Wat te eten? (prikkelbare darmen)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door C86, 29 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. C86

C86 Nieuw lid

28 apr 2016
    1
    0
    0
    Hoi dames,

Wellicht zijn er dames hier die ook ervaring hebben met het volgende, vandaar de vraag:
    Op dit moment ben ik 19 weken zwanger van ons 1e kindje en heb ik sinds anderhalve week (ongeveer) veel last van buikpijn, diarree etc.. In het begin van de zwangerschap (week of 6) dit ook gehad, toen een hele tijd geen klachten en nu begint het weer.

Voordat ik zwanger werd, al ervaring met PDS (prikkelbare darmsyndroom), maar dat was eigenlijk behoorlijk rustig, tot nu weer dus.
    Ben al bij de verloskundige geweest, gelukkig is met de kleine alles goed, maar zou graag adviezen van jullie horen wat helpt qua voeding en drinken om mijn darmen weer rustig te krijgen?
    De huisarts wil het nog even aankijken namelijk....maar ik wil natuurlijk zo snel mogelijk verbetering!

2. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.187
    823
    113
    Rustig aan doen met allergenen, ken je het fodmap dieet? Dat volgen veel mensen met PDS. Dan mijd je zoveel mogelijk producten die allergeen zijn. Maar let wel op dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt!
    Let dus tijdelijk op met kruiden, bewerkt vlees, rood vlees (mag toch al niet als je zwanger.bent) maar ook soja, ei, koemelk, gluten, appel, peulvruchtenfamilie enz.
    Zoek maar eens op fodmap dieet. Maar ga niet alle allergenen schrappen want dan kom je voedingsstoffen tekort.

Eet groente en fruit dat zacht is voor je darmen: pastinaak, wortel, pompoen, peer, nectarine enz.

Oja, en lekker kamillethee voor het slapen gaan, erg goed.voor je darmen. Of eventueel probiotica van orthiflor, ook nog eens erg goed voor je kleintje!

3. Me82

Me82 Actief lid

28 nov 2015
    144
    0
    16
    Ik heb ook pds, normaal gesproken medicatie om alles rustig te houden, maar tijdens zwangerschap niet... En nu na de bevalling nog steeds niet!
    Ik begin elke ochtend met een glas Roosvicee laxo. Verder eet ik alle producten in volkoren of meergranen (brood, ontbijtproducten, pasta, rijst, koekjes). Als je dat doet kun je best een keertje smokkelen, 's avonds pizza ofzo. Elke dag fruit (geen citrusvruchten) eten en saliethee werkt ook erg goed voor de darmen. Pickwick heeft spijsverteringsthee, die drink ik altijd thuis na een etentje. Of ik pak in het restaurant zelf een muntthee.

4. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heel gezond eten. Veel vezels en weinig suikers/snoepen. Dat helpt bij mij. Eerste zwangerschap heb ik ook psyliumvezelcapsules geslikt. Die neem ik sowieso op momenten dat mijn pds opspeelt. Die zorgen er bij mij voor dat het allemaal weer even tot rust komt.

Het blijft lastig, want je darmen komen gewoon in beweging tijdens je zwangerschap. Ook vrouwen die geen pds hebben, kunnen veel last hebben tijdens de zwangerschap. Het hoort er helaas ook een klein beetje bij.

5. mimi1988

mimi1988 VIP lid

7 apr 2015
    6.946
    4.154
    113
    PDS is bij iedereen anders.
    Ik weet zelf wat ik wel en niet kan eten, maar dit kan voor een ander weer anders zijn. Ik krijg snel buikpijn, krampen en diarree bij rundvlees, te vet eten, te pittig, naturel chips, witbrood, spinazie. Ik eet daarom zo veel mogelijk vezels en op vaste tijden. Dat helpt bij mijdt beste. Ik denk dat het handig is als je kijkt van welke voedingsmiddelen je klachten krijgt en deze zo veel mogelijk laat staan.

6. Ri1987

Ri1987 Actief lid

9 sep 2015
    176
    1
    18
    NULL
    NULL
    Vervelend dat je huisarts het eerst wil aankijken... Ik had gelukkig een huisarts die mij na telefonisch consult gelijk medicijnen voorschreef. Vaak heb je na de bevalling ook er weer last van, hou daar rekening mee.

Heb zelf PDS maar ik krijg verstoppingen en geen diarree. Redelijk onder controle te houden door veel groene groente te eten, weinig aardappel. Elke dag een stuk fruit maar absoluut geen banaan. Geen wit brood. Maar ook zo min mogelijk suiker en toegevoegde kunstmatige troep.

7. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Er wordt hierboven thee geadviseerd, maar kijk wel even goed of je die thee mag gebruiken.

Hier ook een prikkelbare darm-klant. Bij mij is het redelijk rustig nu. Ik eet weinig zuivel (1-2 porties), weinig tarwe (eet vnl spelt), geen suiker en aanverwante stoffen, geen wit brood/rijst/pasta. Verder pas ik op met koolsoorten, ui, prei. Soms wil aardappelen in combinatie met vet (jus of boter) en paprika ook niet helemaal lekker vallen. Ik drink veel water en thee. Geen vruchtensappen.

Ik zou zelf voor een weekje een eetdagboek bij houden, met wat eet/drink je en welke klachten.
    Je kan ook overwegen om naar de diëtiste te gaan. Je krijgt volgens mij een paar uurtjes vergoed vanuit je verzekering.

Deel Deze Pagina