Verloskundigepraktijk - Is dit normaal?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Slagroomtoetje, 7 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Slagroomtoetje

Slagroomtoetje Actief lid

13 dec 2008
    417
    0
    0
    Nagelstyliste
    Hallo meiden,

Ik ben al twee keer bij de verloskundige geweest, en twee keer voelde ik me niet prettig.

De eerste keer hadden we een afspraak om half; en we werden pas tien over het hele uur geholpen. Ik nam plaats in de wachtkamer waar groot op staat: "Wachtkamer verloskundige" en werd weggestuurd. "Ga even ergens anders zitten, in de wachtkamer van de fysio.." Goed, ik was natuurlijk vrij zenuwachtig voor wat ze gingen doen, dus dacht er verder niet bij na. Na ruim een half uur mochten we toch in die wachtkamer komen en werd ik geholpen. Bloeddruk, gewicht, vragen, ze had het over mijn moeder die helaas vroeg overleden was en toen ging haar telefoon. Natuurlijk; ze is een VK, dus de telefoon kan continu roodgloeiend staan. Maar na twintig minuten hervatte ze ons gesprek gewoon weer. "Toch wel jammer dat ze er niet meer is, dan mis je haar vast wel?" Ik keek mijn vriend aan van... Wat is dit? Ik had juist verwacht dat ze een opmerking zou maken a la; "Dit soort telefoontjes kunnen altijd tussendoor komen, zo zie je maar dat we altijd te bereiken zijn.." Dat zou ik prettiger vinden als dat ze na 20 minuten een oud gesprek zou hervatten.
    Daarna mocht ik naar de echoruimte, en na een hele zakelijke kennismaking mocht ik gaan liggen. Dáárna moest ik weer terug naar de eerste vrouw, eerste kamer, om een vervolgafspraak te maken.

Gisteren mocht ik weer, en ik ging samen met mijn schoonzus en schoonmoeder. De wachtkamer zat hélemaal vol, en toen ik mocht komen om vragen door te nemen en mijn bloeddruk op te meten zaten die mensen er gewoon bij! :cry: Op geen 2 meter afstand werd mijn gewicht gemeten, hardop genoemd, en mijn vragen beantwoord. Ik voelde me totaal niet prettig omdat mensen gewoon mee konden luisteren. :(

Is dit nou bij elke VK of zeur ik nu gewoon?
    Voel me totaal niet prettig bij deze praktijk en zit er aan te denken om over te stappen. Vind 1 van de 3 VK's die ik gezien heb aardig, de andere zéer en zéer zakelijk. Niet een persoon waar ik me comfortabel bij voel. :( En dat mensen mee kunnen luisteren naar mijn vragen en mijn opmerkingen en klachten... Nee... Hoe denken jullie erover?

2. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik vind dat niet echt normaal nee. Ik neem aan dat de onderzoeken en metingen en het gesprek in een aparte ruimte plaatsvinden.
    Dat soort dingen zijn je privé.

Wat betreft het uitlopen, dat was hier ook drama. Soms liep het wel een uur uit, vooral s'avonds.

Als je je niet op je gemak voelt, dan zou ik zeker naar een andere praktijk gaan. De vk is degene die je bevalling gaat begeleiden en die je gerust moet stellen als je vragen hebt of wat dan ook. Als je je dan niet op je gemak voelt bij iemand, dan lijkt me dat allemaal een beetje moeilijk.

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

vreemde boel daarzo.
    vooral dat er tijdens je afspraak iemand tussendoor belt. bij ons is een telefoniste daarvoor. en meestal worden we wat later geholpen maar tot nu toe nog niet langer dan 15 minuten later. meestal komen we zelf daarom ook wat later op de afspraak
    :D
    en het opnemen van bloeddruk waar anderen bij zijn, vind ik toch een inbreuk op je privacy en komt mij erg onproffesioneel over. ook dat de vk tijdens een pittig onderwerp (je bent zwanger en jullie bespreken het feit dat je moeder is overleden, dat is emotioneel onderwerp op een emotioneel moment waar voorzichtig mee moet worden omgesprongen)de telefoon opneemt en vervolgens 20 minuten gaat bellen vind ik een rare bedoeling.
    ik zou dan toch liever voor de zakelijke verloskundige gaan.
    succes

4. Slagroomtoetje

13 dec 2008
    417
    0
    0
    Nagelstyliste
    [/b]

5. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Een rare gang van zaken.

