Hoezo denigrerend? Je kan pas een goede keuze maken als je weet wat voor keuzes je hebt en wat ze inhouden. Als je eenzijdig wordt voorgelicht, is de kans groot dat je keuze daarnaar uit gaat. Onbekend maakt onbemind. Jij kan geen borstvoeding geven, dat is dan toch makkelijk? Dan heb je namelijk geen keuze. Ik zeg dat er maar heel weinig medische redenen zijn om niet te kunnen voeden en dat is gewoon zo.
De vergelijking spruitjes eten en bv willen geven gaat voor mij niet op iig. Spruitjes is een smaak en ik denk dat een moeder heel goed voor zichzelf kan bepalen of zij het ziet zitten om bv te geven. En voor mij gaat het niet alleen om niet kunnen...niet willen is ook een prima reden.
Ik heb het niet eens geprobeerd omdat ik niet zou weten hoeveel mijn zoon zou drinken of ik wel genoeg zou kunnen aanmaken en ik liever wilde zien wat mijn zoon binnenkreeg, en dat gaat nu weer gebeuren. Nog voor ik mijn dochter ooit aan de borst heb geprobeerd te leggen krijg ik 2 pilletjes die acuut alles stoppen en waarom? Omdat mijn chirurg mij vertelde dat ik nooit BV zou kunnen geven. Maar had ik het dan alsnog moeten proberen? had ik die druk op mijzelf moeten uitoefenen om toch te kijken of het wel lukte? Sommige mensen zijn niet gemaakt om BV te geven en andere niet om KV te geven. Laat de keuze aan de mensen zelf
Je pleit voor meer info, maar tegelijkertijd weiger je de info die je wordt aangeboden?Kennelijk wist jij dus wat de mogelijkheden waren en had je al toegang gehad tot informatie. Ik krijg het gevoel uit je post dat jij vindt dat er te weinig info over bv beschikbaar is en er dus geen eerlijk beeld van de mogelijkheden wordt geschept. Dat ben ik niet met je eens. Al bij de intake van de vk bij 8 weken hebben ze het over voorlichtingsavonden. Als je Googlet op borstvoeding, kom je op borstvoeding.com en daar staat gigantisch veel info. In ziekenhuizen zijn informatie avonden. Kraamzorg instanties hebben haast stuk voor stuk lactatiekundigen in dienst. Er zijn vrijgevestigde lactatiekundigen. Ik vind het geen achterstandspositie tov de kunstvoeding. Informatie over bv is ruim beschikbaar en makkelijk te vinden.
Nee, geen spruitjes willen eten als je die nog nooit hebt gehad is precies hetzelfde als geen borstvoeding willen geven omdat .... terwijl je niet weet hoe dat is.
Bij mij gaat het in ieder geval niet op ik lust spruitjes en ik eet ook alles wat er op mijn bord ligt maar nee mijn kinderen gaan niet aan mijn borst hangen. Voor iedere moeder die dat wel doet super! Maar ik kon en wilde het niet.
Prima...de bv maffia is hier ook weer vertegenwoordigd zie ik. Het IS niet precies hetzelfde...jij vindt dat. En ik dus niet. Vind het als een tang op een varken slaan.
Nee, ik heb helemaal geen informatie ingewonnen, ik vond het gewoon logisch. Ik heb het er nooit met mijn vk over gehad, ze heeft het nooit gevraagd. En ik pleit zeker voor meer info omdat die omtrent borstvoeding gewoon slecht gegeven wordt en er heel veel vrouwen zijn die nog niet weten wat ze kunnen/willen en wat de mogelijkheden zijn. Tuurlijk kan je gaan surfen op internet. Reclame is erop berust om mensen info voor te schotelen, dat is niet hetzelfde als actief op zoek gaan naar informatie. Info-avonden over borstvoeding in het ziekenhuis daar wijst een verloskundige je niet op, daar moet je zelf achteraan. Mijn ervaring is dat kraamverpleegkundigen heel weinig van borstvoeding weten. Lactatiekundigen moet jij actief naar op zoek. Als je al van het bestaan wist. Reclame gets in your face, hoef je niks voor te doen.
