Vermoeden hoogsensitief kind.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door jes12, 12 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Ik ben al bekend met het boek, maar thnx voor je aanbod!
     
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.163
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, was ook voor TS, sorry!
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  3. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    Hihi geeft niet, ik dacht tegen mij omdat je mijn bericht gekopieerd had :cool::D
     
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.163
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, was vergeten @TS erbij te zetten ,haha.
    Dus bij deze TS. :)
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  5. suussuus

    suussuus Lid

    20 okt 2012
    58
    27
    18
    NULL
    NULL
    ja kabouter langmuts is daar zeker op gericht!

    sterkte ik weet hoe lastig het is maar ik hoop voor je dat het met de tips hier en uit boeken beter gaat. HSP strong willed...

    onderzoek kan geen kwaad maar geef je kind niet het gevoel dat er iets met hem aan de hand is. Ik probeerde altijd zijn gedrag te benoemen, niet zijn persoon.
     
  6. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Ik heb al weleens wat gelezen over de baba methode maar hem nog niet heel actief ingezet.
    Ik kon me er toen ook wel in vinden dus ik ga me daar is in verdiepen verder!
    Wat ik soms zo lastig vind aan het internet is dat er wel 500 sites te vinden zijn met tips en ik dan even door de bomen het bos niet zie.. en niet weet waar ik mee moet beginnen.:oops:
     
  7. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Fijn om herkenning te lezen.
    Ik heb een kinder planbord besteld met pictogrammen van al zijn dagelijkse activiteiten dat wil ik gaan gebruiken om voorspelbaarheis te creëeren.. ik hoop dat dat helpt.
    Consequent zijn is ook heel belangrijk al geef ik toe dat het soms moeilijk is omdat we bang zijn voor een nieuwe driftbui:oops:
     
  8. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Ik merk duidelijk verschil met wanneer hij drukke dagen heeft en wanneer minder druk. Ik kan niet direct zeggen dat hij er in de vakanties geen last van heeft maar het is dan net iets makkelijker te sturen denk ik.
    Vandaag hebben we hem huis gehouden van school en hij is iniedergeval een stuk rustiger gaan slapen dan de afgelopen week.. dus ik zie nu wel zeker een verband tussen drukke en rustige dagen.
     
  9. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
     
    Langmuts vindt dit leuk.
  10. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Liekje81 vindt dit leuk.
  11. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Lieve allemaal,

    Wat ben ik blij met jullie reacties, dit doet me zo goed.. de tips.. de herkenning..
    In mijn omgeving is er alleen maar onbegrip dus ik ben echt blij dat ik het hier even van me afgeschreven heb en goeie tips heb mogen krijgen!
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  12. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.834
    25.932
    113
    Vrouw
    Vooral. Iet met alles tegelijk!
    Succes. Ik heb de methode een keer uitgelegd gekregen door de gezinscoach waar we bij zaten. We passen het meestal ook niet zo volgens de letter toe. Maar het idee van begrijp en accepteer je kind zoals het is geeft al veel rust.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.787
    113
    Hier duurt het een aantal dagen voor hij weer gewend is aan de vakantie. Op die dagen zoekt hij meer de grenzen op. Je kan merken dat deze week lang en veel was, hij is druk en zit ook echt vandaag in mijn irritatie zone.

    Nog 1 week en dan vakantie met hopelijk meer rust ondanks de feestdagen.
    Wij maken meestal een lijstje met dingen die hij wil doen. Samen bakken, naar het bos , fietsen, wandelen, spelletjes spelen, hut bouwen etc.

    Erg vervelend dat er zoveel onbegrip is. Ik leg veel dingen hier niet meer uit. Sommige vinden ons streng maar wij zijn heel duidelijk voor onze knul en dat werkt voor hem maar als andere daar iets van vinden dan is dat zo.
    Cirkel van invloed, al is dat heeeeeel moeilijk.
     
  14. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Hier was het ook zo erg. Mijn zoontje begon iets voordat hij 4 jaar werd op school. Hij was daar een model-leerling, ze wilden er nog wel 15 van zulke in de klas. Stil, volgzaam, rustig, al dat soort dingen. Thuis gooide hij de boeken door de kamer, schreeuwde dat hij ons pijn wilde doen, probeerde de kasten van de muur te trekken, liep letterlijk tegen de muren omhoog, wij omschrijven het als ‘kortsluiting in zijn hoofd’. Slapen deed hij nauwelijks, hij kroop ‘s nachts in zijn slaap het hele bed door en was ontzettend onrustig.

