De kleine man blijkt vanaf de 20 weken echo al een flinkert te zijn, een extra GUO en suikertest zijn uitgevoerd maar gelukkig is er niks aan de hand. Hij heeft het gewoon te goed in de buik. Drie weken geleden had ik een echo om te kijken naar de lokatie van de placenta en bleek dat de baby richting 9 pond zou gaan met 40 weken. En bij de echo gister, om te kijken of hij goed ligt, was hij nog verder van de bovenste groeilijn af (hij ligt dus behoorlijk boven de P95 lijn!). De vk vindt het niet verstandig als ik de 40 weken gaat halen en heeft me doorgestuurd naar de gynaceoloog. Maar nu ben ik benieuwd wat ik vogende week tijdens het gesprek met de gyn een beetje kan verwachten. Zullen ze echt eerder gaan ingrijpen? En hoeveel? Het is mijn derde zwangerschap, de vorige 2 bevallingen waren spontaan maar beide rond de 40 weken (40+2 en 39+5). De vk verwacht daarom dat de baby eerder uit zichzelf tegen de 40 weken zal komen dan nu al, vandaar de doorverwijzing. Maar ja... Ben me nu van alles aan het bedenken en vind het stiekem wel fijn om te weten of en wat er bij andere dames is gebeurd
Mijn jongste werd op meer dan 9 pond geschat maar werd niet ingeleid. Dat wilde ik ook niet. Uiteindelijk woog hij bij 39+3 (spontaan) maar 8 pond en bleek hij gewoon heel lang te zijn. De vijf groei echo's zaten ernaast
Ik heb een 8.5 ponder en een 10ponder. Dit keer word ik rond de 39w ingeleid. Mits de echos weer een groter kindje doen vermoeden.
Onze kleine lag vorige week 4 weken voor qua groei. Als ukje zo doorgroeit word ik met 37 of 38 weken ingeleid. Ik lees wel steeds verschillende verhalen, per ziekenhuis verschilt het nogal.
Mijn zoontje lag 5 weken voor op groei, werd op 32 weken 2600gram geschat / op 35 weken 3250gram. Maar er is nooit gesproken over inleiden, had ook geen zwdiabetes ofzo .. gewoon een grote jongen. Op 39.4 weken bevallen van een zoontje dat 4315gram woog en 53cm. Ben uiteindelijk op 3 uur tijd bevallen, zonder epidurale. Was totaal niet nodig om ingeleid te worden, ben de dag ervoor wel gestript Hoeveel wordt je kindje nu geschat?
Ook hier ligt kindje ruim 5 weken voor op groei, ook ver boven de p98 lijn. Met 33.1; werd het al 3000 gram geschat, en ook hier zijn alle bloedwaardes telkens goed. Hier word wel gesproken over eerder inleiden of zelfs een keizersnede als kindje niet is ingedaald. Sta sinds 28 weken ook volledig onder controle van de gyn. Maar zoals al eerder werd gezegd dit blijkt echt verschillend te zijn per ziekenhuis, en ook zelfs per gyn, de een bij mij spreekt over we moeten blij zijn als we 37 weken gaan halen, de ander zegt weer inleiden in week 38-39. Heel veel succes van de week bij de gyn.
Kleine man werd hier met 36 weken op 4200 gram geschat (p-waarde 99,9). Veloskundige had het over inleiden met 38 weken toen we echter in het ziekenhuis waren werd er vrij laconiek over het gewicht gedaan en uiteindelijk werd er dan gezegd; misschien met 39 weken. Nu blijken we een stuitliggertje te hebben en heeft een versie niet geholpen dus wordt het een keizersnede met 39 weken. Of ik anders alsnog met 38 weken ingeleid zou worden weet ik niet.
De verloskundige heeft bij mij ook gezegd dat er eerder ingeleid gaat worden als deze weer zo groot wordt geschat. Ik moet de groeiecho dinsdag nog afwachten. N.a.v. Deze echo wordt er besloten. Maar heel veel vertrouwen heb ik er niet in. Onze tweede werd geschat op een geboortegewicht van 3750, ik weet niet meer met hoeveel weken dat was. Uiteindelijk woog hij 4730 met 41 weken...
Ik wordt eerder ingeleid i.v.m. zwangerschapscholestase. De gyn vertelde ons een verhaal over dat ze bij grote kindjes liever niet heel vroeg inleiden, omdat gek genoeg de kleintjes het vaak beter doen! Grote kinderen noemen ze "luie rijpers" omdat ze eigenlijk als vanzelf wel groeien, kleintjes zijn vechtertjes en maken meer stresshormoon aan waardoor het ademen beter gaat. Ik weet niet hoe dat gaat met hele grote baby's, maar denk niet dat ze dan voor de 37 weken inleiden?
