Verloskundigen verbreken band met Sanoma

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamavanjuul, 22 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.997
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    @mini en maxi ja, commercie is overal, maar daarom vind ik het nog wel lovenswaardig dat de knov daar zich tegen wil verzetten.

@roos12 maar een lactatiekundige of borstvoedingscursus kost juist geld, wordt ook vaak niet vergoed, terwijl allerlei reclame goodies zomaar in de grote reclame-goodiebag zitten die sommige verloskundigen uitdelen. Je kunt moeilijk op tegen de onbewuste invloed van reclame.

Als ik verloskundige zou zijn zou ik geen gratis reclame voor grote bedrijven willen maken over de rug van m'n cliënten. Das toch logisch?

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Jemig. Van quaker worden ook verschillende reclames gemaakt. Of andrelon, of dove of....... Vul maar in. Hoe vaak hoor je wel niet iets in de trant van; kijk ook naar onze andere shampoos oid.
    Of in elk geval een verwijzing naar hun andere producten.

Als er een reclame van Friso (of een ander merk) op tv voorbij komt met daarin de verschillende soorten voeding, dan weet je toch dat het er is? En elk weldenkend mens begrijpt dan ook dat je geen voeding voor hongerige baby's koopt, als je kindje niet kan poepen.

Aan alle kanten komt ook een beetje boerenverstand kijken. Logisch nadenken.

Wáárom moest ik destijds ik weet niet hoeveel wegen bewandelen, om de juiste soort voeding voor mijn dochter te krijgen. Het arme kind heeft 2,5 week niet kunnen poepen. Dus ook niet drinken, want als het er van onder niet uit komt, dan komt het wel van boven. Ze is nagekeken in het zh (2x), ze heeft onderzoeken gehad (leuk, voor een kind van nog geen maand oud) en het enige advies; ligt aan de voeding.

Maar niemand kon me vertellen wat het beste was, want er zijn geen foldertjes van. Dusssss

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Fabrikanten mogen toch alleen adverteren met flesvoeding vanaf 6 maanden?
    Mijn oudste 2 kinderen hebben max 6 weken BV gehad en toen ik wilde stoppen omdat het niet lekker ging kreeg ik ruim voldoende info bij het cb over het aantal voedingen en hoeveelheden.
    De jongste heeft 10 maanden volledige borstvoeding gekregen en dit kwam mede door mijn geweldige kraamhulp.
    Zij was pro-BV maar ik heb toen heel goed mijn grenzen aangegeven en dat hield in dat er geen kolf hier in huis zou komen.
    Dit heeft zij geaccepteerd en toen de kraamhulp vertrok dronk ze geweldig.
    Hier ook kapotte tepels gehad en flinke spruw aan mijn borsten en dat was niet prettig maar ik ben wel enorm blij dat ik heb doorgezet.
    BV geven is echt een geweldig en mooi iets en ik heb er ieder moment van genoten maar ik vind wel dat wanneer het niet lekker loopt of je zit als moeder zijnde niet lekker in je vel dat men dit wel moet respecteren en er voldoende info moet zijn omtrent FV.

4. wachtend

wachtend Niet meer actief

Dank je wel Anouk2005 dat willen de moeders die FV geven ook graag horen dat we het niet slecht doen omdat we het niet willen of kunnen maar dat we ook gewoon de kans moeten krijgen om informatie te krijgen over de voeding die er is voor kinderen die FV krijgen.
    Bij mijn zijn zoon kwamen ze eerst aan met gewoon, toen omneo en toen ging ik zelf naar de pepti. En toen zoon in het ziekenhuis kwam te liggen werd het AR want het was geen KMA maar reflux om er na 7 maanden achter te komen dat het toch wel KMA was maar OOK reflux.

Al met al duurde dit drama dus 7 maanden waarbij ik geen enkel goed advies kreeg behalve dus van de nutricia hulplijn omdat zelfs de KA niet meer wist wat het was. En zo zijn we op pepti gekomen met JPBJPB.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    met Tuc eens. deze vergelijking slaat dus echt helemaal nergens op. is appels met peren vergelijken. Ik weet als volwassen vrouw echt wel wat ik wel of niet wil of zie zitten hoor. ;)
    dat hoef ik niet eerst uit te proberen.
    Zo zag ik BV absoluut niet zitten om verschillende redenen. onder invloed van de omgeving en het ZH het toch geprobeerd. nou, mijn gevoel werd 3-dubbel bevestigt.
    het voelde totaal niet goed en ik voelde me er absoluut niet gelukkig bij. ik kon echt niet genieten van mn meisje en ik heb echt spijt dat ik het geprobeerd heb. die 3 dagen van mn meisje ben ik gewoon "kwijt" omdat ik alleen met die rot BV bezig was.
    bij de 2e meteen gekozen voor FV. een verademing.

6. Mini en Maxi

Mini en Maxi Actief lid

22 dec 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als de KNOV zich wil verzetten tegen commercie, dan hadden ze nimmer aan dat blaadje kunnen meewerken. Zo'n blaadje wordt gefinancierd middels advertenties, anders kunnen ze niet gratis verstrekken. En verzet tegen kv door niet mee te werken aan zo'n blaadje; in de Ouders van Nu of een van die andere opvoedbladen staat een column van een VK, lekker consequent want daar staan ook die advertenties in.

