Regels smartphone gebruik

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jackie87, 7 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Hallo,
    Onze dochter wordt 11 en krijgt dan een telefoon. Welke regels hebben jullie over het gebruik? En controleren jullie ook wat ze doen? Ik weet even niet hoe ik dit het beste aan kan pakken, ook ivm haar privacy.

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Hebben er zo'n family app op zitten, jongste heeft ook maximum tijd dat ze er op kan.
    Man ziet precies welke apps ze er op zet, indien niet oké volgt er even een gesprekje.

Ik heb die app niet, wel wachtwoord en check af en toe de telefoon, o.a. groepsapps als ik merk dat er wat gezeur is. Weten ze van, part of the deal. Oudste zelden nodig.

Snapchat heeft de jongste nog niet en TikTok willen we er niet op.

Jackie87 vindt dit leuk.
  3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.156
    113
    In het begin wel. Nu als ik denk dat het nodig is. Maar de telefoon van de oudste is vooral saai:roflmao: (gamen? Nee moet eten. Nu gamen? Die categorie gesprekken :roflmao:)
    En de tweede komt zelf naar me toe met "mam die stuurt dit...", is er open over en durft ook haar eigen aandeel te laten zien em bespreken.

Ze hebben familylink dus ik kan ze wel beetje op afstand in de gaten houden. En bij de oudste belangrijk: Telefoon blokkeren ipv fysiek afpakken :oops: hij reageert te verslaafd.

4. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.029
    2.836
    113
    In het hele begin keek ik af en toe mee in chats etc, gewoon om haar ook te leren wat normaal online gebruik is. Ze kunnen zelf soms ook rete bot doen op die apps!

Dat van te voren besproken natuurlijk dat we dat zouden doe. Ook mocht (en mag) ze haar wachtwoord voor inloggen niet wijzigen, en moesten wij nieuwe apps eerst goedkeuren.

Toen had ze ook via die familylink app een max schermtijd per dag en, wat ik heel belangrijk vond, bedtijd! Op een gegeven moment gewoon een poos geen schermpjes meer voor bedtijd.

Inmiddels is de schermtijd eraf, maar de bedttijd niet. Zo kan ze ook nooit snachts wakker worden door gepling ergens vandaan ofzo. Uiteraard is die tijd nu wel later ;) maar voor 7 uur kan ze er ook niet in, gewoon niet nodig, dan ga je maar lezen. Wel kan ze bellen in geval van nood ofzo.

Verder open blijven bespreken, vooral over die groepsapps, snapchat ed. Zo kwam ze gelukkig zelf als er iets geks gebeurde om raad vragen.

Ik krijg ook nog steeds bericht bij installatie nieuwe apps, hoef het alleen niet eerst goed te keuren. En ze heeft ook een datalimiet bij abbo.

En ik ben niet achterlijk, als ze echt iets wil verbergen dan kan ze dat vast he... Maar heb geprobeerd haar zo in de hele onlinewereld een beetje te begeleiden..

Jackie87 vindt dit leuk.
  5. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.958
    3.837
    113
    Vrouw
    Geen regels eigenlijk.

Meestal zit hij naast me en krijg ik de gsm voor mn ogen geschoven bij filmpjes wat hij leuk vind, of spelen we samen brawl stars :oops::roflmao: ik probeer hem in te halen :roflmao:

Zijn gesprekken met vrienden zijn hier ook saai. Gaat alleen maar over gamen en over hoelaat ze kunnen gamen.

Zolang hij naast me zit, ik de gsm krijg overhandigd omdat hij wil dat ik zijn gsm 'opruim' en hij probleemloos de gsm thuis laat weet ik dat hij niks wil verbergen.

6. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.123
    113
    Home
    Ik check soms de Snapchat groepen
    Maar als er gedoe is zegt ie het vaak zelf al maar dat zijn dan altijd andere kinderen uit z’n klas
    Z’n voetbal en game vriendengroepje is altijd wel gezellig

En verder niet echt regels
    Hij heeft een app waar ik op kan zien waar hij is en dat is erg handig

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Controleren mbt app gesprekken etc doen we niet meer. Als er echt iets is dan komt hij wel naar ons toe.

Wel hebben we onze IPhones gekoppeld, zodat we kunnen zien waar hij is, maar andersom kan hij dat bij ons ook zien.

Laatst ging hij naar een vriendje, best stukje fietsen en dat vond ik wel spannend, dan vind ik het ideaal om via zoek mijn iPhone te kunnen zien dat hij er bijna is.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Zoon is nog wat jonger. Hij heeft geen WhatsApp groepen. Scherm blijft beneden, en geen stiekem gedoe. Hij kijkt op YouTube hoe je bepaalde minecraft dingen moet bouwen, luisterboeken en muziek.
    Ook hoe je bepaalde dingen moet vouwen en tekenen.

Controleer alleen als hij anders doet dan anders. Is verder eerlijk dus dat merk je snel.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Bedankt voor de reacties allemaal! Familylink gaan we in ieder geval installeren.

10. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.958
    3.837
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat ik gemakkelijk was met bedtijd. Ik was ook best laks met bedtijden en dan werd het soms 23u voor hem. Nu epilepsie is ontdekt is dat vervroegd naar ten laatste 22u in de vakanties.
    Gsm gebruik maakt me niet zo uit qua tijdstippen, alleen savonds voor het slapen gaan geen enge filmpjes en niet intensief gamen.

11. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.958
    3.837
    113
    Vrouw
    Wel effe een waarschuwing voor Family link. Als ze soms zakgeld krijgt wat ze mag spenderen aan gsm spelletjes, dat gaat niet meer. Enige optie om dan te betalen voor spellen of gsm aankopen is met een creditcard. Echt super irritant.

Jackie87 vindt dit leuk.
  12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Onze dochter heeft vorig jaar op haar 11e verjaardag een telefoon gekregen. Ze is nu net 12 en gaat na de zomer naar de middelbare school.
    Ik kijk regelmatig mee in whatsapp en snapchat/tiktok. Dat weet ze en dat vind ze (vooralsnog) ook prima. Ze laat zich ook nog wel wat sturen mbt welke reactie stuur je of wanneer kun je iets beter even negeren. Dat meekijken blijf ik nog wel even doen.
    Op een of andere manier is er ouderlijk toezicht oid opgekomen, volgens mij omdat haar gmail account ook onder een bepaalde leeftijd is. Maar man wat is dat irritant. Ze hoeft van mij geen toestemming om bepaalde apps te downloaden, ik krijg er wel melding van trouwens. En schermtijd kunnen we ook mondeling wel beperken.

Jackie87 vindt dit leuk.
  13. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Telefoon is in de nacht beneden!
    Verder hou het netjes online. Geen rare filmpjes fotos kijken delen etc

we kijken er geregeld op, niet hele verhalen lezen maar zo steek proef gewijs.

Jackie87 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina