Mijn dochter van 4 gaat sinds vorige week naar school. Ze vindt het heel leuk zegt ze. Nu is het geval dat elke keer als ze thuis komt ze ontzeeeeettttttend vervelend is. Als ik ook maar 1 keer nee zegt op een vraag (zeg maar eis) van haar dan gaat ze helemaal door het lint. Schelden, schreeuwen, gillen, huilen, stampvoeten enz. Ze heeft een ontzettend grote mond ineens. Ze scheld op me:" jij ben tmijn moeder niet meer, ik vind je niet meer lief, je bent gemeen, je bent een stomme moeder, je bent ook nooit eerlijk, ik haat je enz. enz. enz. Nu zou ik me dit niet persoonlijk aan moeten trekken, maar dat vind ik dus heel erg moeilijk. Ik kan op geen enkele manier tot haar doordringen op zulke momenten. Daarna is ze even voor reden vatbaar en lijkt ze te begrijpen dat ze te ver is gegaan, maar een uurtje later is het alweer hetzelfde. Als ze scheld gaat ze op de gang. Dat ging altijd prima, maar nu gooit ze met de deur, doet de deur open blijft niet zitten, slaat tegen de deur, gaat gewoon helemaal door het lint. Zo pas was ze uitgeraasd en vertelde me dat ze het veel te druk vond op school. Er zitten ook 33 kinderen in de klas met 1 juffie. Dat is ook best veel en ik kan me voorstellen dat ze daar last van heeft. Het is een heel gevoelig kind, die veel last heeft van prikkels, al vanaf de geboorte. maar nu zit ik dus met mijn handen in mijn haar! Wat moet ik hiermee en wat kan ik hiermee. Hoe gaan jullie hier mee om, hoe handelen jullie tijdens een helemaal overstuur moment? Hoe reageren jullie op uitschelden, wat zijn bij jullie de consequenties? Ik vind het dus best heel moeilijk om mijn geduld te bewaren en ondanks dat ik begrijp dat ze het moeilijk heeft met het nieuwe vind ik het zoo moeilijk......soms denk ik wel eens ...ik loop weg en kom niet meer terug. Machteloos dus. Hoe krijg je het voor elkaar dat je kind luistert?????
ik zou er met de juf over in gesprek gaan en indien mogelijk bv. pas na de vakantie opnieuw opstarten. Dan zijn de klassen over het algemeen kleiner, hoewel die in de loop van het jaar weer oplopen natuurlijk, maar dan kan je dochter wel rustiger opstarten dan nu.
Inderdaad met de juf in gesprek gaan, maar ik denk dat het ook een kwestie is van wennen. Natuurlijk is 33 wel heel erg veel, maar een gevoelig kind moet denk ik hoe dan ook erg wennen aan school. Alles is anders, spannend (eng), lange dagen van huis etc. Ik denk dat M ook heel erg moe thuis gaat komen en ik denk ook dat ze zo heftig zou kunnen reageren. Ik zou heel streng reageren op schelden ed, maar verder vooral begrip tonen en wat rustige dingen met haar doen: boekjes lezen bijvoorbeeld. Sterkte!
heel herkenbaar! onze dochter is in maart 4 jaar geworden. ook zij heeft van die buien. heel moeilijk! ze verzuipt ook een beetje in de grote klas, omdat ze wat stilletjes is en makkelijk en meegaand. ze bijt ook niet genoeg van zich af. hier regelmatig hetzelfde aan de hand als bij jou. wat ik soms doe, is haar gewoon even uit laten razen. en wat vaak helpt, is zoiets zeggen als: jammer dat je ze boos bent. ben je echt zo boos op mama of is er misschien iets gebeurd op school wat je moeilijk vond? en 9 vd 10 x begint ze dan te vertellen, en komt er iets naar voren wat ze als heel rot ervaren heeft... dit doe ik zeker niet iedere keer, soms leid ik haar af, en als ze echt te ver gaat, gaat ze ook hier even naar de gang. en soms zeg ik ook: je doet nu heel boos, maar volgens mij ben je eigenlijk heel verdrietig. kom je lekker even bij mama zitten, boekje lezen? dus je ziet: een hele variatie haha succes ermee, soms is het echt heel pittig he.
klinkt onder andere dat ze erg moe is als ze thuis komt. logisch ook zoveel nieuwe indrukken. misschien eerst bij thuiskomst een rust moment aanbieden?? boekje lezen, even tv kijken of wat dan ook maar rust geeft aan jou kind en dan pas verder gaan met de verdere dag??
