Vind het een beetje onzin om een kind tot 2 jaar neocate te geven terwijl je niet eens weet hoe hij reageert op soja. Dat spul is stervensduur. Terwijl het niet eens een vaststaand feit is dat sojamelk gevaarlijk is voor de vruchtbaarheid van jongetjes. Zou dan anders rijstenmelk kopen ofzo
Pff, ik vind het ook nergens op slaan. Als hij nu nog niet tegen koemelk kan hoef je ook nog niet op te gaan bouwen?
Hmm als het al de vruchtbaarheid vermindert dan moet het wel alleen bij mannen zijn. Ik drink al 10 jaar sojamelk (en dan ook alleen sojamelk, ik ben lactose intolerant) en ik ben twee keer de eerste ronde zwanger geraakt. Mn man drinkt trouwens ook zeer regelmatig sojamelk, maar niet dagelijks. En mn zoontje drinkt het ook veel. Tja ik weet niet.. ik heb de neiging zulke dingen niet te geloven. Het lijkt me dat natuurlijke producten heel wat beter zijn dan producten die vol zitten met rotzooi, zoals melk die we in de supermarkt kopen. Maar als je je zorgen maakt zou ik het navragen bij een kinderarts, op internet staan zoveel verschillende verhalen.
Dochter hier heeft KMA en soja-allergie. We gaan komende week soja voorzichtig uitproberen. Melkproducten gaat in elk geval nog niet. Als soja goed gaat, zal ze dagelijks wat krijgen. Ik denk 100-200cc. Nu krijgt ze helemaal geen zuivel. Tot voor kort borstvoeding maar heb geen melk meer door de zwangerschap. Probeer aan te vullen met calcium kauwtabletten maar die spuugt ze uit. Ik ga sinaasappelsap met calcium kopen, krijgt ze daar ook dagelijks een glas van. Na de bevalling ga ik voor haar kolven of ze moet nog zelf willen blijven drinken. Hier zou soja fijn zijn als het gaat zodat ze nog wat zuivel binnen krijgt. Maar wil het wel beperken.
Overigens zou ik m gewoon nog Neocate geven als Nutramigen niet goed gaat. Ik weet niet hoe oud hij is? Havermelk en rijstemelk lust ze hier niet, dat zou je ook kunnen proberen.
Hij reageert ook op de eiwitten in alle fruit en tarwe. Daarom krijgt hij nog niet zo veel bijvoeding als een ander kindje van 1 jaar. Hij krijgt nog 4 flessen. Gewone rijstemelk enzo biedt dan te weinig voedingsstoffen. Hoop dat nutramigen goed gaat, kan hij altijd naderhand soja producten proberen. Ze heeft t uitgelegd als dat zijn lichaam dan heel langzaam aan koemelk eiwitten kan wennen omdat in neocate alleen nog maar vrije aminozuren zitten.
De Soja die wij eten is niet zo natuurlijk hoor, bijna altijd gemodificeerd of gemanipuleerd. In Azie eten zich zich suf aan Soja en daar worden ze oud en komt kanker amper voor. Overigens las ik van iemand die schreef dat alcohol ook niet goed verteerd wordt door aziaten, maar dat komt omdat aziaten een bepaald enzym niet aanmaken dat alcohol afbreekt, dat heeft niks met soja te maken. Hier wel vruchtbaarheidsproblemen bij mijn man én sojagebruik. echter was hij al verminderd vruchtbaar lang voordat hij soja ging eten. Het is er sindsdien niet slechter op geworden en dat weten wij door de regelamtige semenanalyses Ons zoontje met kma krijgt een mengelmoes van soja, pepti en aangezuurde zuivel, maar zijn kma is dan ook niet zo ernstig
Soja is meestal behoorlijk genetisch gemanipuleerd he? So far dus voor 'natuurlijk'. Ik gebruik het zelf trouwens ook, nadat ik anderhalf jaar op dieet ben geweest tijdens de borstvoeding van m'n dochtertje, die ook KMA heeft. Tot een jaar of 2-3 heeft een kind echt de zuivel nodig om bijvoorbeeld de calcium te gebruiken voor de opbouw van de botten. Daarna daalt de calciumbehoefte en zijn er zat niet-zuivel producten waar je de benodigde calcium uit kunt halen. Voor vitamine B en D dan evt voedingssupplemtenten gebruiken. Wat betreft de theorie van de KA: te lang geen eiwitten nuttigen, kan een allergie in de hand werken. Maar te vroeg weer geen herintroduceren, heeft hetzelfde effect. Kijk dus goed waar de balans zit. En: 30% van de kids groeit er gewoon niet overheen.... @rijstemelk: is geen vervanger voor zuivel: bevat geen vet en de calcium en vitamines die er eventueel inzitten, zijn allemaal toegevoegd. Dan kun je beter gewoon voedingssupplementen gebruiken
Is er dan niet iets anders aan de hand dan KMA? Ik heb een client met PKU: die heeft dus een stoornis in z'n lijf, waardoor eiwitten die hij eet niet omgezet worden naar de eiwitten waarin je lijf het normaal gesproken omzet, waardoor zich steeds meer afval ophoopt in je lijf en je daardoor steeds zieker wordt van het eten va eiwitten. Hij moet dus zo min mogelijk eiwitten eten, heeft daar ook allemaal speciale voedingsmiddelen voor en speciale voedingssupplementen, (die de eiwitten bevatten waarin je lijf voedingsmiddelen om moet zetten). Ik zou daar eens even ee stevig gesprek met je KA over voeren, want als zelfs fruit en tarwe niet goed gaat, heb je het echt niet over een 'simpele' KMA hoor!
