Vermoedelijk galstenen, 2 weken wachten op echo

Discussie in 'De lounge' gestart door Feilo2015, 8 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feilo2015

Feilo2015 Lid

22 mei 2015
    86
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Gistermiddag kreeg ik een verschrikkelijke pijnaanval rechtsboven in mijn buik. Die pijn kwam zo plotseling en zo hevig dat ik daardoor begon te hyperventileren. Ook dat was voor mij voor het eerst en wist dus totaal niet wat me overkwam. Ik kroop over de grond van de pijn :$

uiteindelijk kwam er een arts en zij vermoedde galstenen of een ontstoken galblaas. Ik kreeg een spuit tegen de pijn en moest vandaag naar mijn eigen huisarts. Zo gezegd zo gedaan en hij denkt hetzelfde en werd doorverwezen voor een echo. Maar nu kan ik pas 23 februari terecht.

Kan ik de huisarts vragen om te bellen of ik eerder terecht kan? Ik heb namelijk echt flink last :(

2. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Hier hetzelfde verhaal maar dan mijn man (de mijne hebben ze er vorig jaar gelukkig uitgehaald). Hij kon eind volgende week pas terecht. Nu via een ander ziekenhuis heeft hij voor maandag a.s. een afspraak.

Misschien kun je zelf een ander ziekenhuis bellen.

Veel sterkte en beterschap.

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik zou wel bellen ja. Als je galblaas echt ontstoken is moet ie er zo snel mogelijk uit.

Toen ik voor het eerst bij de huisarts kwam met een beetje buikpijn en al langere tijd misselijkheid heeft ze eerst mij onderzocht en daarna direct een echo gemaakt wat haar vermoeden van galstenen bevestigde.

Als de pijn te lang blijft aanhouden naar de HAP bellen. Een koliek duurt "volgens de boekjes" max 3 uur. Mijn ergste heeft 12 uur geduurd en was ineens vanuit het niets over. Natuulijk net op een moment dat ik bij de SEH zat te wachten..

Hoop dat je sneller voor een echo kunt, en veel sterkte!

4. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

Ik ken het. Duurt heel lang. Pas als je koorts krijgt mag je met spoed.. en die pijn is echt een hel.. De eerste keer dat ik het had dacht ik dat ik dood ging

5. yaro

yaro Niet meer actief

Toen hier een vermoeden was hebben ze mij via de HAP direct doorgestuurd voor een echo. Zou zeker niet zo lang wachtend en op je strepen staan.

6. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Die zijn niet goed! Hels is de pijn en er moet meteen naar gegeven worden. Ga naar de HAP voor een acute doorverwijzing.

7. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik ben uiteindelijk pas na meerdere aanvallen gedurende 9 maanden doorgestuurd. Die aanvallen wat een ramp zeg!
    Sterkte ermee!

8. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Mijn man kroop over de grond vd pijn toen zijn galblaas ontstoken was door galstenen. Is opgenomen in het zh. Daar antibiotica gehad en toen de ontsteking weg was hebben ze 3 maanden later de galblaas eruit gehaald.ze wilden hem pas eruit halen als de ontsteking weg was ter voorkoming van complicaties

9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.136
    113
    Home
    meestal is de pijn na een aanval gelijk weg
    als je zegt nu nog last te hebben zou ik wel gelijk bellen
    heb dit zelf ook gehad opgenomen geweest etc helse pijnen :(:(

hou er ook rekening mee ( per ziekenhuis verschillend ) dat er een wachtlijst staat voor een galblaasoperatie

10. Feilo2015

Feilo2015 Lid

22 mei 2015
    86
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties meiden! De heftige pijn die ik gisteren had is Godzijdank over (ik dacht serieus dat ik het niet zou overleven, zo'n pijn). Maar ik heb al wel de hele dag een flink zeurende pijn op die plek en tussen mijn schouderbladen ondanks de Diclofenac.

Ik zal morgen de huisarts bellen om te vragen of hij de echo kan versnellen en mocht ik weer zo'n aanval krijgen (oooh dat hoop ik echt niet) dan zit ik binnen no time bij de HAP.

11. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    vet eten vermijden!

2 Weken is echt al snel hoor.
    Hierboven wordt geschreven over galblaasontsteking dat hij er zo snel mogelijk uit moet. Maar wat jij beschrijft zijn koliekpijnen bij galsteenlijden. Als dit opkomt gelijk bellen zodat je buscopan kan krijgen (heb je wrsc. al gehad gisteren).
    Vervolgens als er galstenen op de echo te zien zijn willen ze het liefst pas opereren als het 'rustig' is, ivm genezing / kans op complicaties.
    hopelijk blijven meerdere aanvallen je bespaart!

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Die pijnaanvallen zijn echt gruwelijk.
    Vermijd vet eten, kruidig eten en cafeïne, zo kan je misschien nog erge aanvallen voorkomen.

Heel veel sterkte met afwachten en mocht je geopereerd moeten worden: bij mij stelde het niks voor terwijl ik zo bang was van tevoren. Na afloop was ik alleen nog maar blij; nooit meer die pijn!