    Onze oplossing was om te stoppen met school. We vonden het verschrikkelijk om hem zo te zien en konden op een gegeven moment niet meer meeveren, hoe graag we ook wilden. Dus, in overleg met school, hebben we hem van school gehaald. Later is hij weer rustig gaan wennen, maar toen merkten we ook al heel snel weer de terugval in gedrag. Weer hebben we hem van school gehaald.
    Ondertussen waren we begonnen met SI-therapie, waar we flink wat tips door hebben gekregen om hiermee om te gaan. Daarnaast is zoontje niet meer naar school gegaan, maar gestart op dagbehandeling. Hij zit hier in een kleinere groep (8 kinderen) met 3 begeleiders. Ze helpen hem om beter om te gaan met de prikkels, faalangst, perfectionisme etc. Als hij daar klaar is (rond kerst volgend jaar hoogstwaarschijnlijk) krijgen we een advies van hen over hoe en wat verder met school.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Kun je nog iets meer over jullie situatie vertellen? Hebben jullie nog meer kinderen bijvoorbeeld? Gaat jullie kind ook naar opvang of niet?
    Als ik je berichten lees, kan het inderdaad zo zijn dat je kind over gevoelig is. Overigens heb ik bij mijn twee oudste kinderen allebei gezien dat het eerste jaar op school erg vermoeiend was. Dat wordt vanzelf na verloop van tijd beter.
    Opvang na school zal aan vermoeidheid bijdragen, dus mocht dat er zijn, kun je misschien kijken of je dat tijdelijk wat kan verminderen.
    Verder zie ik ook gedrag wat je beschrijft wat echt niet te tolereren is, zoals schelden of dingen kapot maken. Verder geef je aan dat je moeite hebt met consequent zijn. Als ik die laatste twee dingen zie, dan denk ik dat je toch ook aan een stukje verbetering van de opvoedtechnieken (Consequent zijn, consequenties verbinden aan gedrag) zou kunnen kijken.
    Daarnaast viel me ook op dat hij steeds vermaakt moeten worden. Waarom zou dat moeten? Daar zou je ook eens goed naar kunnen kijken, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hij moet ook zichzelf kunnen vermaken en zich kunnen vervelen.
     
  16. MrsBucket

    MrsBucket Fanatiek lid

    27 mei 2014
    1.163
    590
    113
    Het lastige met consequent zijn in deze situatie is dat je kind dit gedrag echt niet vertoont omdat hij dit wil vertonen, maar omdat het hem niet lukt om ander (gewenst) gedrag te laten zien. Dus ga je dan onmacht straffen? Of ga je hem daarin begeleiden?
    Let wel, ik praat echt niet goed dat een kind mensen pijn doet etc, maar wat wij zagen bij onze zoon was dat hij niets anders kon doen. Hij kon geen ander gedrag kiezen. Het maakte niet uit wat voor consequentie er tegenover stond, het lukte hem simpelweg niet doordat zijn hoofd te vol zat met van alles, doordat hij overprikkeld was. Dus wij besloten om hem in onze veilige thuissituatie te begeleiden en ervoor te zorgen dat hij uit kon razen, zonder ons pijn te doen. Hij mocht met kussens gooien, want dat was minder vervelend dan met boeken. Hij mocht de bank schoppen en slaan, want dan sloeg hij ons niet. Etc. Die overprikkeling moet er toch op de 1 of andere manier uit en door straf te geven bouwt het juist alleen meer op.
     
  17. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.834
    25.932
    113
    Vrouw
    Dit idd.
    En daarnaast ook kijken hoe je kan voorkomen dat het zover komt.
     
  18. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Precies dit dus.. bedankt voor je bericht.
    Er zijn maar heel weinig mensen die dit begrijpen heb ik het idee.. mensen oordelen al snel wanneer je niet op de traditionele manier opvoed door streng en consequent te zijn.
    Ik heb het eens geprobeerd toen we het echt niet meer wisten, 1 week lang heel streng, bij ieder negatief gedrag een consequentie.. nou het resultaat daarvan was dat hij een week lang zoveel straf had en daardoor hingen we ontzettend in een negatieve spiraal en werd zijn gedrag alleen maar erger! Dat dus nooit meer:rolleyes:

    Ik heb zijn kamer volgelegd met kussens en knuffels waar hij mee mag gooien en die van de bank is indd een goeie!
    Precies wat je zegt die overprikkeling zit er nou eenmaal en moet eruit kunnen.
     
  19. jes12

    jes12 Bekend lid

    2 jan 2014
    888
    91
    28
    Daar zijn we nu volop mee bezig ik probeer hem te leren zelf, of met onze aanwijzing een time out te nemen wanneer hij boos begint te worden. Dat is vandaag 2x goed gelukt en voorkwam echt een boze bui:D
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  20. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.834
    25.932
    113
    Vrouw
    Goed bezig.:thumup:
    En heb je ook compliment gegeven dat het goed ging?
     

Deel Deze Pagina