Zijn er instanties die bemiddelen bij ruzies?

Discussion in 'De lounge' started by Sannebc, Jun 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

De titel van het topic zegt het al:
    Zijn er instanties die bemiddelen bij ruzies.
    Die geen partij trekken, maar professioneel begeleiden?

Ik zit momenteel in een ruzie verwikkeld met een familielid en het gaat niet lukken om het uit te praten.
    Ik moet me volledig schikken naar de mening van een ander en het wordt niet getolereerd als ik dat niet doe.
    Ik wil absoluut niet mijn gelijk hebben, maar wel de gelegenheid krijgen om het anders te zien.
    Ik merk dat het ons niet zelf lukt om het op te lossen en ben nu eigenlijk op zoek naar een instantie oid die kan bemiddelen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Er zijn zeker instanties die daarbij helpen.
    Je hebt zogenaamde buurtbemiddelingsinstellingen die bemiddelen in buren ruzies. Je zou eens kunnen bellen met een maatschappelijk werker in je buirt. Die kan je geheid verder helpen.

3. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Een mediator, die zijn opgeleid om te bemiddelen bij conflicten.
    Ik zou even googelen op mediator en dan je woonplaats.

4. boogschutter78

boogschutter78 Actief lid

Oct 18, 2006
    276
    0
    0
    Gelderland
    Heb je al gedacht aan het inschakelen van een mediator (= bemiddelaar). Via google zou je een eind moeten komen

5. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Bedankt voor jullie tips!
    Ik heb even op sites van mediators gekeken, maar heb een beetje het gevoel dat die ingeschakeld worden om een juridische procedure te vermijden.
    Dat is absoluut niet aan de orde, het gaat om een probleem in de relationele sfeer.
    Een maatschappelijk werker lijkt me dan wellicht beter.
    Ik sta daar zeker voor open, maar desbetreffend familielid is zo van haar gelijk overtuigd dat ik niet denk dat ik haar mee krijg naar zoiets. Zij ziet het zoeken van (maatschappelijke) hulp als een soort psychische afgang. Ik wordt ook betiteld als 'psychisch zwak' terwijl ik alleen maar de mogelijkheid wil om voor mij/mijn gezin om te kunnen komen...
    Erg lastig allemaal, ik merk dat het voor veel spanning zorgt in mijn zwangerschap (30wkn) en op deze manier een bevalling tegemoet zien is ook niet de ideale situatie. (het gaat om mijn enige zus...)

6. Wiplala

Wiplala Niet meer actief

Heel veel sterkte in ieder geval.

7. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Nou, je komt in ieder geval niet als ""psychisch zwak" over!
    Juist heel sterk dat je er op zo'n manier probeert uit te komen.
    Sterkte

8. Wiplala

Wiplala Niet meer actief

Helemaal mee eens!

9. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Ik ben zelf maatschappelijk werker (werk op dit moment niet als mw-er) en heb me verdiept in de opleiding mediation en meerdere gesprekken gevoerd met mediators.
    Bij het maatschappelijk werk kan je uiteraard geholpen worden. Er wordt dan wel gekeken naar jouw stuk, de mw-er zal bijvoorbeeld geen contact opnemen met de 'andere partij'. Er zal met jou besproken worden hoe jij er in staat, wat het met je doet, wat jij zou kunnen veranderen of hoe je het het beste aan kan pakken.
    Een mediator is een bemiddelaar. Wordt bijvoorbeeld ook vaak ingeschakeld bij burenruzies. Het is wel zo dat een mediator met name ingeschakeld wordt bij scheidingen maar eigenlijk voor alle conflicten. Ik zou het gek vinden als een mediator je niet zou kunnen helpen;) Dan zou je familielid overigens wel open moeten staan voor een mediator maar dat zal ze misschien juist eerder doen omdat een mediator toch iets 'zakelijker' is dan een maatschappelijk werker.
    Succes!
    Als je meer vragen hebt mag je me altijd pb-en.

Share This Page