Kind zo veel laten eten als hij/zij op kan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Juli2009, 24 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

's Ochtends 3 boterhammen, 's middags 7 :)$:$) boterhammen, 's avonds met gemak 2x opscheppen en dan ook nog 'tussendoortjes'...... We hebben het hier over een 5,5 jarige.

Vandaag een discussie gehad met schoonzus over de hoeveelheden die hun dochter wegwerkt..... dochter is dus bijna 5,5 jaar en mag zoveel eten als ze wil.

Normaal zeg ik niet zo snel iets over hun eetpatroon, omdat we op z'n nogal andere ideeen hebben over dit onderwerp, maar het was eruit voordat ik er erg in had :) Bijna een half brood per dag is naar mijn mening te veel van het goede, op deze leeftijd moet je een kind "beschermen" qua eten. Na 2 of 3 boterhammen heeft ze echt geen honger meer en is het eten om het eten. Zelf is schoonzus veel te zwaar (dubbele van "gezond" gewicht), dochter is super slank, maar op deze manier zal ze denk ik geen slanke tiener zijn. Ze raakt nu al gewend aan te veel eten..... Kan nooit goed zijn. Schoonzus vind mij belachelijk, ze is juist trots dat ze zo'n goede eter is en 'ze kan het hebben'. Kinderen moeten op deze leeftijd niet met de lijn bezig zijn, krijgen ze later een eetprobleem.

Geen ervaring met kleuters hier, maar wat vinden jullie? Mogen jullie kindjes ook eten wat het op kan? (kan ik me niet voorstellen, maar je weet het maar nooit ;)). Zouden jullie er nog eens iets van proberen te zeggen?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

wauw ik vind 7 boterhammen `s middags en 3 voor het ontbijt wel heel erg veel! Sowieso eet ze wel erg veel.
    Mijn kinderen mogen eten wat ze willen, maar na 3 boterhammen vind ik het wel genoeg. De kinderen zelf ook hoor.

Hier is het ontbijt: 1 boterham, soms eet dochter er 2, maar dan eet ze er `s middags weer 1 minder. `s middags eten ze er 2 (zoon) of 3 (dochter). `s avonds wordt hier heel wisselend gegeten, maar zeker geen 2 borden, eet ik zelf niet eens ;)

Ik denk dat ik er niet iets van zou zeggen, omdat je er alleen mot van krijgt.

3. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Mijn kinderen mogen ook eten wat ze op kunnen..

Maarrrrrr.. Ze kunnen niet zoveel op als jou nichtje.

Sochtends melk en boterham (3 soms 4 sneetjes)
    Tussendoor fruit of niets
    Smiddags fruit of boterham (2sneetjes) en koekje ofzo
    Siroop of sap
    Klein bordje middag eten en toetje

Tussen door nog een glaasje melk en zoveel water als ze willen

Soms hebben ze meer honger en krijgen ze ook iets meer.. Maar echt geen 7 boterhammen en 2 borden middageten...

Ik denk dat ik ze dat ook niet zou geven.. ( middageten misschien wel, maar ook niet extreem veel extra.. 7 boterhammen kan niet goed zijn voor die kleine maagjes!)

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    7 boterhammen :$

nee onze dochter mag niet eten wat ze wil. Die kan ook met gemak 4 boterhammen op tussen de middag maar dan eet ze geen avondeten.

Wij beperken het tot max 3 boterhammen en eventueel een cracker tussen de middag en 's ochtend max twee (en een cracker)

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    onze dochter eet momenteel als een bouwvakker en wil vaak nog meer..
    maar ik vind 3 boterhammen de max voor de middag...
    En 7 boterhammen ??? WWWWOOOWWW dat krijg je toch niet weg ??

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, in principe geldt natuurlijk dat de ouder bepaalt wat er gegeten wordt en het kind hoeveel..
    Maar ik vind ook dat er grenzen zijn hoor.

Mijn dochter is ook een behoorlijk goede eter. Soms wil ze 4 boterhammen en sporadisch meer (gelukkig eet ze er soms ook maar 1 of 2). Meestal zeg ik na 3 boterhammen wel, zullen we eerst een halve doen? Vaak heeft ze dan wel genoeg.
    En als ik het idee hebt, dat ze perse haar bord leeg wil hebben terwijl ze niet echt meer honger lijkt te hebben, dan zeg ik dat ze het niet perse op hóeft te eten.

