Puzzelen, hoe zat dat ook alweer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debq, 28 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    M vindt het leuk om af en toe van die houten nopjes puzzels te maken. Omdat ze de 2 puzzels die we hebben bijna blind legt had ik via marktplaats een aantal nieuwe gekocht. Ze haalt hier heel netjes de stukjes uit, legt ze bij elkaar, kijkt naar een leeg vlak, zoekt daar heel bewust het juiste stukje bij. Het lukt haar niet altijd om dit stukje in een keer goed te leggen, maar uiteindelijk lukt het haar. Bij de puzzels met ongeveer 12 tot 15 stukjes pakt ze andersom ook een stukje en weet dan nog precies waar deze in de puzzel hoort. Dat gaat letterlijk in 1 beweging van pakken naar de juiste lege plek.

Wat haar af en toe moeite kost is om de stukjes zo te draaien dat het ook daadwerkelijk past. Wat zal nu slim zijn, haar toch met de nopjes puzzels verder laten gaan waar enkel het draaien van de stukjes enige moeite lijkt te kosten. Of toch al gaan kijken voor de stukjes puzzels, maar bij welke aantallen dan beginnen?

Bij Q weet ik echt niet meer wanneer ze wat deed qua puzzelen. Ik weet dat ze op een bepaald moment heel veel puzzelde en best moeilijke puzzels maakte. De makkelijkere puzzels heb ik bin een verhuizing allemaal weggegeven, dus even uitproberen is nu lastig. En met erg kleine stukjes van 35 per puzzel is toch iets te hoog gegrepen om mee te beginnen .

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik zou gewoon van alles binnen handbereik leggen en haar het lekker laten uitzoeken. Kijk waar ze zelf behoefte aan heeft. Waarschijnlijk bedenkt ze zelf haar manier wel. En als ze net als haar zus is, is het waarschijnlijk niet zo zoals een gemiddeld kind zal doen.
    Kijk of je nog wat goedkoop op de kop kunt tikken, ze zal er snel genoeg van hebben en doorgaan met de puzzels van Q. Of niet, en kiest ze heel wat anders om te gaan ontwikkelen

3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik zou zo’n doos met 12, 16, 20 en 24 stukjes in een kopen.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier begonnen ze met zo'n doos met 4 puzzels, 6, 9, 12 en 16 stukjes geloof ik. Dat zou ik gewoon eens proberen.

5. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn dochter is nu 6,5 en een puzzel van 50 stukjes is nog steeds te hoog gegrepen :p ze heeft er geen zin in.
    Mijn zoon is nu 3j3m en kan sinds kort de puzzel van 16 stukjes alleen leggen. Hij doet al een tijdje kleinere puzzels. Is ook geen puzzelwonder maar heeft er iets meer geduld voor dan zijn zus...

6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    Hier kan ze heel goed en makkelijk een puzzel van 12 stukjes maken. Dus daar mee beginnen zie dat jouw dochter ook uit 2016 komt geen idee wanneer maar onze is van juni en kan dat heel makkelijk denk dat ik al met meer stukjes moet gaan kopen.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Ik zou nog eens op marktplaats kijken. Een puzzelsetje met verschillende er in. We gaven onze uk eerst 4 stukken en daar leerde hij het draaien, daarna 6 of 9 stukken.

Het is even uitzoeken voor ze op een gegeven moment hebben ze door hoe ze het moeten doen en kun je langzaam moeilijkere geven.

Onze uk is nu 4 en maakt puzzels van 50 en 100 stukjes. Heeft er niet altijd de concentratie voor en dan puzzelen we gezellig samen.

Als je eenmaal groter gaat moet je even letten wat er op staat. De ene 20 stukjes puzzel is de andere niet, dan staan er heel veel details op en is moeilijker kijken.
    Je kunt ook kijken bij de bibliotheek zodra je op de grote aantallen zit. Dat zijn vaak puzzels van educo en die zijn super, leuke tekening en niet te gedetailleerd.

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    @owly wat een goed idee om ook bij de bibliotheek te kijken!

Op zich ging (gaat) het me niet om de leeftijd waarop ze hoeveel stukjes maken, meer hoe je het ook alweer het beste kon aanbieden. Leeftijden heb ik bij de oudste afgeleerd om naar te kijken. M is in bepaalde dingen veel sneller dan dat Q was en Q was in anders dingen weer véél vlotter dan M. Door de grote verschillen tussen de dames vind ik het nogal eens lastig om terug te halen hoe het zat. Daarnaast krijg ik uit onze omgeving vaak te horen dat M ook wel hb zal zijn en naar dezelfde school als Q zal gaan. Het is soms best lastig om iets te vragen omdat dat er snel bij wordt gehaald terwijl ik gewoon naar beide kinderen wil kijken zonder ‘verwachtingen’.

Nu dus maar weer eens op marktplaats gaan kijken voor stukjes puzzels.

9. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    De bieb is ideaal ook wat puzzels betreft: ik zou haar gewoon zelf laten kiezen wat voor puzzel ze gaat maken.
    Ze hebben er nopjespuzzels van heel simpel tot minder simpel en veel houten puzzels van weinig stukjes tot heel veel. Ik vind het hout ideaal, slopen ze tenminste niet itt karton als ze het nog niet kunnen.

10. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Of lid worden van de speel o theek?

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier ook een spelotheek in t dorp, nog niet geweest.
    Vandaag op de rommelmarkt geweest, dacht een leuke puzzel gescoord te hebben, was ie niet compleet. Heb al de neiging om gewoon weer nieuw te bestellen.

12. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Mijn oudste hield ook van puzzelen en wij hadden destijds ook een grote houten noppenpuzzel voor hem aangeschaft. Hij gooide hem op de kop en legde de stukjes er zonder aarzelen weer in. Toen toch maar de puzzels met 4, 9, 12 en 16 stukjes erbij gepakt. Het heeft even geduurd voordat hij dat kon. Hij bleek er achteraf niks van te snappen. Tot hij doorkreeg dat hij een plaatje moest maken van de puzzel. Echt zo'n 'eureka' momentje. Toen ging het hard.
    De andere twee hebben nooit zo fanatiek gepuzzeld.

13. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

#13 itakepictures, 30 sep 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2018
    Je kind mag best met speelgoed spelen wat ze nog niet helemaal onder de knie hebben :) (niet té moeilijk uiteraard, dat zorgt juistw eer voor onzekerheid) Een beetje uitdaging is juist leuk! Koop zon doos met puzzels van 4-8-12-16 stukjes en laat lekker aanrommelen met de makkelijkste puzzel :)

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.913
    3.935
    113
    Ik zou even langs de action of kruidvat gaan en wat goedkope puzzels halen, dan zie je vanzelf wat ze wel en niet aankan.

Deel Deze Pagina