Dat het uitloopt gebeurt hier ook weleens, dat vind ik niet zo erg.

Telefoontjes worden niet opgenomen, er is alleen telefonisch spreekuur van 12-13 en voor spoedgevallen kun je een ander nr bellen.
    De vk heeft gewoon een spreekkamer, je wacht in de wachtkamer en word op een gegeven moment naar haar spreekkamer geroepen. Als ze het hartje gaat luisteren doen ze dat toch ook niet met al die mensen erbij neem ik aan?

Heel vreemd hoor.. ik zou me er ook niet prettig bij voelen en op zoek gaan naar een andere vk-praktijk.

6. Slagroomtoetje

13 dec 2008
    417
    0
    0
    Nagelstyliste
    Spreekkamer en wachtkamer zit in dezelfde ruimte, mensen kunnen je dus horen, een deel ervan is afgeschermd met een wand; maar mensen kunnen je wel zienz itten op de stoelen.

De echo word wel afgeschermd gemaakt. Het is alleen als je vragen hebt, afspraak maakt, klachten wilt bespreken, bloeddruk, en gewicht, dat mensen mee kunnen genieten. :(

7. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik zou lekker overstappen, nu kun je nog de tijd nemen om een andere vk te leren kennen voor je bevalling, gelijk doen, luister naar je gevoel, dit klopt niet hoor.

8. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    ik zou overstappen...

9. Jeslin79

Jeslin79 Actief lid

24 jan 2008
    386
    0
    0
    Ambtenaar
    Rotterdam
    Als je, je niet prettig voelt kun je het beste naar een andere praktijk gaan, je moet namelijk nog een hele tijd.

Uitlopen van de afspraak kan helaas altijd, in het ergste geval heb ik een keer 1.5 uur moeten wachten
    Wat betreft bloeddruk opmeten en gewicht opnemen, dat gebeurde bij ons door de assistente en ook in een soort open ruimte , waar andere het dus ook konden horen, ik had er geen problemen mee, maar kan me voorstellen dat sommige vrouwen het wel vervelend vinden. De echo en het onderzoek, gebeurde wel in een afgesloten kamer met de vk.

10. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Hihi, ik las de eerste paar zinnen en ik dacht opeens, HEY dat lijkt mijn VK-praktijk wel ;)

En inderdaad, wij hebben dezelfde.. haha best stom toevallig dit :)

Ik heb er zelf trouwens niet zoveel moeite mee, maar ik kan het me heel goed voorstellen hoor, dat wel...

Bij de intake stellen ze de meeste persoonlijke vragen en dan zorgen ze dat de ruimte leeg is voor je (daarom moest je die 1e keer buiten wachten).
    Daarna zijn de bloeddruk en gewichtscontroles inderdaad vrij 'openbaar'.
    Ik moet wel zeggen dat ik me júist door deze wat nonchalante houding er goed bij voel.

Ik vind de VK aardig, 1tje wat minder, maar die andere 2 zijn echt top.
    Als je meer wil weten PM me maar ;)

Ik vind het nog steeds grappig dat het inderdaad om dezelfde gaat. :)

11. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Oh ja.. we hebben trouwens verder maar 1 andere, die in het ziekenhuis en ik vind daar het nadeel dat er heel veel verschillende en wisselende VK-en werken. Dus echt goeie alternatieven heb je hier niet.