Met tussendoortjes ben ik redelijk streng. Ze krijgt van mij nooit snoep en alleen eten op de momenten die ík bepaal. Maar vaak heeft ze 's middags ook wel redelijk honger, 1 koekje is dan niet genoeg. Ze krijgt dus meestal 2 koekjes of nog iets van een soepstengel ofzo.
    2x opscheppen 's avonds hoeft ze gelukkig niet vaak, pannenkoeken kan ze vaak wel 3-4 op (na een bord goed gevulde soep).

Tja, ik vind een kind dat graag en veel eet echt niet zo makkelijk hoor. Ik wil haar natuurlijke gevoel van verzadiging niet ondermijnen, maar ik wil wel dat ze enigszins binnen de normen eet en een goed eetpatroon ontwikkelt.
    Mijn dochter is ook lang, maar ze heeft wel de neiging om stevig te worden. Op t moment valt t weer mee, maar laatste keer CB kreeg ik wel een opmerking.

Stresskipje vindt dit leuk.
  7. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ben dus niet de enige die het niet normaal vind.... 7 boterhammen, krijgt mijn man nog niet eens weg! ;)

Er iets van zeggen is altijd zo moeilijk met dit soort dingen. Ieder z'n ding natuurlijk en hou er ook niet echt van om me met de opvoeding van een ander te "bemoeien"..... Maar ja ze heeft zelf al zo'n overgewicht en je wil dat dan toch juist bij je kindjes voorkomen.... :(

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben van mening dat als een kind op normale wijze heeft geleerd om met voeding om te gaan, het zal stoppen als het voldoende heeft. Ik ben tegen doorvoeren tot fles of potje leeg is of beperken als het kind nog gezonde honger heeft, daarmee geef je verkeerde signalen af.

Je nichtje is superslank, dan zal ze het wel nodig hebben! Snelle verbranding, misschien beweegt ze heel de dag? Is ze vrolijk, niet vaak ziek? Snoept ze heel de dag door of eet ze 'alleen' veel brood? Eet ze 's avonds ook lekker?

Ik weet trouwens niet wat voor brood dat is? Zijn het van die voorgesneden tarweboterhammen uit de supermarkt? Daar kan ik ook een heel brood van op. Hier heel zwaar brood dat ik zelf snijd, daar zit je echt vol van na 2 sneeën!

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier mag ze na 3 boterhammen nog wel 2 crackers maar dan houd het toch wel op. Maar dat is iets wat sporadisch voorkomt...
    Zou ze nóg meer willen, dan is het van 'nu lekker spelen, en als je straks nog honger hebt mag je nog wel een appel' . Iets in die trant.
    Ik ben ook wel benieuwd wat voor brood het is, of eigenlijk, of het geen witbrood is?

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn stiefdochter is dan wat ouder, maar ook die heeft geen rem op wat ze eet. Dat is dan vaak aangeboren, het signaal in de hersenen ontbreekt dan. Bij mijn stiefdochter zou het ook nog gewoon het niet-in-contact-met-haar-lijf kunnen zijn, door wat wij vermoeden dat ADD is.
    Maar goed, wij remmen dus wel. Van de zomer zou ze op een gegeven moment voor de zoveelste keer warm eten op scheppen en toen we even terug rekenden, zou dat haar vijfde bord worden.
    De dame was altijd aan de magere kant, maar heeft het afgelopen jaar behoorlijk wat meer spek op d'r botten gekregen, (nu gewoon slank hoor). Maar ze is de puberteit in gegaan hier en wij beschermen haar dus wel degelijk tegen zichzelf.
    Nu ze oud genoeg is om dat zelf te reguleren, heeft ze gewoon de afspraak dat er niet meer dan 4 boterhammen gegeten worden en 's avonds max 2 keer opscheppen. Eerder kreeg ze dus gewoon niet meer.

de hoeveelheden die jouw nichtje eet, zijn abnormaal en echt niet gezond. Je schoonzus meet het blijkbaar alleen af aan het effect op haar postuurtje, maar dat is nou niet echt een betrouwbare om aan af te meten of ze het kan hebben. Op deze manier leert je nichtje idd om veel te veel te eten en zal ze op latere leeftijd alleen maar heel veel moeite gaan krijgen om zichzelf te begrenzen en heeft ze dus een gerede kans dat ze je schoonzus gewoon achterna gaat...

11. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Tsja...

Aan de ene kant: klinkt als erg veel.

Aan de andere kant: het is aan het kind zelf niet af te zien. Ik ben het eens met het principe dat je het kind zelf de hoeveelheden laat bepalen. Juist daardoor leer je naar je eigen lijf te luisteren, in plaats van dat je beperkt / gedwongen wordt tot hoeveelheden die iemand anders voor je bepaalt. Toen ik een tiener was, en groeispurten had bij het leven, kon ik ook makkelijk 7 boterhammen wegwerken bij de lunch, en een uur later weer honger hebben. Ging allemaal de hoogte in ;)

12. zogelukkig

'Abnormaal' en 'niet gezond' zijn te harde uitspraken!

Met alle respect: maar wat weet jij over het kind op zich? Wat weet jij over wat voor soort brood het kind eet, wat het verder nog eet, of het goed gezond is, gelukkig is etc.

Ouders die angst hebben voor eten, hebben grotere kans dat hun kind een eetprobleem krijgt, fact. Of het nu is door overvoeren (wat ik al zei: fles/potje/bord moet leeg) of door beperken. Bij beide vormen worden verkeerde signalen afgegeven. Een normaal gezond kind ziet eten als iets bassaals: ik heb honger, dus ik eet. Een gezond lichaam werkt zo dat er een signaal naar de hersenen gaat als er voldoende voedsel in de maag zit. Daarom is rustig eten (gezellig samen aan tafel) en goed kauwen ook belangrijk.

Om nu al te stellen dat een superslank kind dat wat meer brood eet dan gemiddeld de kant op gaat van haar moeder, lees: overgewicht krijgt vind ik echt belachelijk! Overgewicht krijg je door ongezond eten en te weinig beweging. Een kind dat 's middags honger heeft omdat het bij de lunch beperkt werd, daarvan is de kans groter dat het gaat snaaien en dan is de kans op overgewicht groter.

Je moet deze situatie -waarvan wij allemaal alle ins en outs niet kennen- niet gaan vergelijken met de dochter van je man die ADD heeft en al in de puberteit zit.

13. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je zorg wel, en je staat erbij en je kijkt ernaar... :(

Lijkt mij in dit geval vooral belangrijk om te weten WAT het kind eet. Als je stevig volkorenbrood eet met hartig beleg in normale proporties, ben je sneller vol en haal je er langer energie uit dan van witte sneetjes met chocopasta. Bovendien is het niet zo "lekker" dat je er van door blijft "snoepen". (Begrijp me niet verkeerd, ik vind een volkoren boterham met kaas hartstikke lekker!)

Maar ook daarover praten met de ouders - als dat nodig zou zijn - is wel heel ingewikkeld.

14. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Er zit idd verschil in wat ze eet. Gezond of ongezond. En ook waarom ze eet. Heeft ze echt honger of er is wat anders aan de hand? Verveelt ze zich misschien of voelt ze zich rot?
    Maar die laatste dingen weet je ws niet.
    In gesprek gaan met ouders over dit soort dingen is lastig. Ik zou ook erg geirriteerd zijn als iemand zich met het eetpatroon van mijn kinderen zou bemoeien;) (niet dat dat nodig is overigens:D)

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    pff dit is allemaal zo moeilijk te bepalen.

