verminderd reflex peuter

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door maliro, 16 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

maliro Niet meer actief

Hallo
    Als eerste weet ik niet of ik dit verhaal hier kwijt moet of onder het kopje 'prematuur', aangezien mijn zoon met 35 weken is geboren en een heftige start had. Maar hij is inmiddels 3.5 geweest dus ik zet het nu hier neer.

Mijn zoontje heeft een aantal problemen waar ik nu samen met een orthopedagoog aan werk (gedragsmatige dingen en niet durven plassen). Eén van de dingen zowel mijzelf als anderen opvielen is dat L.iam zo ontzettend lomp is, dat hij om de haverklap valt, hij is altijd bont en blauw. Ik ging er vanuit dat het vallen bij hem hoort, omdat hij altijd overal van alles ziet en overal op af gaat. En misschien hoort het er ook wel een beetje bij. Maar gisteravond heeft mij flink aan het denken gezet. L.iam is gistermiddag over een bal gestruikeld en is in volle vaart op zijn achterhoofd gevallen. Een paar uur later werd hij suf en verward en zijn we dus bij de hap geweest. Die huisarts merkte nog even vriendelijk op dat hij wel heel vaak valt, dat er een aantekening in hun computer staat (ik vermoed vanwege het protocol kindermishandeling. En het klopt, L.iam komt met enige regelmaat bij de eigen huisarts of hap omdat hij zich verwond heeft en ff gehecht of gelijmd moet worden oid. En dat protocol heb ik absoluut geen moeite mee). Gisteravond stuurde de huisarts ons door naar de neuroloog. Ze had ook in de aantekeningen gezet dat L.iam ontzettend vaak valt. De arts op de SEH ging vervolgens zijn reflexen testen. Blijkt dus dat hij rechts wel reageert op reflexen maar veel minder dan links. De arts vertelde dat dit het vallen zou kunnen verklaren. Maar het had niks met zijn hoofd te maken dus er is verder niks mee gedaan. Het frappante vind ik dat hij in zijn eerste jaar veel fysio heeft gehad omdat hij niet kon ontspannen en omdat hij bij het tijgeren voornamelijk zijn linkerkant gebruikte en zijn rechterkant mee sleepte. Zijn kinderarts vond het toen niet ernstig genoeg om er wat mee te doen. Maar na datgene wat de arts van de SEH vertelde zet het mij wel aan het denken. Die arts zei ook dat hij wel goed loopt maar ze had het idee dat hij nog niet zo lang los kon lopen, terwijl hij al vanaf 17 maanden oud los loopt. Wat moet ik hier nou mee? Een afspraak maken bij de huisarts? Het is toch sneu dat er wellicht een fysieke oorzaak is voor het vele vallen. L.iam is een jongetje dat veel slaap nodig heeft, die snel moe en gefrustreerd is, zou het dan allemaal toch met elkaar te maken hebben? Hij heeft wel een hartstilstand gehad bij zijn geboorte maar is gelijk gereanimeerd. Volgens de neonatoloog is dat zo snel gebeurd dat de kans op schade vrijwel nihil was. En nu trek ik dus alles in twijfel. Wat als er wel schade is? Blijft zijn vroeggeboorte hem achtervolgen? (Sorry het is een heel verhaal geworden)

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Owen is niet te vroeg geboren maar door een ( nog onbekend ) syndroom, heeft ie dus last van hetzelfde als jouw kindje. Veel vallen, tegenaan lopen, erg jong in zijn bewegen ( is ruim 4 jaar maar loopt echt nog als een kind van anderhalf jaar)
    ook zn reflexen zijn minder.

Enige wat ze kunnen doen is fysio en/of revalidatie.
    Zou daar snel achteraan gaan als ik jou was.

Je kan ook altijd vragen om een MRI scan bij de neuroloog. dit om eventuele hersenschade uit te sluiten. Maar dit kan niet alles uitsluiten.

3. maliro

maliro Niet meer actief

Er was een invalhuisarts die geen verwijzing wilde geven. Maar vanwege een saturatie die aan de lage kant was (93%) wel een doorverwijzing gekregen voor een ecg. Dit kon alleen bij een consult van de kinderarts dus dan doe ik daar het verhaal wel en anders wacht ik tot onze eigen huisarts weer terug is.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ons manneke zijn reflexen zijn ook anders dan het hoort te zijn aan 1 beentje.
    Hij loopt nog niet los, kan het denken we wel maar durft het niet maar hij gebruikt zijn benen nog verkeerd, de heupen staan nog in de babystand. Voetjes en knietjes helemaal naar buiten,...
    Maar meer dan dat weten we nog niet. We moeten rond de 18 maanden terug naar de neuroloog. Hij loopt nu heel goed achter de babywalker dus hopelijk kan ze dan meer zien.
    Die afspraak is toevallig morgen

5. maliro

maliro Niet meer actief

Hoe is het gegaan bij de neuroloog sydneys?
    Mijn zoon mag morgenochtend naar de kinderarts (ahum. Over 8 uur moeten we er zijn). Ik hoop dat zij een goed advies heeft over wat nu te doen. Nog even afwachten voor nu dus.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

#6 sydneys, 23 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jul 2014
    Ze hebben zijn reflexen niet getest.
    Zijn voetjes zijn wel nog te soepel, je kan de voetjes gemakkelijk tegen het scheenbeen duwen, eentje nog gemakkelijker dan de andere. Hij zet zijn voetjes nog heel fel naar buiten maar dit mogen we tot januari de kans geven om het zelf goed te laten gaan.
    Maar omdat hij nog niet los loopt kon ze er nog niet heel veel over zeggen en over 4 maanden moeten we terug naar de neuroloog maar voor nu doet hij het super en was ze heel tevreden.
    De fysiotherapeute zei dat we haar in januari moesten bellen als hij zijn voetjes dan nog scheef zet. Zij is een maand geleden voor de laatste keer hier geweest.

Hoe is het bij jullie gegaan ?

7. maliro

maliro Niet meer actief

Zijn reflexen zijn uitgebreid getest en goed gekeurd. Grote opluchting dus.
    Het vele vallen is wel een vaststaand gegeven dus komende week mag zoonlief langs de oogarts. Brillen in de familie en prematuur geboren betekent extra risico.
    Mogelijk hoort het ook bij mijn zoon, er zijn vermoedens van een stoornis in het autistisch spectrum

Deel Deze Pagina