Hoi ladies, 9 jaar geleden heb ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad waardoor ze mijn rechte eileider eruit hebben gehaald. Ik begreep dat zwanger worden geen probleem is en gewoon bijna net zo makkelijk gebeurt als mensen met beide eileiders. We zitten nu in de eerste ronde en heb al 3 dagen last van menstruatiepijn, af en toe misselijk, hoofdpijn, steekjes. Zou komende week ongesteld worden dus ik wacht het rustig af maar goed dat was mijn vraag niet... Mijn vraag is wat ik moet doen als ik zwanger ben. Ik was 17 toen ik de miskraam had gehad dus weet nog weinig wat er toen werd verteld. Ik begreep dat zodra ik het weet ik dan de dokter moet bellen en eigenlijk vrijwel meteen een inwendige echo moet laten maken. Ik las op dit forum ook ergens dat ik dan wekelijks (tot 8 weken) op controle zou moeten, maar ze zien toch bij de eerste echo dat het vruchtje op de juiste plek zit? Is er iemand met ervaring hiermee? Op internet vind ik vrij weinig. Tuurlijk moet ik meteen de dokter bellen en zeggen dat ik een BBZ heb gehad.. Ik hoor het graag. Bedankt ladies.
Ik mis ook een eileider, hierdoor heb je (is mij verteld) 7% kans op een bbz waar dat bij mensen met beide eileiders lager ligt. Ik zou je niet te druk maken, als je zwanger bent kan je inderdaad wel meteen melden aan een verloskundige dat je 1 eileider hebt. Zo kunnen ze je goed in de gaten houden. Mocht je dan helder rood bloedverlies hebben zou ik meteen je huisarts of verloskundige bellen. Sterkte!
Na mijn bbz is mij verteld dat ik daardoor in een risicogroep val en bij eventuele volgende zwangerschappen direct moet vermelden dat ik dit heb gehad. Dat heb ik ook netjes gedaan en steeds mocht ik binnen enkele dagen komen om te kijken of de zwangerschap op de goede plek zat. Ik hoefde daarna geen wekelijkse echo's meer. Bij de eerste overigens wel gehad, maar dat was omdat ik zo'n voorgeschiedenis heb.