Ze zegt dat ze zoveel brood eet maar eet het kindje ook de korstjes op? Mijn dochter kan ook zo 4 boterhammen eten maar weigerd dan de korstjes op te eten en ja dan klinkt 4 boterhammen heel ernstig maar inprincipe smijt je de halve boterham weg (aan korsten)

Dus nu ze 3 is moet ze eerst de korstjes opeten voordat ze de 2de krijgt en stopt ze dus na 1 boterham (soms volgt er nog een tweede)

En ja mijn zoon vraagt ook om 4 boterhammen maar bedoelt dan dat ik zijn boterham in 4 stukjes moet snijden :cool:

Het warme eten, ja hier wordt er door onze zoon ook regelmatig voor een tweede keer opgeschept. Maar een schep bestaat voor hem uit 4 partjes aardappel (dus eigenlijk 1 aardappel) en een schep groente . Dus schept hij voor een tweede keer op dan eet hij dus 2 aardappels ipv 1.
    Dus 2 borden eten klinkt ernstig maar hoeveel er op zo'n bord ligt is veel belangrijker.

En ja hier gaan er vaak bunkerperioden vooraf aan een groeispurt.
    Kylian bunkert op dit moment ook weer dus ik heb hem maar weer eens op de weegschaal gezet en wat blijkt hij weegt een kilo minder dan in de zomervakantie. Dus alles wat hij naar binnen bunkert verbruikt hij duidelijk ook weer.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Dat is veel te veel

Brood is sowieso helemaal niet goed in die hoeveelheden ( welk brood het ook maar is)

Een maag kan ook wennen aan hoeveelheden.

Misschien eens langs de huisarts voor advies ( want met kinderen moet je wel voorzichtig zijn wat betreft voeding/dieeten et cetera)

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben er zeker voor om kinderen zelf aan te laten geven hoeveel honger ze hebben. Maar bij het kind wat TS beschrijft vraag ik me wel af of ze voldoende tijd neemt tussen de boterhammen om te registreren of ze nog wel honger heeft. Achter elkaar 7 boterhammen opeten is wat anders dan rustig de tijd nemen om boterhammen te eten.

Verder snap ik de fascinatie met hartig beleg niet zo, Thijmen mag van mij zelf kiezen en dan is de ene keer dit en de andere keer dat. Aan alle soorten beleg zitten goede en slechte kanten daarom ben ik meer voor variatie dan pertinent voor hartig beleg.

18. knap

knap Niet meer actief

Zijn het er echt wel zeven achter elkaar??

Maar ik ben het eens met zogelukkig.

Mijn zoon zit ook in de pubertijd en ik moet ook op letten of hij zich niet overeet maar ben nooit te moeilijk als hij aan geeft toch nog wat meer te willen. We scheppen op wat onze maag aan kan. En niet met de ogen die te groot zijn om het bord leeg te eten.

Een kind trouwens in de pubertijd te veel remmen is ook niet gezond! Dan gaan ze buiten het huis snaaien en dat is nog veel gevaarlijker. Van het eigen zak geld bijvoorbeeld chips en koek kopen dan het beter nog onder je neus gebeuren.

En een kind in de pubertijd daar van is het bekend dat het meer eet. Meisje ontwikkelen vrouwen benen. Vet opslag voor toekomstige kinderen en jongens eten vaak in de pubertijd vaak heel veel.

Er zijn mannen die en brood per dag eten. Zeker als ze zwaar werk doen. Sommige mannen hebben dat echt nodig..

Het is maar net wat een kind puber volwassenen doet.

Het kan nooit kwaad om er naar te kijken maar maak van eten geen te groot punt want de kans op overwicht is er dan vaak nog meer.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Kind is 5 jaar en geen puber

Dat is een ander verhaal.

Kinderen van 5 jaar 7 boterhammen laten eten vind ik persoonlijk echt niet goed.

Echt naar iemand die er mee kan helpen...

20. zogelukkig

Precies!
    Kind dat al vanaf zijn 5e geleerd heeft dat het geen brood meer mag, zal dat makkelijker weggooien en naar de snackbar gaan die op loopafstand is van elke middelbare school.
    Mijn moeder bakte zelf brood. Twee stuks had ik mee: geen haar op mijn hoofd die eraan dacht die weg te gooien. Patat versus brood? Doe mij die eerste maar.

Volkorenbrood is gewoon belangrijk voor opgroeiende kinderen!!!

Je moet eerst alle ins en outs kennen wil je kunnen zeggen dat 7 boterhammen niet goed is en dan nog graag het oordeel van een pro.;)

Deel Deze Pagina