Hallo, Ik zit met een issue. Voor een eventuele nieuwe werkgever moet ik referenties doorgeven van vorige banen. Nou zijn mijn laatste werkgever en ik niet lekker uit elkaar gegaan (ontslagen vlak voordat verlof afliep omdat ik ineens niet goed functioneerde) Wat moet ik nou doen hiermee, het verhaal uitleggen en nummer geven, of niets zeggen en nummer geven of verhaal vertellen en geen nummer geven? Van mijn andere referenties weet ik zeker dat ze super positief zullen zijn, zal dat alsnog genoeg zijn om me aan te willen nemen? Pfff ik baal hier zo van want ik ben zo enthousiast over deze functie!!
Ik zou de andere werkgevers opgeven en over de laatste werkgever eerlijk zijn, dat jullie niet lekker uit elkaar zijn gegaan en om deze reden hem niet op geeft. Dit heb ik 3 jaar geleden bij mijn sollicitatie ook gedaan. Mijn werkgever vond het prima en begreep dit ook. Inmiddels werk ik er alweer 3 jaar.
Ligt eraan denk ik hoelang je bij je laatste werkgever hebt gewerkt. Als dat bijv maar een paar maandjes is geweest geef je die gewoon niet op, mochten ze er naar vragen (heb ik nog niet meegemaakt) dan zeg je ik ben in mijn vorige functie er voor de volle 100% voor gegaan maar kwam er helaas achter dat ik er niet op mijn plek zat zoiets. Gewoon andere referenties opgeven waar je dus wel positief beoordeeld word.
Ze vragen specifiek naar een aantal bedrijven. Ik heb er een jaar gewerkt en een half jaar verlof/ziekte (bedrust) Ze hebben me dit per mail gevraagd, zal ik dan bellen hierover of gewoon per mail antwoord geven.
Ik zou dan zelf een net lijstje met een aantal referenties terug mailen, en vragen ze je ook naar dat laatste bedrijf?? Is dat het geval dan zou ik bellen en het uitleggen, want je zat dus toen ook niet lekker in je vel als je verplicht bedrust moest houden door ziekte, ik neem aan en hoop natuurlijk voor je dat dat nu over is, dit zou ik dan ook zeker benadrukken bij de uitleg naar je eventuele nieuwe werkgever.
Thanks voor de reacties, wat betreft mn vorige werk, heb even een post uit een oud topic gehaald, dan begrijpen jullie de achtergrond wat meer... Het ligt voor mij gewoon gevoelig omdat ik door mn zoontje geen contractverlenging heb gekregen.. iig dat denk ik. Ik heb 1,5 jaar bij mijn werkgever gewerkt en heb nog nooit iets negatiefs van ze te horen gekregen, eerder alleen maar de spreekwoordelijke veren... Een week voordat ik dus moest beginnen op gesprek geweest en ineens functioneerde ik niet goed, werkte niet hard genoeg, communicatie met de cliënten ging niet goed, de klik met mijn collega waar ik voor werkte was er niet.. En daarom was er te veel twijfel voor een contractverlenging.. Kortom ik en iedereen in mijn omgeving denkt aan zwangerschapsdiscriminatie, heb uitgezocht of ik het aan kon vechten maar meerdere instanties gaven aan dat het een bepaalde tijd contract is en dat de werkgever iedere reden mag aangeven voor het niet verlengen, of ik het er nou mee eens was en of het nou terecht is of niet... Ik had niet veel kans om het succesvol aan te vechten... Heb nu in mn mail staan: (nog niet verstuurd) Mijn leidinggevende bij .... en ik zijn helaas niet goed uit elkaar gegaan, hier zal dus geen positieve referentie uitkomen. Ik hoop dan ook dat je genoegen neemt met de onderstaande 2 contactpersonen. Ik kan eventueel maandag telefonisch of misschien in een volgende afspraak hier meer over uitleggen als jullie dat graag willen! Denk dat dit duidelijk en ook gewoon eerlijk is, ik zie dan wel wat eruit komt.
Hallo! Heb je toevallig nog kopieën van beoordelingsgesprekken van je laatste werkgever? Zo ja, dan zou ik in de brief/mail iets meer info geven: Lange tijd vol tevredenheid gewerkt, zie beoordelingsbrieven, maar helaas net voor mijn zwangerschapsverlof te horen gekregen dat mijn contract niet wordt verlengd. Ik denk dat de brieven een eerlijker beeld geven over mijn functioneren, als dat een telefoontje naar oude werkgever doet. Succes!
Officieel gesproken mogen ze geen negatieve referentie geven....dit geeft echter niet de garantie dat ze dit niet ook zullen doen... Bel anders je vorige leidinggevende en vraag hem/haar recht op de man/vrouw af of er een positieve referentie uit komt of niet.... Ik zal niet in je mail zetten dat je daar zeker geen positieve referentie van zal krijgen, en zal ze eerder opbellen om eea toe te lichten dan zo via een mailtje waarmee alles verkeerd geïnterpreteerd kan worden...
Sowieso moet je niemand als referentie opgeven zonder dat vooraf met die persoon te overleggen. Dus ik zou inderdaad, zoals BabyFg zegt, even bellen met deze vraag. Anders kun je inderdaad de andere werkgevers opgeven. Maar licht hun ook even in van te voren!