Ik ben met 38,4 weken ingeleid van mijn derde maar dit kwam ook door de combinatie van bi en p95 kind, inderdaad wilde de vk inleiden en daardoor door naar de gynaecoloog die vond het niet noodzakelijk maar heeft het uiteindelijk dus wel gedaan. Deze zwangerschap nog afwachten met de pretecho van 18 WK p95 en met 20 wk p70 maar ik voel wel dat mijn baarmoeder weer een groeispurt heeft zit nu 1/3 boven mijn navel, we wachten het maar weer rustig af! Toch is een groot kind niet zonder risico's hoor mijn middelste zat met haar schoudertje vast en dit is allemaal goed gegaan maar dit kan ook leiden tot bv. Een verlamd armpje of erger....
Bedankt voor de reacties! Maar het verschilt blijkbaar nogal per ziekenhuis.... Nou ja, ik moet het maar over me heen laten komen. Vond het op zich wel prettig om eventueel te weten dat ze bij week ... eventueel inleiden, valt het iets minder rauw op mijn dak. Ik was zo verbaasd dat ik niet echt gevraagd heb welk gewicht ze hem nu schatten, 3 weken geleden was het nog 2800 gram. Zag wel tijdens de echo 39weken en wat dagen staan toen ze het buikje opmaten maar toen ik ernaar vroeg wat dit betekende wimpelde ze me een beetje af met dat ze het zo wel op de curve zou laten zien. Mijn voorkeur gaat uit naar spontaan bevallen zonder poespas, maar alleen als dat haalbaar is voor mezelf en de baby.
He volgens mij weet ik wie jij bent... Ik kan er verder niet zoveel over zeggen, alleen komt wel goed schatje
Zag het berichtje ertussen staan op het forum en dacht, he bekend verhaal! Haha! Maar zal je verder hier met rust laten hoop dat er meiden zijn die je wat gerust kunnen stellen hier!!!!!
Mijn vebtje werd 7 pond geschat door vj en bleek achteraf 9,5 pond te zijn en zelfs 13 dgn na uitrekendatum kondigde hij zich aan. Dus niet geweten dat hij groter was en ook nog eens langer doorgelopen (ik wilde niet ingeleid worden als we het beiden nog goed maakten)
Mijn ventje lag metzijn hoofdje 5 weken voor op groei volgens de echo en ook hij werd rond de 9 pond geschat. Liep al in het zh vanwege overgewicht bij mezelf en daarbij lag hij ook nog in stuit. 4 x OGTT gehad, maar die was gewoon goed gelukkig! Uiteindelijk werd t hier ook een ks met 39 weken, ivm de stuitligging, versie was mislukt. Ik was ontzettend verbaasd toen hij eruit kwam! Klein koppie ( nu nog steeds onder de gemiddelde lijn ) en nog geen 7 pond!
Bij mijn dochter was er sprake dat ik met 37 weken ingeleid zou worden. (met 36 weken viel haar grootte al buiten de meetbare normen van het echoapparaat) Toen ik daar met 37 weken zat zie de gyn... ah we wachten toch nog wat langer en ik zie je volgende week weer. Pffff De nacht voordat ik weer naar de gyn moest (38+3)ben ik bevallen van een dochter van 5120 gr. Heel snel en soepel en thuis(turbobevalling dus redde het ziekenhuis niet meer) Met 32 weken zat zij trouwens al op ruim 6 pond. Mijn advies is overleg, stel duidelijke plannen op in overleg met de gyn, verloskundige en laat dat ook in je dossier opnemen!
De eerste hier een keizersnede bij 42 weken. Zoon 4550 Gr. De tweede boven P100. Spontane bevalling 40+5 dochter 4625 gram.
Dat geeft de gyn hier ook wel aan, daarom willen ze ook absoluut niet te vroeg inleiden, zeker niet voor 37 weken. Er werd ook gezegd,denk niet altijd liever te groot als te klein, dit zeggen namelijk veel mensen, maar de risico's worden volgens de gyn onderschat. Ook grote kindjes hebben een behoorlijk risico om op de neonatologie te worden opgenomen. Er konden inderdaad problemen met ademhaling komen, problemen met armpjes die klem komen te zitten, en de suikerwaardes, ook als zijn bij de moeder de bloedwaardes altijd goed. Dit is ook een reden dat ze de hele grote kindjes in ieder geval 24 uur op willen nemen, zodat suikers gecontroleerd kunnen worden. Dit is wat ons is uitgelegd....