.

7. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Er is gewoon te weinig informatie, zowel voor fv als voor bv.
    Ik ben voor een inloopochtend bij het CB waar het CB zichzelf voorsteld, zwangeren ervaringen kunnen delen en vooral waar vragen beantwoord kunnen worden. Gewoon laagdrempelige zorg waar ruimte is voor meerdere inzichten.
    Zo mag er van mij meer info zijn over voeden op verzoek en de natuurlijke inhoud van een babymaag. Over clusteren en regeldagen die zowel bij bv als bij fv kinderen voorkomen.

Aan de andere kant als ouder moet je ook op zoek naar informatie en je eigen waarden bepalen.

Hulpverleners kunnen vaak ook nog wel extra informatie gebruiken. Toen dl naar de kinderarts moest kreeg ik standard de vraag hoe vaak en hoeveel ze drinkt. Ik weet niet maar ik heb geen ml aanduiding op mijn borsten, snap de vraag dan ook niet als je weet dat ik live voed.
    Helaas is er met DL haar reflux geen kinderarts geweest die lip- en tongbandje controleert. Wordt niet gekeken naar overgevoeligheden of allergien voor bepaald voedsel.
    Natuurlijk kan je een lactatiekundige laten komen kost 90 euro en wordt niet altijd vergoed.

8. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Dat is best een idee vind ik. Gewoon 50/50. Al vind ik niet dat een overheid voor zulke kosten op moeten draaien. Er zijn ook commerciële instanties die verdienen aan bv, zoals Medela, en Stefan Kleintjes heeft het vast ook niet slecht.
    Reclame voor borstkolven (noem je hierboven) is trouwens toch juist positief?

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw

Artsen, zeker kinderartsen, weten in 9 van de 10 keer héél veel meer over kunstvoeding dan over borstvoeding. Hoe komt dat? In de opleiding tot arts, wordt ongeveer 30.minuten besteed aan het onderwerp borstvoeding. Niet gek dat je bij je HA dus ook niet hoeft aan te komen met vragen. Met kinderartsen hetzelfde verhaal.
    Echter, met de fabrikanten van kunstvoeding,is de communicatie prima, daar krijgen ze veel informatie van.
    Dat ze jou niet goed hebben kunnen helpen, is dus echt vreemd, en ook heel naar natuurlijk.

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Reclames zijn misleidend. Dat waren ze, dat zijn ze en dat zullen ze altijd blijven. De enige doelgroep die ovetheidshalve enige bescherming van reclames geniet zijn kinderen. Prima, want kinderen zijn gemiddeld gemomen absoluut onvoldoende toerekningsvarbaar om over de eigen gezondheid (of wat dan ook...) te kunnen beslissen. Maar uhm, newsflash..., zwangere vrouwen zijn meestal gewoon volwassen vrouwen met hersenenen enzo. Ja, we verliezen gedurende de zwangerschap een aantal iq-punten en worden enigzins emotioneel instabiel, maar we blijven nog steeds volwassen vrouwen, die prima instaat zijn om hun eigen beslissingen te nemen en niet betutteld hoeven te worden alsof we kinderen zijn.

11. wachtend

Wellicht een mooie om nu te horen alleen wellicht nu voor jouw te laat. Verpleegkundige in een academisch ziekenhuis krijgen nu borstvoeding lessen en moeten daarvoor ook een certificaat voor behalen!

Helaas bij mij is alles wat er mis kon gaan mis gegaan dus tja helaas bij deze zal ik een haaibaai zijn vermoed ik ;)

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    =wachtend;18294179]Wellicht een mooie om nu te horen alleen wellicht nu voor jouw te laat. Verpleegkundige in een academisch ziekenhuis krijgen nu borstvoeding lessen en moeten daarvoor ook een certificaat voor behalen!

Helaas bij mij is alles wat er mis kon gaan mis gegaan dus tja helaas bij deze zal ik een haaibaai zijn vermoed ik ;)[/QUOTE]

Ja, dat certificaat....
    Dat heeft het ziekenhuis waar mijn kids geboren zijn ook.
    Helaas....klinkt mooi, betekent niets. Getuige de topics op het borstvoeding forum.
    En mijn ervaring.
    Al de eerste nacht werd, bij alledrie, aangeboden om s'nachts een flesje te geven, dan kon ik lekker doorslapen. "Zullen we baby op de kinderzaal leggen?"
    Hoe borstvoeding-ondermijnend kun je te werk gaan?
    Lief bedoeld hoor, daar niet van..
    Aanleggen was hophophop, hier is de kolf, alstublieft.
    Kortom, het certificaat geeft geen enkele garantie op
    goede begeleiding helaas..;)

13. wachtend

Dat is wel heel slecht inderdaad :(
    Tja ik kon geen bv geven na de geboorte van mijn zoon werd gevraagd wat ik ging doen dus ik vertelde FV moest wel even uitleggen dat het bij mij medisch gezien gewoon echt niet kon en kreeg 2 pilletjes om stuwingen tegen te gaan.

14. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ja, dat certificaat....
    Dat heeft het ziekenhuis waar mijn kids geboren zijn ook.
    Helaas....klinkt mooi, betekent niets. Getuige de topics op het borstvoeding forum.
    En mijn ervaring.
    Al de eerste nacht werd, bij alledrie, aangeboden om s'nachts een flesje te geven, dan kon ik lekker doorslapen. "Zullen we baby op de kinderzaal leggen?"
    Hoe borstvoeding-ondermijnend kun je te werk gaan?
    Lief bedoeld hoor, daar niet van..
    Aanleggen was hophophop, hier is de kolf, alstublieft.
    Kortom, het certificaat geeft geen enkele garantie op
    goede begeleiding helaas..;)[/QUOTE]

Nou ja, misschien zit daar wel verbetering in. Voor dat certificaat moet het personeel behoorlijk uitgebreide scholing volgen, niet ff een uurtje achterover zitten ofzo. Als iedereen de scholing heeft gehad en het zh voldoet aan de eisen (en dat zijn er echt wel wat), volgt er nog een visitatie van 2 dagen, waarin interviews worden gehouden met de lactatiekundigen, verpleging etc. Dus je krijgt het certificaat echt niet zomaar. Dat jij slechte begeleiding hebt gehad is rot, maar om nou dat hele certificaat in de hoek te zetten. Ik werk zelf in de verpleging en zie dat er tegenwoordig veel sneller al een lactatiekundige wordt ingeschakeld en dat de kennis over bv echt toeneemt.

15. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik denk eerder dat werkdruk op de afdeling een probleem kan zijn, waardoor er gewoonweg te weinig tijd kan worden gestoken in adequate begeleiding. Maar goed, zorg kan alleen maar op bezuinigd worden......

16. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ons cb heeft gewoon een lactatiekundige in dienst die gratis spreekuur houdt. Ideaal bij bv problemen!

17. maliro

maliro Niet meer actief

ik mocht, vanwege medicatie, geen bv geven, tot mijn grote spijt. Maar het was zo lastig om goeie info te vinden over kunstvoeding.
    Ik heb tijdens controles bij de gyn nog gevraagd welk merk kv er werd gegeven in het zkh (omdat zoonlief zowiezo werd opgenomen), maar dat wist men niet. Moest ik maar aan de kinderarts vragen. Uh ja welke dan? Ik ken die kinderartsen toch ook niet.
    Uiteindelijk kwam de oudste te vroeg. Hij had een sonde waarop keigroot BV stond. Dit hadden ze keurig doorgekrast en vervangen door KV. In dat ziekenhuis kreeg hij merk A, toen hij na een tijdje naar een ander zkh mocht kreeg hij daar merk B. En kramp, veel kramp. En waarom een ander merk? Ziekenhuis 1 had alleen merk A in huis, zkh 2 alleen merk B. In zkh 2 vroegen ze alleen of hij BV of KV kreeg, merk werd niet naar gevraagd. Later hoor je dan dat je niet zomaar mag wisselen en wat doen zij bij mijn prematuur? En je moet er maar in mee gaan. zeker bij de oudste was het allemaal zeer onverwacht en nieuw. Bij de tweede wist ik wat ik kon verwachten en heb ik bepaalde voeding ge-eist. Maar wel omdat ik zelf research heb gedaan.
    Ik vind het raar dat BV wel gepromoot mag worden en KV niet, het is toch geen gif wat je je kind toedient? Ik vind echt dat die verloskundigenclub te ver gaat hiermee.

18. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Je kan pas bepalen wat je het liefste wil, als je weet wat de mogelijkheden zijn. Voor de beste voeding wordt geen reclame gemaakt, dus hoe krijgen wij mensen dan een eerlijk beeld van de mogelijkheden?

En je weet pas of borstvoeding niet fijn is, als je het hebt geprobeerd. Mijn jongste zoon houdt niet van spruitjes, maar hij heeft er nog nooit 1 in zijn mond gehad. Hij dénkt dat hij geen spruitjes lust.

En er zijn maar heel weinig medische redenen waardoor je niet kan of mag voeden.

Waarom zouden potentiële borstvoedingsmoeders geen goede informatie mogen krijgen omtrent de voeding van hun kind? Want die info houdt echt wel te wensen over! Ik kreeg pas een folder over borstvoeding in mijn handen gedrukt, toen ik bijna tegen het eind van mijn zwangerschap werd overgedragen aan de klinisch verloskundige. Maar die folder was niet aan mij besteed. Ik had er nooit over nagedacht om géén borstvoeding te geven.

19. wachtend

Nou zoals bij mij is het wel degelijk medisch door een borstoperatie en alle melkklieren zijn doorgezaagd geweest dus geen bv hier.
    Maar er kunnen ook psychische problemen zijn waardoor bv gewoon niet kan.
    Laat het gewoon aan de mensen zelf over wat ze willen en heel eerlijk gezegd vind ik die opmerking over spruitjes wel een beetje denigrerend naar vrouwen toe die geen bv willen geven. Ik neem aan dat elke moeder doet wat het beste is voor haar kind maar ook voor haarzelf.

20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.997
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Misschien ben ik 1 van de weinigen, maar ik kan het me wel voorstellen. Het gaat niet over eerlijke onpartijdige informatie, het gaat over reclame! Bij mijn vk kreeg je bij je intake gesprek een tas van Zwitsal gevuld met allerlei tijdschriften en goodies... En Heel Veel reclame!! Bij m'n eerste zwangerschap heb ik meteen alles doorgelezen en alles van Zwitsal gekocht natuurlijk....
    Bij mijn tweede zwangerschap heb ik vriendelijk bedankt voor de tas met zooi..
    Net zoals het sommige mensen op zp tegenstaat dat Nutricia hier "advies" geeft kan ik me ook voorstellen dat verloskundigen geen zin hebben om als verlengstuk van de baby-industrie te dienen. Of het nu om kv of Zwitsal of dure kinderwagens gaat... Ze willen zwangere vrouwen op een onafhankelijke manier begeleiden en dat gaat niet samen in mijn ogen met reclame voor wat dan ook.

Deel Deze Pagina