12. Slagroomtoetje

13 dec 2008
    417
    0
    0
    Nagelstyliste
    Grappig inderdaad!
    Ik voel me gewoon niet prettig bij hun manier van werken.
    Ik word van de ene naar de andere wachtkamer gestuurd... En gisteren zat echt de hele wachtkamer, inclusief de fysio vól.. En ik schaam me heus niet; maar ik vind het niet prettig dat mensen gewoon mee kunnen luisteren... Bah... Ik stuur je even een PM :)

13. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ook een lekker idee zeg als je je zwangerschap de eerste twaalf weken nog even voor jezelf wil houden!

Ik heb trouwens zelfs in het ziekenhuis nog nooit zo lang hoeven wachten. Ik zou ook overstappen want je moet toch een vertrouwensband met een verloskundige opbouwen.

Wat betreft het telefoongesprek, ze had dat eerder af moeten kappen. Maar ik vond het bij mijn vorige zwangerschap wel prettig dat mijn verloskundige altijd opnam. Ik voelde me altijd begrepen en als het haar niet uitkwam belde ze op een ander tijdstip terug. Zij was trouwens zelfstandig en had geen andere verloskundigen in de praktijk zitten.

14. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Uhh wat zullen mensen die je zien anders denken bij een verloskundigenpraktijk? Bij ons komen echt alleen zwangere mensen hoor :p

15. Slagroomtoetje

13 dec 2008
    417
    0
    0
    Nagelstyliste
    nou.. Gisteren zat zowat een hele Antiliaanse familie in de wachtkamer...

16. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Bij de verloskundige waar ik kwam ben ik nooit iemand tegen hoeven komen. Daar had je een wachtkamer, waar ik altijd alleen heb gezeten, daarna moest je een gang door en dan had je haar kamer. En je kunt ook naar een verloskundige gaan om informatie in te winnen voor je zwanger wordt, ik snap de reactie daarom niet helemaal.

17. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik zou gewoon naar een andere vk gaan!

Vind het niet kunnen dat je zo word behandelt waar alle andere wachtende erbij zitten!

Als ik zwanger ben ga ik weer naar de zelfde vk als ik voor mijn zoontje had,alles netjes en discreet.
    Ze hadden geen telefonische assistent maar de een nam de telefoon als de ander dienst had en mocht het nodig zijn werd je door verbonden naar de dienst hebbende vk (geen onnodige storingen dus!)

18. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Direct naar andere VK gaan. Ik vind het echt een rare manier van werken. Totaal geen privacy zo te lezen. Ik zou ook niet naar zo'n VK willen.

En natuurlijk zitten er alleen zwangeren en vrouwen die zwanger willen worden, maar als daar een bekende tussen zit en je bent nog geen 12 weken wil je dat echt nog niet aan die bekende vertellen. Ook niet als je nog zwanger moet worden. Niet iedereen in je omgeving hoeft te weten dat je bezig bent voor een kindje of net zwanger bent.

Onze VK heeft gewoon een eigen behandelkamer met alle privacy die je wenst. Heerlijk. Ook tijdens de zwangerschap kunnen er situaties ontstaan die je met je VK moet delen, maar die zodanig privacygevoelig zijn dat je dat bij jouw VK niet snel doet, omdat al die andere mensen binnen gehoorafstand zitten.

19. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

inderedaad rare manier van werken.
    Zou ook overstappen

20. Jazzie

Jazzie Bekend lid

6 dec 2008
    787
    0
    0
    Vreemde manier van werken.
    Hier is het ook wel eens dat ze uitlopen of de telefoon opnemen!
    daar staat dan wel tegenover dat het 4 schatten van VK zijn. en tuurlijk heb je met de 1 meer een klik als met de anderen.. maar alles gebeurd prive.
    ook omdat je als je verder bent misschien prive zaken wil bespreken. daarom lopen ze ook nog wel eens uit ;) ze nemen alle tijd. en als er een telefoontje door komt is het nooit echt heel lang. of storend. zal wel aan de manier waarop ze het doen liggen.

tja. ik zou overstappen. zou het ook niet fijn vinden zoals jij het omschrijft.

liefs Jazzie

Deel Deze Pagina