Tja, daar verschillen we van mening Dappertje. Wat ik hier boven al zeg, kennis is makkelijk te vinden en ruim beschikbaar. Als ik het met 1 klik van mijn muis vindt, dan anderen toch ook? Het gros van de vrouwen zijn toch verstandige mensen, die idd op zoek gaan naar info. De meeste vrouwen zijn echt niet dom hoor. Het is niet alsof ze na het zien van een kv-advertentie alle verstand verliezen. We leven in een maatschappij waarin we alles googlen, zeker als het over onze baby gaat. Mijn vk wees mij trouwens bij de intake al op info-avonden. Die zal wel aangesloten zijn bij de knov
Ik kreeg met 8 weken zwanger een folder over BV in mijn handen geduwd met de woorden hier lees je alles over bv.
Ach ja.... Borstvoedingsmaffia.... Helaas op de mobiel, maar zal ik even een paar leuke artikelen plaatsen over de producenten van kunstvoeding? Google maar eens. Best interessant om te lezen wat deze bedrijven per dag uitgeven aan reclame. Wat zij doen om hun producten te verkopen. Hoe ver ze daar in gaan. Gratis dit en gratis dat...op geen enkele manier kan de "borstvoeding-kant daarmee concurreren. Gewoon omdat er (muv de makers van borstvoeding artikelen) aan die kant geen geld zit.Een consult van een lactatiekundige wordt niet vergoed. In het verleden zijn er meerdere schandalen geweest. Continue zoeken naar manieren om vrouwen onzeker te maken. Daar ook voor bestraft worden, maar gewoon door gaan. Omkoping, lobbywerk bij....eigenlijk alles waar nog meer geld te verdienen valt. Een schril contrast dus
Maar wat mij irriteert is dat de vk's er voor kiezen om een blad dat door heel veel aanstaande mama's gelezen wordt, nu gaan bannen. Dat is toch gewoon slecht? Dan ontzeg je toch heel veel mama's relevante informatie? Want kinderen krijgen is toch zoveel meer als borstvoeding of flesvoeding? Het gaat ook over je nieuwe rol, je relatie die verandert, je lichaam, alle hormonale veranderingen etc etc! Ik vind het echt heel slecht!
Beval je in een ziekenhuis, dat liggen daar ZWITSAL doekjes, proefmonsters BEPANTHEN, PAMPERS luiers en de kolven zijn vaak van MEDELA. Puur reclame en gesponsord om je als (nieuwbakken) mama te beinvloeden dat als je straks thuis bent die producten te kopen. Laten we elkaar nu niet voor de gek houden, de commercie is overal... En als ik een blaadje lees met een advertentie over kv en vervolgens een artikel van een VK over hoge bloeddruk tijdens zwangerschap, dan is er niemand die denkt: die VK is pro kv. Want verderop staat wellicht een advertentie van een voedingsbeha en is "de stand weer gelijk".
Niet iedereen gaat actief op zoek naar info. Maar als je hem ongevraagd onder je neus krijgt via tv en tijdschriftenreclames, banners of fora, dan wordt je onbewust beïnvloed, dat is hoe reclame werkt. Fabrikanten willen dat hun product gekocht wordt, dat doen ze door jou een goed gevoel te geven; door jou te laten denken dat hun product het beste/mooiste/lekkerste is, maar hun enige doel is dat zij er financieel beter van worden. Er zijn geen borstvoedingsfabrikanten, dus dat is een beetje moeilijk reclame maken.
Ik verwacht dat er op die voorlichtingsavond gezegd is dat de kans op een voorkeurshouding groter is bij flesgevoede baby's, omdat ouders geneigd zijn hun baby altijd op dezelfde manier te voeden, ipv af te wisselen op welke arm je voedt, wat bij BV automatisch gaat... Schrijfster van dit artikel heeft in grote lijnen natuurlijk gewoon gelijk, maar ofwel maakt ze bij dit voorbeeld gebruik van hele flauwe en misselijke retoriek, ofwel is ze gewoon een beetje dom dat ze dit totaal niet gesnapt heeft....
Dat is ook zo! Door hun activiteiten in die bladen terug te trekken, ontzeg je zwangeren een hoop informatie. Je kan beter vechten dan vluchten denk ik dan. Als bv hun zo aan het hart gaat, moeten ze maar investeren in middelen om voorlichting te geven over borstvoeding.