Mijn zoontje is over 4 weken 2 jaar. Sinds een paar weken valt het ons op dat hij veel interesse toont voor de wc. Als wij naar de wc gaan dan wilt hij ook zijn broek enz uit. In het begin leek het toeval, maar hij gaat het steeds vaker doen en nu ook als wij niet op de wc zitten. Hij gaat dan aan zijn broek zitten trekken/probeert hem uit te doen. Als we dan vragen of hij op de wc wilt plassen, dan loopt hij, al trekkend aan zijn broek, naar de wc toe. Maar zodra hij op de wc zit (we hebben een speciale kinder bril er op zitten) begint hij te huilen en wilt hij eraf. Dit heeft hij ook met het potje trouwens. Ik vraag me nu af of hij überhaupt wel snapt wat de bedoeling is... Moet ik het al gaan aanmoedigen en hem gewoon er steeds op zetten als hij dit aangeeft? Of laten gaan en wachten tot hij ouder is en het misschien beter snapt. Doordat hij nog maar heel weinig praat (zegt maar weinig woorden duidelijk verstaanbaar) kan hij ons ook niet zeggen wat hij precies wilt.
Het lijkt meer dat hij je wil imiteren dan zindelijkheid maar laat hem vooral meegaan misschien geeft hij over een tijdje wel aan om op het potje of de wc te willen. Zou hem er niet meer opzetten kan ook averechts werken.
ja hoor gewoon mee beginnen, ons oudste zoontje had dat ook heel erg, veel interesseren voor als wij naar het toilet gingen, dus op een gegeven moment gewoon het potje erbij gepakt in de woonkamer gezet en ging hij eerst af en toe met zijn broek erop zitten en zo langzamerhand ging het eigenlijk vanzelf dat ie aangaf dat ie moest plassen. ik denk dat wij ook voor zijn 2e begonnen ermee, hij was 2,5 toen hij overdag zindelijk was en net voor zijn 3e verjaardag was hij ook snachts zindelijk.
Als je kindje gaat huilen op de wc lijkt het me juist niet verstandig.zo kan hij een angst kweken voor de wc... Mijn zoontje was er ook voor z'n tweede erg mee bezig maar ging dan op t potje Zitten en na drie seconden riep hij klaar!haha! Nu heb ik het even gelaten zoals het is omdat ik verhuisd ben en hij net op de peuterspeelzaal is.alles nieuw.de juf heeft me aangeraden. Nog even mee te wachten tot hij echt gewend is... Je kan het proberen maar kijk goed naar he kind hoe het reageert.als het gaat tegenstaan ben je verder van huis...
Als hij gaat huilen, zou ik er niet aan beginnen.Even laten rusten, misschien dat hij over 1 of 2 maanden weer anders reageert.
Huilen? Dat kan niet de bedoeling zijn. Laat hem nog maar even zo te horen heeft hij wel interesse en komt het wel. Ik zou de wc even laten voor wat het is en vooral het potje stimuleren. Als je wel de wc gebruikt zou ik er voor zorgen dat hij zijn voeten ergens op kan zetten, dit scheelt enorm in het gevoel. Leeftijd moet je niet weerhouden hoor. Zoon was met 23 maanden dagzindelijk en dochter met 24 maanden, kan dus prima.
zou er wel in meegaan maar dan vooral potje stimuleren. Lydia is 14maanden en plast/poept heel vaak op het potje. Nu vaak na zelf aangeven (ook dat kleren plukken en potje pakken), in het begin (vanaf 9maanden) zette ik haar erop zodra ze poepaanstalte maakte omdat ze heel moeilijk in de luier poept, potje gaat veel makkelijker. En van de week ook paar keer op de wc gezeten sochtends als ze zag dat daniel of ik daarop ging. Echt stimuleren doe ik het niet, maar als ze wil mag ze erop. daniel was met 26maanden zindelijk, overdag en snachts
Als hij gaat huilen zou ik het even zo laten... Mee laten gaan naar de wc al hij dat wil en misschien wel het potje in de kamer zetten overdag? Hier loopt ze ook al maanden mee naar de wc als een van ons er naartoe gaat. Sinds een tijd geeft ze ook aan dat ze een plasje moet en dan zet ik haar er op (wc-bril verkleiner erop). Maar de rest op de wc was dan interessanter: wc-papier, lichtknopje, fonteintje etc. Maar ze durfde wel op de wc te zitten, dus dat was al heel goed! Tot nu toe is het 4x gelukt om te plassen: 2x thuis, 1x bij opa en oma en 1x op het kdv! Ze is nu 27 maanden...
Huilen zou ik ook niet fijn vinden. Zou het hem zelf aan laten geven, niets vragen, gewoon zo ver als hij het zelf wil. Komt het vanzelf wel!
idd dus zou ermee stoppen. nu houd hij er een nare ervaring aan over en heb kans dat hij straks helemaal niet meer wilt.
Hier hetzelfde gehad rond die leeftijd. Maar nu ( hij is ruim 3 nu) heeft hij pas echt intresse. Wilt een onderbroek aan en plassen op de wc. Maar dit niet zittend, maar staand. Hij geeft het de ene keer aan de andere keer niet. Gisteren wilde hij smiddags geen onderbroek aan maar weer een luier. Ik ga er maar in mee. Rond 2 jaar zijn wij het toen ook gaan proberen en heeft echt averechts gewerkt, want als we het vroegen of hij ook wilde plassen werd hij woest. Dus ik zou zeggen, ga met hem mee wilt hij niet dan niet.
Bedankt voor de tips! Ik laat hem helemaal zelf kijken wat hij wilt. Als hij op de wc/potje wilt zitten, dan mag hij dat doen. We hebben nu het potje ook in de huiskamer gezet. Hij stond altijd in zijn slaapkamer omdat we hem daar altijd verschonen.
wc verkleiner met een trap er aan vast is ook erg handig ipv losse verkleiner. zo zitten ze ook goed met voetjes op de trap.
FUNNY Toilettrainer "Kiddyloo" - online bestellen! - babywalz dat hebben we gebruikt omdat zoontje heel jong ermee begon. bijna als een po op wc.