Ons meisje is geboren via een keizersnede met 39 weken. Mooie termijn dus. Ze kreeg meteen een 10 na haar geboorte. In het begin groeide ze matig qua gewicht, maar dat is na een paar maanden bijgetrokken. Inmiddels is ze alweer 16 maanden oud, 10 kilo en 77 cm. Ze kletst heel veel en loopt al 2 maanden helemaal los. Qua ontwikkeling maak ik me dan ook helemaal geen zorgen. Nu waren we bij 14 maanden op het CB en daar was een hartruisje te horen. We hoefden ons geen zorgen te maken. Bij 16 maanden wilde ze dus nog een x luisteren en was het weer duidelijk te horen. Ach zegt de dokter van het CB heel veel kindjes hebben een hartruisje 9 van de 10 keer is het onschuldig. Ik heb voor de zekerheid toch maar de huisarts gebeld en ook die kon het ruisje duidelijk horen. Voor mijn gemoedsrust toch maar even naar het ziekenhuis. Gisteren zijn we in het ziekenhuis geweest. Ook de kinderarts kon het ruisje erg duidelijk horen. Te duidelijk om te negeren :x. De arts heeft een vermoeden dat haar ductus (ader tussen hart en longen niet gesloten is.). Nu gaat er 7 december een echo worden gemaakt van haar hartje. Mocht de ductus inderdaad nog open zijn dan zal deze met een katheterisatie in de lies worden gesloten. Het is nog niet zeker en als de ductus inderdaad open is dan kunnen ze het prima verhelpen. Toch vind ik het erg heftig. Ik ging er steeds vanuit bij iedere controle dat ze zouden zeggen dat er niks aan de hand in. En dat kan nog steeds, maar er komt steeds een vervolgstap. Wie nog meer bekend met open ductus bij een dreumes. Ze heeft verder 0 klachten.
Dat zal wel even schrikken geweest zijn! Uiteraard vind je het heftig. Er is wellicht iets met je kindje aan de hand en dat zit bij haar hartje, dat is ook heftig. Het is gelukkig wel fijn dat ze goed groeit en goed ontwikkelt. Ik heb geen ervaring met een open ductus maar wel met andere hartafwijkingen. 7 december is wel nog ver weg zeg, krijg je de echo in een kinder hartcentrum? Ik kan wel onderschrijven dat een katheterisatie via de lies 'meevalt'. Meestal wordt je kindje de dag voor de ingreep opgenomen en mag je kindje de dag na de ingreep weer mee naar huis. Maar goed, eerst de echo maar even afwachten!
Mijn zoontje heeft ook een open ductus vanwege vroeggeboorte. Hij is nu 3 jaar en nog niet hieraan geholpen. Hij heeft nergens last van. Volgend jaar juni weer naar cardioloog voor een nieuwe echo. Cardioloog wil de ingreep doen als hij groter is. Hij heeft namelijk ook nog een vernauwing bij een hartspier. Dus de ductus gaan ze sluiten en de vernauwing oprekken. Dit doen ze in 1 ingreep. En hoe groter hij is, hij makkelijker het is voor de cardioloog voor de ingreep. Ik vind het ook een eng idee. Iets bij zijn hart is gewoon eng. Vooral als hij buiten adem raakt ofzo...Maar ik probeer het te relativeren en gewoon af te wachten...