Tijdens de kraamweek was onze baby heel veel aangekomen door het drinken van borstvoeding. Toen zei de vk ook: mama maakt slagroom! Ik voelde me ontzettend trots, dat ons kleintje zo goed groeide op mijn melk. Het is gewoon een compliment. En dan is het inderdaad jammer dat Bolkje zo'n onderschrift had wat een steek was naar trotste bv mama's terwijl zij het ook vervelend vind als bv moeders een opmerking geven over kv.
Ik denk dat je t alleen moet aantrekken als het persoonlijk tegen je gezegd wordt als dat je je moet gaan ergeren aan slagroomopmerkingen. Ben je echt zo vaak persoonlijk aangevallen dan? Dat zou ik heel erg vinden voor je, want dat is niet de bedoeling. Als je je ergert aan losse opmerkingen die niet tegen jou bedoeld zijn zou ik daar toch echt mee proberen te stoppen. Want die zijn niet bedoeld om je persoonlijk te kwetsen. Als je een nare bv periode achter de rug hebt ben je kwetsbaar, maar je moet niet alles op jezelf betrekken. Ik lees net trouwens dat je in een topic wat je zelf onder mijn aandacht hebt gebracht dat je een bv gevende moeder in een cafe gelijk ziet als 1 van de bv maffia. En dat doordat je bepaalde opmerkingen aantrekt. Over de behulpzame bv moeders in je eigen topic van 22 pg hoor ik je dan weer niet. Jammer... die maffia heeft je toch echt proberen te helpen. Ik vind je opmerkingen in het topic wat je zelf gequot hebt best kinderachtig (doos, skippyballen, springtouwen enz) had ik eigenlijk niet van je verwacht...
http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/563439-excuses-vraag-over-verwerking.html#post18303950 Omdat we nu wel heel erg off-topic gaan.
het kan natuurlijk zo zijn dat de aanvallen niet op haar persoonlijk zijn als in op de persoon bolkje. Maar wel persoonlijk als in tegen de fv moeders. En ja ik erger mij ook verschrikkelijk aan bepaalde opmerkingen. De term kunstvoeding wordt door sommigen expres zo genoemd om te jennen. Noem het dan gewoon flesvoeding. En nee ik hoef geen hele uitleg over bv uit de fles want dat blijft bv. En het feit dat wanneer je bv geeft je constant mag benoemen hoe dat voor je voelt en hoe je dat ziet. Maar andersom mag dat niet want dan zitten ze allemaal in de hoogste boom. Melk is melk voor MIJ zo voelt dat en het maakt geen mallemoer uit voor mij in welke verpakking dat gegeven wordt..of dat nu kruidvat, nutrilon of bv is. Prima dat een ander dat anders ziet maar ik mag dit dus gewoon vinden. Het is nl gewoon echt het gevoel dat IK erbij heb..maar dat wordt dan altijd negatief uitgelegd.
Ik lees hier al een paar jaar mee en ik werd inderdaad verdrietig van jouw onderschrift waarin destijds stond dat je wachtte op je eerste ongesteldheid en toen al zwanger bleek te zijn. Ik werd zelf moeilijk zwanger van de eerste en ten tijde van jouw onderschrift had ik net een miskraam gehad. Tuurlijk gun je het iedereen, maar toch lastig om te lezen als je zelf zo verdrietig bent. Inmiddels gelukkig 2 prachtige kinderen!
Mijn vraag was niet bedoeld om vervelende reacties uit te lokken. Ik vroeg het me serieus af waarom moedermelk slagroom werd genoemd. Ik snap het nu maar vind het nog steeds raar. Maar ik heb wel meer van dat soort dingen. Ik zou, net als Bolkje, mijn kinderen nooit prinsje of prinsesje noemen. Ik vind dat ook dweperig klinken en ik heet geen Maxima en mijn man geen Willem-Alexander. Mijn schoonmoeder zei ook dat wij een prinsesje zouden krijgen en toen kreeg ze ook meteen dit antwoord. Maar ik vind dan wel weer dat iedereen lekker moet doen en zeggen wat ie wil. Als zij dat nou leuk vinden. Over vervelende opmerkingen in de MMM. Die zijn echt erger dan bv/kv-opmerkingen (al kunnen die behoorlijk kwetsend zijn). Ik heb over embryoselectie wel eens gehoord: dus je foute kinderen gooi je gewoon weg? Tranen met tuiten. Wat moet ik dan? Een ziek kind op de wereld zetten? Laat mensen alsjeblieft zelf hun keuzes maken en oordeel niet zo.