tsjong nog nooit vaN GEHOORD!!! oke als het voor oudere mannen geld maar kleine kinderen??? de cb hoort dan ook op de hoogte te zijn en ik heb het nog nooit ehoord, onze jongste krijgt 3 flessen/bekers dagelijks soja melk hij kan niet over gewone melk (diarree)
ja ik weet het ook niet, ik weet alleen dat wel al een strijd hebben moeten leveren voordat er überhaupt iets werd gedaan. (baby die 5 maanden lang krijst en schopt en slaat bij de fles was niet genoeg). Er is inderdaad meer aan de hand. Hij was ook te klein in de buik waardoor zijn darmen minder ontwikkeld waren. We proberen nu dus steeds 1 voedingsmiddel en kijken hoe hij reageert. Maar dat gaat langzaam. Steeds als hij reageert wachten tot het weer rustig is, en daarna nog een keer proberen. Hij reageert goed op groente behalve sperziebonen. Verder reageert hij dus niet op kip en kalkoen en daar zitten ook eiwitten in dus het is allemaal niet heel duidelijk. De diëtiste zei dat de eiwitten in vlees heel anders zijn en dat dat daarom meestal wel goed gaat. Maarja, ze zeiden ook dat hij niet op brood zou reageren en het resultaat 3 weken diarree en gigantische buikpijn. Dus nu weten we dat hij ook op tarwe reageert. Want toen ik aangaf dat hij ook op een soepstengel reageerde verklaarden ze ons weer voor gek
Jeetje joh! Nou, ik kan je een ding zeggen en dit is heel duidelijk echt geen simpele KMA. Mocht je kinderarts daar niet in mee willen, dan zou ik heel snel zorgen voor een second opinion, want dit lijkt me geen doen. Een kind dat op tarwe en allerlei fruit nog reageert, zou ik zeker niet al gaan provoceren met een lichtere dieetvoeding. Mogelijk is er niet direct dan een ziekte aan ten grondslag, maar het zou ook een heel complex allergie-beeld kunnen zijn en dat moet grondig uitgezcht worden. Is er ooit al bloedonderzoek geweest? Dat gebeurt vaak niet met het argument dat dat niet betrouwbaar zou zijn, maar daarover even de volgende kanttekening: een negatieve bloeduitslag is beneden de 4 jaar onbetrouwbaar, omdat er beneden de 4 jaar vaak vals negatief wordt getest. Een positieve uitslag is echter ten allen tijde wel betrouwbaar en uit wat ik ervan meekrijg, hoor ik toch vaak dat kids met meerdere allergieen wel positief testen op bloedtesten. Dring daar dus iig op aan, als dat nog niet gebeurd is, omdat je daaruit heel objectief kunt aantonen waarvoor hij iig zeker weten allergisch is, (en daarnaast zullen er misschien dingen blijven die niet in zijn bloed aantoonbaar zijn, maar waarop hij wel reageert, maar dan heb je de dingen die wel in zijn bloed aantoonbaar zijn tenminste maar duidelijk). Sterkte en succes!