13. Feilo2015

Feilo2015 Lid

22 mei 2015
    86
    0
    6
    NULL
    NULL
    Zit nu beneden vanwege de pijn. Niet zo'n aanval als gisteren, maar mijn rug en plek in mijn buik staan in de fik :(
    Weet niet hoe ik zitten of liggen moet.
    Twijfel om de hap te bellen.
    Als ik dat doe dan moet ik iemand wakker gaan bellen om op mijn dochters te passen :(

14. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Gatsie wat vervelend! Zelf gelukkig geen ervaring mee, maar wil je even beterschap wensen!

15. Feilo2015

Feilo2015 Lid

22 mei 2015
    86
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dank je wel, heb toch maar gebeld en ze willen graag dat ik langs kom. Heb mijn schoonmoeder wakker gebeld en ze komt deze kant op.

16. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.325
    676
    113
    Utrecht
    Hoe gaat het nu met je? Beterschap!!

17. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Hou er rekening mee dat de operatie ook nog even duurt. Voor galblaas verwijdering moet je vaak weken wachten. Je kunt dan misschien je verzekeraar bellen voor wachtlijst bemiddeling. Tegen de pijn: warmte (bad, pittenzak, etc) en ontspannen! De pijn wordt veroorzaakt door spieren die verkrampen en ontspannen gaat dat tegen. Hopelijk kun je snel terecht.

18. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

Hier ben ik in mijn zwangerschap geopereerd aan mijn galblaas, ik heb toen niet heel lang hoeven wachten, was niet ontstoken maar lever waarden waren zwaar afwijkend, ik heb bij alle aanvallen een helse pijn op mijn rug gehad. Vet eten vermijden had geen enkele zin, ik at niets meer door de pijn aanvallen bleven komen, Uiteindelijk bij een nieuwe aanval door de huisarts naar het ziekenhuis gebracht en daar binnen 2 dagen alle onderzoeken afgerond en 11 dagen later de galblaas eruit.
    Helaas bleef de pijn komen en werd zelfs heviger bloedwaarden verslechterden en uiteindelijk met hele hevige buikpijn opgenomen aanval duurde toen al meer dan 36 uur toen bleek dat de galweg helemaal vol stenen zat en mijn alvleesklier ontstoken was, gelukkig werd dit toen ook allemaal heel snel opgelost, maar die pijn daar kan je niet mee blijven lopen. Hopelijk ben je inmiddels al geholpen,

Ik kreeg toen buscopan tabletten mee naar huis die hielpe.n best aardig dicolfenac weet ik niet die mocht ik toen maar beperkt hebben

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die plek kan nog wel even zeuren, die napijn bleef bij mij echt wel een paar dagen hangen.. Maar die echte pijn was na een paar uur weg.
    Evt met een diclofenac zetpil de nachten door om lekker te kunnen slapen.

Het is maar de vraag wanneer je weer een aanval krijgt. Bij mij begon het om de 1a2 maand. Daarna steeds iets vaker. Dus dan is 2 weken wachten geen probleem. Maar krijg je wel snel een aanval dan zou ik zeker de huisarts/Hap bellen..

Ik had de eerste aanvallen geen idee wat het was, arts dacht aan hyperventilatie/paniekaanvallen.. Pas na 9 maanden gemiddeld om de maand een aanval werd ik geel bij een aanval. Dat was vrijdags, zaterdag diclofenac zetpil gehad van de HAP, zondag weer terug omdat ik zo geel als een kuikentje wakker werd. Daar trof ik mijn eigen huisarts en hij vond me heulemaal niet zo geel. Maandag terugkomen om bloed te prikken en dinsdag bellen om 11 uur voor de uitslag. En toen had ik om half 10 de huisarts aan de lijn, dat ik me mocht melden bij de spoed-interne. Daar bleek er een steen klem te zitten in de de galwegen, en daarmee ging ook mijn alvleesklier ontsteken. Die steen is die woensdag met een ERCP weggehaald (slang via keel/maag). En 2 weken later lag ik op de OK en was ik het stomme ding kwijt. Ze waren te bang dat mijn alvleesklier weer ging ontsteken, en er zaten zeker nog 15 grote stenen (en een hoop gruis) in de galblaas te wachten..

20. Feilo2015

Feilo2015 Lid

22 mei 2015
    86
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik wilde even laten weten hoe het allemaal gegaan is.

Maandagnacht heb ik een morfinespuit gekregen tegen de pijn, wowww wat hielp dat goed. Binnen 5 minuten was ik verlost van de pijn, heerlijk!

Op dinsdag contact gehad met de huisarts omdat de pijn toch aan bleef houden en gevraagd of de echo vervroegd kon worden. Dat kon gelukkig, naar vandaag.

Op de echo was te zien dat er meerdere stenen in de galblaas zitten en dat er 1 vast zit bij de alvleesklier, en dit zou een ontsteking aan de alvleesklier kunnen veroorzaken waardoor je nog verder van huis bent. Deze wordt aankomende dinsdag verwijderd middels een ERCP. En dan na ongeveer 6 weken wordt de galblaas verwijderd.

Ben nog even onder de pannen dus, maar enorm blij dat ze hebben kunnen achterhalen waar de pijn vandaan komt en dat ze er iets aan kunnen doen.

Deel Deze Pagina