Gelukkig!! Ja, voor mij was dat ook heel verbazingwekkend toen, want ik wist niet eens dat het mogelijk was om al zwanger te worden voordat je ongesteld was geworden na pilgebruik Kan je nagaan hoe onwetend ik was toen ik hier net op het forum kwam Ik heb met dat onderschrift nooit iemand willen kwetsen en heb het ook weggehaald toen ik erachter kwam dat MMM-ers hier pijn van hadden
Het blijft ook lastig, want we hebben idd allemaal onze eigen pijnpunten. Je kan nooit iedereen pleasen. Wel heel lief dat je het daarom weg hebt gehaald
Omdat slagroom nogal vet is en je er hard door groeit. Borstvoeding kan ook heel vet zijn en je kindje kan daar zeker in het begin ook heel hard door groeien. Als je een goed cb hebt, gebruikt die dan ook een andere groeicurve omdat borstgevoede kindjes in het begin HEUL hard kunnen groeien en daarna minder hard. Overigens zeg ik vaak vanille milkshake Maar voor mij was en is borstvoeding geven ook een logische stap na het zwanger zijn. Want daar is het tenslotte voor bedoeld. Maar ik snap het ook als moeders over gaan op de fles. Wat ik zelf niet begrijp, is dat sommige moeders het niet eens proberen (los staand van fysieke/psychische redenen). Ik hecht er verder geen waarde aan, maar snappen doe ik het niet Zelf krijg ik nu wel steeds de vraag wanneer ik ga stoppen met bv geven. En eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik daar op moet antwoorden....vaak zeg ik ook: Geen idee. Wat ik eigenlijk wil terug zeggen is: Wanneer ben jij gestopt en wanneer ga jij stoppen dan? Ik bedoel: Wanneer ga je stoppen met het eten geven aan je kind? Kijk, voor mij zie ik het zo: Mijn lichaam heeft een schildklier en die schildklier zou het beste moeten werken met zelf aangemaakte hormonen. Maar dat doet ie niet. Van de dokter krijg ik nou hele fijne synthetische hormonen en doet ie het wel. Fijn toch? Zo is het toch ook met borstvoeding of kunstvoeding? Het zou fijn zijn als het kan en lukt, maar als dat niet zo is, dan is kunstvoeding toch een prima, mooi en goed alternatief? Met beide manieren wordt een kind groot hoor! @Bolkje: Ik heb doe topics gelezen en die reacties zijn best wel erg triest
ik ben er zo 1. Ik had en heb totaal niks met BV. Ook niet als ik iemand een kindje BV zie geven. ik voel me er ongemakkelijk bij als ik het zie en zou het zelf ook niet kunnen en willen geven. Ik heb me om laten praten door "de omgeving/het ZH en de verhalen die ik hier hoorde. dat het beter zou zijn enz. die verhalen zorgde bij mij wel voor een beetje schuldgevoel. alsof je slecht zou zijn als je meteen FV zou geven. dat is de reden dat ik het wel geprobeerd heb bij de 1e. en echt? ik vond het echt helemaaaaal niks. brrrr, ril al bij de gedachte. bah, wat voelde ik me ongemakkelijk en totaal niet prettig. en dan het idee/de onzekerheid dat ze niet genoeg binnen zou krijgen (wat achteraf gezien dus ook zo was) en nog een paar dingen waar ik tegenaan liep. ik kan eerlijk zeggen, die dagen dat ik het geprobeerd heb, heb ik niet van mn kindje kunnen genieten. ik was alleen maar met die BV bezig in mn hoofd. voelde me een melkkoe. ik lag steeds te wachten totdat ze begon te smakken want dan begon het "gedoe" weer. ze kwam elk uur maar dat hoorde erbij zeiden ze. ik ben alleenstaand dus ik was kapot. toen mn kleine in een suikerdip terecht kwam en dus bleek dat ze te weinig binnen had gekregen, kreeg ik de optie bijvoeden naast kolven/voeden. ik heb hiervoor gekozen en op het moment dat ik haar de fles gaf, kwam er gewoon een rust over me heen. gelukkig gevoel. dit was wat ik wilde. ik ben er toen ook acuut mee gestopt. ze kwam ineens om de 3 uur, was rustig dus het was voor mij klaar. beter een relaxe flessenmoeder dan een gestresste BV mama bij de 2e heb ik het niet eens geprobeerd. heb er wel over gedacht,weer onder invloed van alle verhalen maar ik raakte al gestresst bij het idee.