rozemarijke, dankjewel. Ik heb ook al aangegeven of hij niet getest kon worden op bloed zodat we niet elk ding hoeven te proberen. Maar zij gaf inderdaad aan dat de enige manier die echt betrouwbaar is eliminatie/provocatie is. Tja, daar zit je dan. Had een foto meegenomen van hoe zijn gezichtje eruit ziet na bijv fruit(helemaal onder de uitslag vuurrood en allemaal pukkels) maar ook daar reageren ze nauwelijks op. Zowel de diëtiste als de ka geven mij het idee dat het allemaal wel meevalt. Eerst zeiden ze dat de kma wel mee zou vallen, was voordal de reflux. Daarom moeten provoceren met ha voeding. daarna bleek bij bijvoeding dat hij dus op meer reageert. Daarom ben ik ook huiverig om al soja aan te bieden omdat ik denk dat hij daar ok op kan reageren. Hij is nu een jaar en krijgt hetvolgende: wortel, broccoli, bloemkool, witlof, aardappel, kip, kalkoen, rijstwafels en neocate. en af en toe een koekje van de reformwinkel zonder alles wat hij niet mag.
@ Supermam, ik zou nogmaals om een bloedtest vragen, zelfs eisen en een uitgebreid bloedonderzoek. elk voedingsmiddel elimineren / provoceren is heel wat gepuzzel. Is inderdaad het betrouwbaarst, maar bloedtest is mooi een ondersteuning van al dat gepuzzel. Ik ben ook van mening dat bij kindjes die erg allergisch zijn het wel tevoorschijn komt in het bloed. Bij mijn zoontje is dit ook het geval. Met 9 maanden getest en toen kwam er kma en ei uit. Daarnaast hadden ze nog op soja getest. Nu heeft hij in november opnieuw bloedonderzoek gehad en dit keer heel uitgebreid en ook bij dit onderzoek kwamen er allerlei allergieën uit. Mijn zoontje reageerde voor zijn 1e jaar ook op veel fruit overgevoelig, eczeem en buikpijn. Dat gaat gelukkig nu wel goed.
Ik kan me je angst voorstellen. Mijn dochter reageerde in eerste instantie ook nog op soja en ei. Dat laatste ging als eerste weer goed, soja heeft wat langer geduurd. Wat betreft dat eliminatie/provocatie het betrouwbaarste zouden zijn: dat is dikke BS. Ze geloven je al niet als jij het aangeeft, dus hoe betrouwbaar vinden ze het blijkbaar??? Niet dus. Die bloedtest is iig betrouwbaar als ie positief is en dan heb je dat maar als duidelijkheid. Handicap is dus wel dat je dan nog niet weet of je alles duidelijk hebt, maar wat positief uit de bloedtest komt, is dan iig wel duidelijk. Herkenbaar trouwens hoor, dat lopen leuren. Ik heb het met Thirza dus meegemaakt, dat we eindeloos liepen te leuren voor er actie kwam, en nu voor mezelf, na een paar miskramen, alweer. De nederlandse gezondheidszorg staat toch helaas wel bol van de "het zal heus wel niks zijn hoor"-s.... Zie dat je in Maastricht woont, dus misschien is het een optie om voor een second opinion eens naar Belgie te gaan?
bedankt voor jullie reacties. Ik merk dat ik door het geleur in het begin erg gevoelig ben geworden voor de reacties van personeel in het aam (en ook op andere plekkern hoor) Je wordt heel snel als overbezorgde moeder gezien terwijl er echt iets aan de hand was. ben daardoor nu misschien te voorzichtig geworden met mijn zin door te drijven zoals een bloedtest. want ik heb het idee gekregen dat ze je dan helemaal niet meer serieus nemen en niks meer willen doen. volgende keer bij de ka ga ik het weer aankaarten, eerst maa eens kijken wat vrijdag uit de provocatie komt.
Wellicht uit wijken naar het Atrium als de ka niet mee wil werken? Ik kan je wel de naam geven van de ka van mijn kids. Denk dat zij wel mee werkt aan allergietesten. Heeft dat bij mijn zoontje ook gedaan. Hij was niet eens meer onder behandeling. Tijdens een consult van mijn dochter kwamen zijn allergieen ter sprake. Zij adviseerde toen om een afspraak te maken voor hem. Dit hebben we gedaan en zij heeft een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Ha wilde namelijk nog niet testen op allergieen, ik moest het maar doen met het elimineren / provoceren en testen binnen het alternatieve circuit. Tevens ligt er in Kekrade een klinisch ecologisch allergie centrum. Daar zou je ook nog kunnen proberen. Website is KEAC - Klinisch Ecologisch Allergie Centrum - Centre for Environmental Medicine - HPU-Website - START Succes en succes vrijdag. Hopelijk gaat het provoceren goed!