Onze zoon van bijna 9 sport 5/6 dagen intensief (voetbal & gym) Daarnaast voetbalt hij ook nog in de speeltuin na schooltijd. Verder is hij heel actief en geeft zich tijdens het sporten helemaal. Nu wil ik gaan kijken of we qua voeding goed zitten. Wat eet jouw veel sportende dochter/zoon op sportdagen? Mijn zoon eet ongeveer op een dag: O: 2 volkoren boterhammen met beleg. Soms nog een beschuitje of bakje Brinta erbij. T: 1 stuk fruit met een eierkoek, ontbijtkoek of rijstewafel. L: 2 boterhammen T: 1 boterham uit school met een koekje of fruit A: avondeten. Halfvolle yoghurt toe. Na het sporten eet hij nu meestal een banaan, koekje oid. Hij geeft vaak aan dat hij honger heeft/ zin in een snoepje heeft. Zijn avond eten kan beter. Daar geeft hij snel aan dat hij vol zit maar vind het niet altijd lekker genoeg Hij groeit goed, zit lekker in zijn vel maar als ik zie wat hij tijdens bijv een wedstrijd beweegt dan twijfel ik of hij wel voldoende voedingstoffen binnen krijgt.
Ik vind het niet super veel. Mijn dochter eet dat op dagen zonder intensieve beweging. Ik zou vooral kijken naar hoeveel honger hij heeft. Dan geen snoepje, maar bv. een extra boterham of wat nootjes of rauwkost ofzo.
Ik vind het weinig voor een jongen in de groei die zoveel sport. De oudste sport ook veel en op hoog niveau. Hij voetbal 4x per week gemiddeld en ook elke dag met zijn vriendjes. Hij eet gemiddeld: - ontbijt 2 boterhammen -tussendoor 1 boterham en paprika (eet geen fruit/ 2 rijsttafel -3-4 boterhammen -koekje -avondeten op trainingsdagen, vaak pasta. Na training eet hij soms nog wel 4 boterhammen. Op een wedstrijddag ontbijt hij met 3 boterhammen, 3 eieren en soms bacon. Soms kwark met muesli, maar is niet zijn favoriet.
Ik lees even mee. De oudste traint 2x in de week en wedstrijd op zaterdag. Wel intensief, hij traint ruim een uur per keer, maar is wel het volle uur aan het zwemmen. Geen pauze tussendoor en alles op bijna volle snelheid. Wedstrijden zijn vaak 5 weken achter elkaar, dan 3 a 4 weken niks. O: 2 boterhammen met beleg, soms nog volkoren crackers erbij T; banaan (geen fruiteter) of rijstwafels L; 2 volkoren boterhammen met beleg, minstens 4 volkorencrackers met beleg T; na schooltijd snoepje/koekje en fruit (niet of of maar echt beide). Soms tussendoor nog rijstewafel A; op wedstrijddagen spaghetti of andere pasta. Anders gewoon wat er op tafel staat. Na het trainen vaak nog een boterham of ik warm nog wat restjes op van het avondeten. Tijdens wedstrijden heeft hij genoeg eten en drinken bij zich en extra fruit. Hij is echt heel slank, maar bizar goed zichtbare spieren (voornamelijk schouders en schouderbladen en blokjesbuik). Maar toch kan hij in mijn ogen wat meer eten op dagen dat hij traint of een wedstrijd heeft.
@suus1983 Ik ga deze week opnieuw proberen een extra boterham toe te voegen bij de lunch op school. Vorige keer liet hij ze telkens over. @Luuz een beetje vergelijkbaar denk ik. Ik twijfelde ook aan zijn trainingsdagen maar vandaag heeft hij echt een stuk meer gegeten. @NiekeKris nootjes is een goede toevoeging. Dat vind hij ook erg lekker.
Ja als hij echt geen honger meer heeft houdt het wel op natuurlijk. Of is hij niet zo gek op brood? Dan is een pannenkoek oid meegeven misschien een idee. Hier vraagt hij echt zelf om het extra brood.
Ja vrij hetzelfde volgens mij. Maar las iets over extra noten, dat eet hij ook graag, dus denk dat ik dat ook wat vaker in huis haal.
Naast noten toevoegen zou ik ook kwark toevoegen,veel eiwitten vult goed en is gelijk goed voor het herstel van de spieren. Wij vinden de franse magere kwark van de melkan lekker. Dit is ons toetje met pompoenpitten en zemelen. Kan ook rustig tussendoor (kun je ook noten, pitten, zaden, fruit toevoegen, zelf gemaakte appelcompote) genoeg variatie
Zou dat dan op een ander moment dan. Niet na het avondeten. zuivel vlak na het avondeten is niet het beste moment.
Dan eet minstens de helft van de bevolking in Nederland niet goed, de meeste mensen eten wel zuivel als toetje Ben wel benieuwd waarom dat minder goed is. Kwark kun je ook prima als ontbijt of lunch eten
Klopt is in Nederland echt standaard, maar het schijnt niet goed te zijn voor de opname van ijzer. Zuivelproducten bemoeilijken dat en daarom wordt er aangeraden niet gelijk na het avondeten zuivelproducten te nemen.
Heb het even opgezocht maar kan dan ook niet vinden hoe lang je dan wel moet wachten. Voortaan eerst de afwas en dan het toetje.