Ik ben het grotendeels met je eens. Sommige opmerkingen richting fv-moeders zijn ronduit laag. Dat vind ik niet kunnen. Ik ben zeker niet heilig omdat ik bv geef. Ik ben me heel erg bewust van het minimale stukje dat bv is in een mensenleven. Daarom zal ik ook geen onderschrift of dergelijke daarover maken. Tegelijkertijd ben ik wel trots op het feit dat ik bv geef. Ik heb daar veel moeite voor moeten doen. Het is een eis die ik mezelf opleg, maar waar ik dan ook trots uithaal dat het lukt/gelukt is. Jij zal die trots weer over andere zaken hebben. Voor mij is het een niet minder dan het ander. Maar er zit wel een grens aan in hoeverre je daar rekening mee kan houden. Iemand die schrijft trots te zijn over haar koningsstel kan ook iemand kwetsen, dat vind ik toch echt aan de ontvanger liggen, niet aan de boodschap. Als ik in een onderschrift zie staan, trots dat ukkepuk goed groeit op mama's slagroom, denk ik precies hetzelfde als wanneer er staat, trots dat ukkepuk goed groeit op Nutrilon. Ik voel me door geen van beiden aangesproken. En ik vraag me af waarom jij dat wel zou zijn. Aan beide kanten worden bewust en onbewust rotopmerkingen gemaakt. De mensen die het bewust doen, tja, wat valt daar aan te redden, dat is hun kortzichtigheid en heeft eigenlijk niets met mij te maken. De mensen die het onbewust doen, die spreek ik er wel op aan. Ik vind "polonaise aan me tiet" wel degelijk denigrerend overkomen en heb er ook wel moeite mee dat daar zo mee gegooid wordt. Tegelijkertijd zeg ik regelmatig kunstvoeding. Maar ik heb daar gewoon geen negatieve associatie mee en bedoel het echt niet vervelend. En het spijt mij oprecht dat het wel zo gevoeld wordt. Ik ga er echt opletten. En je mag me er op aanspreken. Maar ik hoop ook echt dat je me gelooft als ik zeg dat ik het niet denigrerend bedoel.
Ik begrijp het wel als een moeder geen bv wilt geven. Ik kan het me niet voorstellen want ik vond het het mooiste wat er is, maar ik BEGRIJP het wel. Maar wat ik niet begrijp, is dat als een moeder in de kraamweek toch stuwing krijgt en melk "lekt", die druppels colostrum niet aan de fles toevoegt. Colostrum is zo waardevol. Dat kan een kunstvoedingsfabrikant niet namaken.
Ja, ik ben er ook niet trots op dat ik die dingen heb gezegd. Was even een dieptepuntje op mijn ZP-geschiedenis
Ben het niet vaak met je eens, maar nu wel. Ik heb me ook mateloos geërgerd aan het onderschrift. Aan de andere kant, ik heb er niets mee gedaan, omdat het Bolkje blijkbaar erg hoog zit/zat.
Klopt, maar moet je daar wel van op de hoogte zijn. Ik vind, dat de voorlichting op het gebied van voeding van een pasgeborene, kv of bv, gewoon slecht. Je krijgt wel te horen van een vk dat bv goed is, maar hoe en wat het dan precies gaat en waarom het belangrijk is, vergeet dat maar. Geef gewoon over beide wat eerlijke voorlichting, zodat je zelf een keuze kunt maken, maar wel een keuze gebaseerd op alle feiten en niet over alles wat je via via hoort.
Maar je hebt het wél geprobeerd en hebt er zo achter gekomen dat het niks werd. Dikke prima toch! @bolkje: ik bedoelde niet jouw opmerking Hihi, maar van de borstvoedende moeders.... Snap die inmenging niet.
Nee, snapte ik ook niet. Maar ik had niet zo fel hoeven te reageren vind ik achteraf. Overigens vind ik jouw "vanille milkshake" veel leuker klinken dan het standaard "slagroom" (Maar ik vind ongeklopte slagroom ook zó vies, mijn man moet het altijd kloppen, omdat ik misselijk word van de geur. Dus ik moet er niet aan denken om dat te moeten opdrinken!)
Van mij mag iedereen het echt zelf weten. Ik ben blij dat ik bij de eerste heb geprobeerd bv te geven, maar dit gaf zoveel problemen met onze dysmatuur dat ik na een paar weken ben afgehaakt. Bij nr 2 durfde ik niet meer, achteraf vond ik dit een hele moielijke beslissing. De meest kwetsende opmerking werd toen wel gemaakt in het ziekenhuis, na de ks, zei de kraamverpleegkundige tegen de verkoever zuster die verbaasd was dat ons mannetje werd aangekleed daar: oh maar deze baby krijgt geen bv dus buidelen heeft ook geen zin.....waaaat?!