Herkenbaar. Isabella is vanaf mei naar school. Een paar weken erg moe en druk geweest. Nu is ze gewend en alles is weer gewoon.
Ik denk ook (weet wel zeker) dat ze heel erg moe is. Als we gegeten hebben mag ze altijd even rustig op de bank tv kijken. Zusje ligt dan ook in bed en is dus echt een rust moment. Eigenlijk zou ze naar bed moeten even....maar ja, dat doet ze dus echt niet meer. Ik zal eens proberen te vragen of ze echt boos is op mij of dat er iets is gebeurd op school. Soms probeer ik dat wel, maar dat is vaak op een te vroeg moment denk ik. Ze moet echt even eerst alles eruit gooien. Jammer alleen dat ik dan de volle laag moet krijgen. Dat kan ook anders, misschien wel zo. Ik ga dat proberen. Ik vind het zo rot voor haar ook om te zien. Toen ze vertelde dat het te druk was in de klas moest ik even slikken anders had ik zelf ook zitten huilen. Aan na de vakantie opnieuw proberen heb ik ook gedacht. Maar ze is al 6 weken niet naar school (peuterspeelzaal) geweest wegens een verhuizing. Nu ik dat schrijf bedenk ik ook (nu pas) dat een verhuizing ook heel stressvol kan zijn. Eigenlijk vertoont ze dit gedrag al sinds we hier wonen. Het is even rustiger geweest en nu er weer iets nieuws gebeurt wordt het weer erger. Ze heeft dus ook gewoon last van veranderingen. Moet echt wennen. Dus we proberen het gewoon verder. Want wat ik nou 1,5 week op school. Ze gaat al geen hele dagen naar school. Dat leek me voor haar te veel. Tot de vakantie gaat ze halve dagen om echt te wennen. Bedankt voor het meedenken. Het wordt me nu allemaal nog duidelijker.
Ik denk dat je haar als het kan halve dagen naar school moet laten gaan, het is kort voor de zomervakantie, dan zijn de kleuter klassen vrij vol en dan doet ze zo veel indrukken op dat ze die kwijt moet en helaas ben jij de pineut.....(sorry, ik zie dat ze al halve dagen gaat...) misschien afspreken dat ze uit school eerst even een poosje lekker op haar kamertje gaat spelen om tot rust te komen?
Tis wel veel he ineens de grote school. Kan me voorstellen dat ze daar erg moe van is en dat ze moeite heeft met alle indrukken verwerken.
Ja het is echt veel in een keer wat op ze af komt! Sowieso in hun jonge leventje moeten ze al zoveel! Er komt zo veel op ze af. 33 Kinderen is ook gewoon heel veel. Ben benieuwd hoeveel dat er zijn na de vakantie..... Vandaag had ze wel heel veel zin om er heen te gaan. Het afscheid is ook zonder huilen gegaan. Als ze thuis is geef ik haar een rust moment. Zusje ook in bed, dan hebben we echt even samen de tijd. Zelf moet ik er ook wat geduldiger mee omgaan en het niet persoonlijk aantrekken. Ze voelt zich veilig genoeg om zich thuis af te reageren, moet ik eigenlijk trots op zijn toch?! In elk geval heb ik voor vandaag een goed gevoel. Ze ging zo goed naar school toe!
ik zou als ze zo'n bui heeft haar ergens laten afkoelen zonder teveel poeha te maken. alle opmerkingen langs heen laten gaan want die worden in een opwelling geroepen. op het moment dat ze rustig is met haar praten over het hoe en waarom. en op een ander moment vertellen dat het niet netjes is wat ze doet dat schelden dus end at het heel veel pijn doet. verder zou je ervoor kunnen kiezen haar voorlopig halve dagen te laten gaan, maar ik zou dan wel een gesprek met de juf aangaan eerst en dan langzaamaan opbouwen.