Vermoeden van Asperger bij zoon en mijzelf - wat nu?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wenniepenny, 26 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wenniepenny

    Wenniepenny Fanatiek lid

    22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hallo dames,

    We zaten al een tijdje te tobben met het gedrag van onze zoon (nu 5,5 jaar), dus hebben we het maar eens aangekaart bij de GGD. Op basis van een vragenlijst en een gesprek is er zowel door mij als door de kinderarts een 'vermoeden van Asperger' geuit. Sterker nog: het lijkt aannemelijk dat ik het ook heb.

    Dit gegeven brengt bij mij heel wat vragen naar boven:
    - Wel of niet verder laten uitzoeken?
    - Wat zijn de consequenties van dit 'etiket'?
    - Hoe voed je een kind met Asperger op als je het zelf ook hebt?

    Ik heb hier al het een en ander gelezen over partners met Asperger en kinderen met Asperger, maar zijn er wellicht ook dames die het zelf hebben? En hoe gaan jullie daarmee om in je contact met partner en kind(eren)?

    Alle tips zijn welkom!

    Groetjes, Wendy
     
  2. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Hier een mama met asperger.

    Zoontje waren ook vermoedens dat er iets "mis" was, dus heb ik contact opgenomen met integrale vroeghulp van stichting MEE wat kosteloos is (en geen doorverwijzing nodig)en ze je op weg helpen. Bij mijn zoon is nog niet precies duidelijk hoe of wat, alleen hij is dankzij MEE wel geplaatst op een KDC voor kindjes met een ontwikkelingsachterstand/beperking. Mijn vermoedens bleken gegrond, zoon heeft een ontwikkelingsachterstand van bijna 1 jaar.

    Voordelen aan een diagnose als kind: je krijgt hulp.
    Zonder diagnose geen hulp. Zonder diagnose geen rugzakje, PGB, TOG, thuisbegeleiding, speciaal onderwijs, etc

    Voordeel aan een diagnose als volwassenen: je word niet meer gezien als " er is iets anders aan die man/vrouw maar ik weet niet wat" vaak ziet je omgeving wel dat je anders bent maar bestempelen dat als raar, etc. Als men weet waardoor het komt kan dat een uitkomst zijn, zowel bij familieleden, vrienden, op het werk, etc.
    Men weet dan waardoor het komt dat je anders dan andere reageert.
     
  3. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Contact met m'n zoon: ik heb dan asperger en ben zeer van de regeltjes, afspraken, duidelijkheid. Zoonlief is exact hetzelfde, dus dat is mijn voordeel/pluspunt. Zoonlief wijkt ook niet graag van het patroon af en we zijn dus allebei zeer gestructureerd en bijna kopieën van elkaar, soms gewoon eng hoe ik mezelf in hem herken.

    Man heeft geen asperger en is totaaaal het tegenovergestelde en is niet van de regeltjes en vastigheid haha, maar gelukkig weinig moeite mee, je went eraan als je zolang samen bent. Man weet ook precies hoe ik en zoontje in elkaar zitten, en kan daar ook goed mee omgaan
     
  4. denise89

    denise89 Bekend lid

    22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    #4 denise89, 26 okt 2012
    Laatst bewerkt: 27 okt 2012
    mijn vriend heeft asperger. onze zoon is september pas net 2 geworden maar we zijn intussen beland bij vto en tegelijk ook bij MEE aangezien hun een samenwerkingsverband hebben.

    de vragenlijsten zijn ingevuld en ze is al een aantal keren hier thuis geweest. van de week ook nog om met hem te spelen/observeren.

    onze zoon is dan nog heel jong en nog niet op de leeftijd om diagnoses te stellen maar eindelijk wel de bevestiging gekregen dat ik geen spoken zag en er toch wel eens wat aan de hand kon zijn. nadat iedereen me voor gek verklaarde eindelijk iemand die me begrijpt.

    maar een 'etiket' hoeft niet slecht te zijn. mijn vriend heeft het etiket al vanaf zijn 4e en zat van 4 tot 18 jaar bij de jeugdpsychiatrie om te leren omgaan met de buitenwereld om het zo maar even te noemen. heeft overal hulp bij gekregen en ook bij zijn school en opleidingen en heeft uiteindelijk een mbo niveau 3 diploma gehaald. zonder het etiket geen hulp en in zijn geval ook zeker geen diploma.

    dus geen slechte ervaringen met het etiket wat betreft mijn vriend.