En ziekenhuizen gaan dus wel mee in de commercie (niet alleen die producten die ik noemde maar wat dacht je van het voorschrijven van een bepaald merk medicijnen) en vk's niet; klinkt ook inconsequent. Maar goed, dan drijven we te ver af van het topic

7. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik vind het heel lastig. Natuurlijk moet er informatie zijn over kunstvoeding als een moeder geen borstvoeding geeft. Maar daarnaast vind ik ook dat kunstvoedingsfabrikanten geen reclame mogen maken. Want zeg nou zelf, hun eerste prioriteit is geld verdienen, niet de zorg van jou baby!
    Maar met de hulp van het cb, (kinder)arts en gewoon gezond verstand kom je al een heel eind met het geven van de fles!

8. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ja, maar kunstvoeding kost uiteindelijk toch meer geld dan een consult bij een lactatiekundige? Het voorbereiden en geven van een informatie avond kost de lactatiekundige ook tijd. En ja, de lactatiekundige wil ook graag een boterham kunnen eten, logisch. Net als de heren bij Nutricia. Soms moet je een beetje investeren.

Er is geen reclame voor kv van 0 tot 6 maanden. Maar ik snap zeker je punt over reclame krijgen van de vk. Dan vind ik wel dat je het recht moet trekken en gewoon helemaal geen reclame meer aan moet bieden, ook niet voor Zwitsal, sudocrem, kraamzorg instanties etc. Ik heb dat toen allemaal ook meteen weggegooid. De tweede keer heb ik het gewoon afgeslagen.

De maatregel van de knov vind ik echter nog steeds overtrokken.

9. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Er zijn juist miljoenen bv-fabrikanten, waarvan een heleboel uitbundig reclame maken :D Maar zonder dollen, ik snap wat je wil zeggen.
    Ik denk gewoon dat je mensen onderschat. Natuurlijk, door reclame zal ik in de supermarkt waarschijnlijk sneller geneigd zijn om naar het a-merk van de reclame grijpen. Maar dan heb ik al de keuze gemaakt om een bepaald product te kopen, voordat ik mij op merken oriënteer.
    Ik koop pas kv, nadat ik de keuze heb gemaakt om te stoppen met bv of het helemaal niet te geven. En het kiezen om wel of niet door te gaan met bv had voor mij iig niks te maken met reclame van Nestlé of nutrilon.

10. Ze gooien eigenlijk gewoon het kind met het badwater weg. (Wat niet zo handig is voor een verloskundige :p )

Ze hadden juist een verschil kunnen maken door een tegengeluid te laten horen eventueel. Die kans laten ze nu aan zich voorbij gaan. Ik vind dit de meest laffe beslissing die ze hadden kunnen nemen. Het zal veel mensen niet eens opvallen dat de vk's zich hebben teruggetrokken en ze maken er eigenlijk helemaal geen punt mee.

11. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Zonder heel uitgebreid te hebben gelezen, het gaat er niet om dat DE verloskundigen tegen dit tijdschrift zijn, maar dat de organisatie van verloskundigen, de KNOV, de WHO-borstvoedingscode onderschrijft en van daaruit mag je gewoonweg geen reclame voor kunstvoeding maken, dus ook niet meewerken aan een tijdschrift met reclame erin. Daar kun je van alles van vainden, het mag gewoon niet. punt.

Dit is het persbericht van de KNOV, de organisatie van verloskundigen:

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Helaas, het "lange termijn" denken, is blijkbaar toch moeilijk.
    Hoe vaak komen er geen topics langs over moeders die opstartproblemen hebben. En denken aan stoppen.Want het gaat niet meer, alles geprobeerd.
    Maar nee, er is geen lactatiekundige geweest, nee dat niet.
    Want dát kost geld. Dan beter overstappen op kunstvoeding..
    Blijkbaar zijn heel veel moeders ook helemaal niet bekend
    met de lactatiekundige. Weten niet dat vk,kraamhulp en cb geen experts zijn.
    Dus ook op dit punt is nog veel verbetering nodig..

13. Kolovski

Kolovski Niet meer actief

Ik kan me beide kanten wel voorstellen.

Mijn oudste heb ik fv gegeven en ik kon nergens terecht met mijn vragen. Omdat het niet "mocht" onder de 6 mnd.
    Ik heb me daar vaak slecht over gevoeld en heel erg onzeker. Baalde als een stekker en werd kwaad als mensen het hadden over "gif" wat ik mijn kind gaf ( en ja daar kan ik nog steeds verschrikkelijk boos om worden! )

Mijn jongste heeft bv gehad ik was zo trots als een pauw dat het nu wel kon en ik vertelde iedereen over mijn ervaring en hoe fijn ik het wel niet vond.