    het opvoeden van een kind met asperger als je het zelf ook hebt weet ik niet maar wat ik van vriend hoor is dat het allemaal wel mee valt met zijn gedrag. waarschijnlijk puur omdat hij net zo is. ze begrijpen elkaar veel beter en ja soms stuiteren ze samen door het huis. vriend heeft ook adhd en zoon is ook erg druk. bij zoonlief moet het precies zo zoals hij het wil en ook echt niet anders en dan met alles dus lekker zijn zin doordrijven. vriend kijkt daar makkelijker doorheen en lijd hem er gewoon van af door lekker gek te doen of weet ik veel wat en ik ben dan meer van nee dit zijn mijn regels en daar liggen mijn grenzen en jij zoekt die op dus daar ga ik niet mee akkoord en dan haal ik hem er bij weg wat vaak uitloopt op drama. dus ja wat is goed. ik vind mijn vriend te makkelijk daar in waardoor ik het gevoel krijg dat liam daardoor het idee krijgt dat alles een feest is en als hij dan even geen aandacht krijgt hij dingen gaat doen die niet mogen onder het motto dan gaat papa weer gek en grappig doen met me. ik doe dat niet waardoor zowel liam als ik gefrustreerd raken en het altijd uitloopt op 1 grote teleurstelling.

    voor mij als 'gezond' iemand is het dus erg lastig. met alleen liam is het al lastig maar in combi met vriend al helemaal. ik zeg dus ook vaak ik heb 2 kinderen.
     
  5. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik vermoed asperger bij mijn zoon, veel dingen komen overeen met mijn zoon nl. Mijn vraag is: Hoe zijn jullie kinderen? wat herkennen jullie bij jullie kinderen? zal even kort beschrijven hoe mijn zoon is: Heeft een uitzonderlijk goed geheugen, praat als een volwassene met moeilijke woorden in goed zinsverband. Kijkt mij en anderen niet aan als ik met hem praat of als ik boos ben ofzo... Heeft intresse in: sterren en planeten, landen en de atlas gewoon aparte intresses vind ik voor een 4 jarige ;) heeft ontzettende eetproblemen (waar we mee bezig zijn) ka geen structuren in de mond verdragen, obstipatie poblemen, slaapproblemen en veel angsten... Is erg druk en praat veel, en wil altijd in de belangstelling staan (zeg wel eens de wereld draait alleen om hem zo denkt hij ;)) Beenmotoriek is niet in orde, loopt raar en valt veel (kinderfysio gaat dit aanpakken) heeft oog voor detail... alles valt hem op wat veranderd om hem heen. Verhuis ik in de kamer 1 klein beeldje bijv valt hem dit op... coördinatieproblemen: loopt zo tegen een lantaarnpaal op bijv of fietst de bosjes in... schat zijn plaats verkeerd in en zo gebreuren er dit soort ongelukjes ;) Bij anderekinderen merk ik: mijn zoon gaat door als een ander zegt Ho. Bijv. stoeien, als een kind er genoeg van heeft en zegt stoppen gaat mijn zoon door en door tot ik hem echt er bij weg haal anders stopt mijn zoon niet :( herkenbaar?
     
  6. denise89

    denise89 Bekend lid

    22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    vele dingen wel ook bepaalde dingen niet.

    zal onze zoon eens proberen te omschrijven.

    -praat nog niet maar brabbelt als brugman.
    -eten gaat erg moeizaam/niet. hij wou vanaf 9 maanden echt niet meer geholpen worden maar dit werkte echt niet zijn motoriek was toen echt nog niet zover. dus gevolg gewoon niet eten en dat rustig 2 week niet. en dan ook helemaal niks. gaf hij niks om. vervolgens onder dwang helpen maar als eenmaal in zijn mond zat at hij het wel vrolijk op alleen van het bakje naar zijn mond hem behelpen en vasthouden was een probleem.
    nu met net 2 jaar is het alleen eten als het hem uitkomt. coördinatie is nog niet goed dus doet nog veel met zijn handen. heeft een fobie voor grote stukken groenten in de pasta's. heeft ook hekel aan gepakt eten en alles door elkaar.

    met spelen moet het zoals hij wil. wil hij dat ik mee doe moet ik mee doen en dramt dan door en door. moet het blokje zo liggen mag ik het echt niet anders leggen. in alles wat we doen hij bepaald en accepteert geen nee zonder drama en woede.
    met andere kinderen zelfde. ook geen stop kennen als een kindje dit aangeeft. en idd ook bij weghalen/trekken.

    correcties/ straffen/ nee zeggen. word niet naar geluisterd en alleen maar gelachen naar me. en mij uitdagend het toch doen. nee maakt geen indruk en geen oogcontact of maar 1 tot 2 sec.

    slapen gaat eigenlijk wel goed maar valt moeilijk in slaap en zit lang in bed te praten/zingen. snachts word hij nog wel eens wakker en gaat huilen en zit verdwaast om zich heen te kijken. ik geef dan speen en knuffel en hij laat zich weer neervallen. letterlijk. moet hem altijd opvangen. ook stoot hij vaak met zijn hoofd tegen de muur en dat is vaak heel erg hard en hij geeft geen kick.

    hij heeft een hele hoge pijngrens. valt hij heel hard staat op en loopt zonder kick verder alsof er niks gebeurt is. stoot hij zijn hoofd dan schud hij zijn hoofd en gaat verder waar hij gebleven was

    hij vind iedereen leuk en kent daarin geen grenzen. vliegt vreemden om de nek om te knuffelen en kusjes te geven en noemt elke man papa. loopt met iedereen mee en loopt ook heel vaak weg zonder om te kijken en zelfs als ik doei zeg of wegloop er van gaat hij nog verder weg lopen.

    kan niet echt spelen. gaat van het een in het ander en is eigenlijk alleen maar bezig alles overhoop te gooien en gespeeld word er niet.

    in alles als het niet gaat zoals hij wilt draait het uit op huilen, zich laten vallen, krijsen, schreeuwen, gillen, ontroostbaar, boos, headbangen,

    zal vast nog meer zijn maar dit is het duidelijkst zichtbaar.
     
  7. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    denise klinkt als mijn zoon hoor ;) wat jij beschrijft is gewoon mijn zoon. Doordrammen met alles, spelen ik moet mee spelen! na 4 jaar heb ik hem nu wel alleen aan het spelen, maar ik moet stil zijn anders is hij weer afgeleid. Mijn zoon eet nog niet zelf, motoriek is er nog niet om dat te kunnen. hij eet nog veel gepureerd, kan bepaalde structuren niet verdragen. Pasta's. rijst eet hij nu wel gewoon (eindelijk!) aardappelen en groenten niet... als ik boos wordt wordt er om gelachen hij denkt dat het een grapje is dus. mijn zoon vind ook iedereen leuk, is er 1 niet leuk vind hij dit verschrikkelijk en dan leg ik het hem uit dat niet iedereen leuk kan zijn en vrienden met hem kan zijn. Hij is heel open en vrij. Wel doet hij andere kinderen zeer heb ik vernomen in de klas, gewoon de grens niet weten wat wel en niet kan. Zo ook bij onze kat, die doet hij regelmatig zeer en als ik het corrigeer begrijpt hij niet dat het zeer doet... Hij heeft een goed tot zeer goed geheugen, onthoudt alles in detail. En hij is ook heel slim voor zijn leeftijd. intresses zijn: landen, wereldkaarten, sterren en planeten... tsja dat voor 4 jaar dus haha. Maar veel dingen wat jij beschrijft herken ik echt bij mijn zoon.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @annetske: klinkt bekend maar onze dochter heeft officieel geen asperger :)
    Wel is ze erg slim... Maar enige vorm van ASS werd al snel terzijde geschoven.
     
  9. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    ik heb de school gemaild of zij mij kunnen helpen. Van de vader van mijn zoon hoef ik geen enige hulp verwachten nl, die loopt overal voor weg. Ik krijg toch wel het advies hem te laten testen op asperger om mij heen.
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Spannend hoor!

    En als school niet wil.. Kun je bij de huisarts ook een verwijzing vragen hè.
    Met een beetje mazzel valt het dan onder je basisverzekering.
     
  11. denise89

    denise89 Bekend lid

    22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    je zou ook eventueel contact op kunnen nemen met MEE hun kunnen je echt overal mee helpen.

    wij zijn doorgestuurd naar VTO via het CB. weet niet of je daar ook op eigen initiatief heen kunt maar weet wel dat dit bij MEE kan. VTO heeft een samenwerkingsverband met MEE dus vandaar dat wij daar ook gedeeltelijk mee te maken hebben.

    bij ons is dat allemaal pas net begonnen er zijn nu 4 huisbezoeken geweest waarvan 2 keer liam op bed lag en wij vragenlijsten doornamen. en 1x is ze met liam komen spelen.

    op dit moment word er een verslag over hem geschreven en die moeten wij doorlezen en goedkeuren of bijlaten werken en dan word hij ergens in nov. voorgeleid voor een heel team. en verder weet ik nog even niet hoe verder eerst maar kijken wat daar uit komt.


    liam is ook niet aardig voor huisdieren. gaat er op slaan en als je zegt mag niet doet hondje au dan gaat hij lachen en gaat rustig verder.