Maarrrr ik vind wel dat er van beide kanten té weinig info gegeven wordt. en BV de hemel ingeprezen wordt als makkelijk simpel etc.. Maar ook BV is niet altijd makkelijk en simpel het heeft bij mij nogal veel tijd gevergd om het te laten lukken en achteraf bleek dat dit bij best veel vrouwen zo is. Maar dat wordt niet door iedereen verteld.

Ik ben van mening dat als ze dat er ook bij vertellen er ook veel minder vrouwen afhaken en wellicht sneller zullen kiezen voor bv.

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wat jij nodig had was goede informatie. Dat is iets heel anders dan reclame. Jouw problemen zouden niet zijn opgelost door op tv reclame over immunofortis (wat helemaal niet bestaat) voor kinderen onder de 6 maanden te zien, maar door gerichte informatie. En in tegenstelling tot wat iedereen denkt, mag een bedrijf dat jou wel degelijk geven, ook bij kleine baby's.

Het is vreselijk om je kind te zien lijden omdat je geen goede info krijgt, geloof me ik heb het ook meegemaakt alleen dan wat betreft waardeloze adviezen omtrent bv. Het feit dat de KNOV deze keuze maakt is inderdaad een wassen neus. De informatie omtrent bv wordt er geen steek beter van, maar.... de informatie omtrent fv wordt er ook echt niet slechter van. Reclame is namelijk geen informatie. Reclame is geld verdienen dmv beïnvloeding, niets meer, niets minder. En ik vind inderdaad dat je als leek daar tegen beschermd mag worden. En je bent als nieuwe moeder wel degelijk een leek. En daarom geloven heel veel moeders dat Nutrilon beter is dat Kruidvat huismerk, en daar is echt nog geen enkel wetenschappelijk bewijs voor!

15. adi

adi Niet meer actief

Dat is echt onzin, kinderartsen weten net zo weinig over kunstvoeding hoor.

In jouw ogen misschien niet, maar lees maar een willekeurige topic over problemen met de voeding bij baby's, alsof ouders die kunstvoeding geven wel een advies krijgen waar ze echt iets mee kunnen.
    Verder dan Max 1liter, er is ook KMA voeding en laat maar huilen, komt een gemiddelde dokter niet.

Noem je dat kennis?

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Kinderartsen weten idd echt ook geen drol over KV.

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Sterker nog: ze weten vrijwel niets over welke voeding dan ook. Of dat nou BV, KV of vaste voeding is... ;)

18. adi

adi Niet meer actief

Maar dat is ook niet hun vak natuurlijk.
    Het is volgens mij meer de verwachting van de ouders dat een kinderarts of een huisarts kan helpen met de vragen rondom de voeding bij een baby of een kind.

Kinderarts heeft er alleen vanuit medisch hoek enigszins mee te maken, maar het is totaal geen onderdeel van de opleiding. En dan gaat het puur om de allergiën of voeding voor kinderen met extreme ondergewicht, niet goed werkende organen oid.

Ik zou niet weten wat een kinderarts zou moeten weten over borstvoeding, behalve dat het de beste voeding is. Maar de techniek rondom borstvoeding geven valt inderdaad niet onder hun vakgebied.
    Net zo min als de kennis over het geven van kunstvoeding of de keuze van voeding bij gezonde baby's [waaronder ook reguliere spuug/poep problemen. Dat zijn gelukkig geen ziektes]

Het probleem is dat de stap naar echte voedingsdeskundigen in Nederland te groot is. Bij borstvoeding heb je nog lactatiedeskundigen.
    Maar wie heeft nou ECHT objectieve kennis over de kunstvoeding? Voedingsdeskundigen op kinderafdelingen in het zkh en kinderdiëtisten komen het meeste in de buurt, maar die zijn er ook niet in opgeleid volgens mij.
    Over het CB hou ik mijn mond maar.....

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik had idd eerder wel verwachting dat professionals rond zuigelingen enige kennis zouden hebben. Van artsen verwacht ik dat echt niet meer: dat zijn medici, geen voedingsdeskundigen.
    Maar CB enzo.... tja... daar ga ik verder ook maar niet teveel over zeggen :D
    Maar dat is een van de dingen waarin de zuigelingenzorg in NL gewoon slecht geregeld is. Er is een hoop kennis over als er echt iets goed mis is met zuigelingen, maar gewoon heel normaal als er dingen niet helemaal lekker lopen met slapen, drinken, etc etc: daarin komen ouders dus vaak een beetje in een vacuum terecht :(

20. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik mocht absoluut geen borstvoeding geven ivm mdicatie.
    dit wist ik al tijdens de zwangerschap en ik wilde me dus heel graag verdiepen in kunstvoeding.
    Om er vervolgens achter te komen dat je dus geen info kunt vinden vanwege het feit dat borstvoeding kost wat kost gepromoot moet worden.
    Ik voelde me dus in de steek gelaten. Na de geboorte was het advies van CB ook onder dae maat ivm extreme prematuur.

moeders gaan geen borstvoeding geven als je ze het door de strot duwt. Wat wel helpt is goede begeleidieng en voorlichting en vooral ook voldoende mogelijkheden om het te combineren als je werkt.

Deel Deze Pagina