    hier word ik ook vaak gewoon uitgelachen en lijkt het helemaal niet door te komen dat het echt niet kan of mag. haal je hem er daadwerkelijk bij weg dan lijkt het ook echt dat hij er niks van snapt en doordraait.

    het slim zijn en heel erg geïnteresseerd in bepaalde vaak toch wel aparte dingen voor hun leeftijd of niet alledaagse dingen ken ik wel maar dan bij mijn vriend. waar hun interesse ligt leren ze enorm snel en weten ze alles maar de dingen die niet interessant zijn of belangrijk genoeg lijken in hun ogen blijven vaak achter. mijn vriend heeft een IQ test gehad en is hoogbegaafd maar doet er echt niks mee. liam die praat nog niet dus heb bij hem nog niet echt een idee over zijn intelligentie. wel weet hij al vanaf dat hij 1,5 is hoe de dvd-speler werkt.
     
  12. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon was een late prater, eerst heel krom praten en na zijn 3e jaar heeft hij een ontzettende ontwikkeling doorgemaakt in zijn spraak en praat nu heel voorlijk voor zijn leeftijd. Gebruikt moeilijke woorden in een goed zinsverband bijvoorbeeld. Heb de meester gemaild en al antwoord. Hij gaat het verder onderzoeken en had zelf ook al gedacht aan asperger bij mijn zoon, hij geeft aan dat school hier veel ervaring mee heeft dus mijn zoon zit goed op deze school ;) wordt vervolgd dus...
     
  13. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier dan geen asperger
    maar dochterlief heeft adhd
    nou zegt me moeder dat ik precies me dochter ben
    en dat ze heel veel herkennen
    het is ook soms mega druk in me hoofd en kan ik het allemaal niet plaatsten
    vergeet alles enzz,,
    nu heb ik gesprekken met een psycholoog voor me dochter en zij zegt heb je er zelf last van zou ik het wel laten onderzoeken
    zoniet dan kon ik het zo laten
    ik weet dus ook niet precies wat ik moet doen wel of niet mezelf laten onderzoeken
     
  14. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    ik zou het wel doen lovelymom, dan heb je zekerheid. Ik laat mijn zoon ook testen om alle puzzelstukjes op zijn plaats te krijgen voor mezelf en ook van mijn ex (de vader van mijn zoon) zijn vader heeft waarsch. zelf ook asperger alleen wil er niks van weten ;)
     
  15. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ja maarja als het zo is ik leef er al 25 jaar mee
    en vroeger werd ik gewoon als vervelend gezien kon een schop onder me kont krijgen en buiten spelen
    aan de andere kant zou wel alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen waarom ik dus een chaot ben en drukte niet aan kan en ik dus zo snel boos ben
    zit er wel aan te denken maar om het na me zw-schap te doen mochten ze mediactie willen voorschrijven dat ik dit kan nemen want nu gaat het gewoon niet
     
  16. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    ik zou idd wachten tot na de zwangerschap. Je hormonen doen nu ook veel natuurlijk. En ja als je er al 25 jaar mee leeft kan ik me voorstellen dat je testen niet wil... ik zou wachten tot na je zwangerschap en dan kijken wat je wil en hoe het gaat.

    Ik heb misch. nog wel een tip voor jullie allemaal. Ik heb op mijn telefoon de app. Kids timer gedownload (android). een klok die terug telt en die je kan instellen op minuten. (wordt op scholen ook mee gewerkt) en dit werkt hier heel goed! Tijdens het eten, dan is mijn zoon gefocust op de klok en eet goed door om binnen de tijd klaar te zijn en is minder afgeleid. En ook met het alleen spelen helpt dit goed! apple heeft misch deze app ook wel. werkt hier heel goed :)
     
  17. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    nouja niet willen maar zie nu nog niet echt het meerwaarde van in
    mssn ook niet willen zien dus daarom laat ik het nog maar even tot me bezinken
    maar thanks voor de tip ga gelijk even opzoeken
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Apple heeft er een aantal die verrassend duur zijn...
    Maar de app "tijdsbegrip" is gewoon gratis en doet hetzelfde.
     
  19. annetske

    annetske VIP lid

    14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    die van adroid is gratis, je het ook een betaalde, ik heb de gratis versie nu en bevalt mij heel goed. Duidelijke klok met kleur en loopt terug naar 0. de betaalde heeft volgens mij geen meerwaarde verder haha.
     
  20. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja vandaar ook het verrassend duur.. De timetimer (de officiële app) kost geloof ik 6€.
    Beetje overdreven vond ik :)
     

Deel Deze Pagina